مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماهواره ۲۰ ساله نیروی هوایی آمریکا در مدار زمین منفجر شد و به این شکل ۴۳ تکه زباله فضایی دیگر به تعداد زباله‌های فضایی شناور در مدار زمین افزوده شد.

براساس گزارش اسپيس‌نيوز، اين انفجار در تاريخ سوم فوريه و به دليل افزايش ناگهاني درجه حرارت رخ داده‌است، اگرچه محققان به تازگي متوجه وقوع آن شده‌اند. با اين‌همه ناسا اعلام كرده اين انفجار هيچ خطري براي ديگر ماهواره‌هايي كه در مدار زمين قرار دارند به‌وجود نياورده‌است.

اين ماهواره DMSP-F13 نام داشت و در سال 1995 به مدار زمين فرستاده شد و تا زمان انفجار ماهواره‌اي فعال به شمار مي‌رفته‌است. اين ماهواره آب‌و هوايي قديمي‌ترين ماهواره منظومه ماهواره‌اي هواشناسي DMSP بوده‌است كه از سال 95 تاكنون هزاران عكس هوايي را براي نيروي هوايي و دريايي آمريكا تهيه كرده‌است.

با اين‌همه از آنجايي كه ديگر مورد استفاده سرويس هواشناسي و آژانس هواشناسي نيروي هوايي قرار نداشت، از دست رفتن آن خدشه‌اي به فعاليت‌هاي اين مراكز وارد نخواهد كرد، تنها فاجعه‌اي كه اين انفجار به بار آورده‌است،‌افزوده شدن 43 تكه زباله فضايي به دريايي از زباله‌هاي سرگرداني است كه در مدار زمين شناورند و ماهواره‌ها و ايستگاه فضايي بين‌المللي را  تهديد مي‌كنند.

به گفته مركز فرماندهي فضايي نيروي هوايي آمريكا، افزايش ناگهاني حرارت در سيستم انرژي رساني اين ماهواره باعث از بين رفتن كنترل ارتفاع و سپس انفجار آن شده‌است.

رويداد‌هاي پيشين،‌از جمله برخورد ماهواره ايريديوم آمريكا با يك ماهواره روسي از كار افتاده صدها قطعه زباله را به تعداد زباله‌هاي مدار زمين افزوده‌اند. افزايش اين زباله‌ها خطر برخورد‌هاي بيشتر در آينده را افزايش خواهد‌داد و ايستگاه فضايي نيز تاكنون بارها و بارها براي ممانعت از برخورد با اين زباله‌ها،‌مانورهاي زيادي انجام داده‌است.

کد خبر 288951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha