همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه با انتقاد از برخی که مدعی هستند قوانین جزایی اسلام پاسخگوی نیازهای روز جامعه نیست، گفت: مسائل قضایی مانند سایر موضوعات و معارف دینی نیاز به اجتهاد علمی دارد.

صادق لاریجانی

به گزارش خبرنگار مهر‏، آیت الله صادق آملی لاریجانی ظهر پنج شنبه در مراسم رونمایی از کتاب موسوعه الشهید الثانی که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان اینکه‏ این کتاب اثر فاخر و ماندگاری است گفت: کتاب‌هایی که با تنقیح و تصحیح گروهی منتشر می‌شوند چراغ راهنمای اهل مطالعه و تحقیق هستند.

وی با اشاره به اینکه کتاب موسوعه شهید ثانی از نسخ کمیاب و اصیل بهره می‌برد، افزود: این کتاب از لحاظ دقت‏، اصالت و حتی شکل و ظاهر در حد استانداردهای جهانی است.

رئیس قوه قضائیه با عنوان این مطلب که باید تبیین معارف دینی و موسوعه نویسی تداوم و تقویت یابد بیان داشت: در دنیای امروز نیاز به یک اجتهاد جدی در معارف دینی داریم و باید به انتشار آثار معقول و مفهوم بپردازیم.

  • پرداختن به بزرگان شیعه مقابله با توطئه دشمنان است

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه پرداختن به شخصیت و آثار بزرگان و زعمای شیعه به شناخت واقعی شیعیان جهان اسلام کمک شایانی می‌کند، گفت: یکی از راه‌های مهم دفاع از حقانیت اسلام و نشان دادن ارزش‌های مذهب شیعه تبیین و تشریح شخصیت و آثار بزرگان شیعه به ویژه در قالب مجموعه آثار اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه آثار اسلامی هویت دینی مسلمانان را انتشار می‌دهند، گفت: اگر می‌خواهیم هویت دینی و اصالت مذهبی خود را به رخ جهانیان بکشیم نیاز به تشریح و تبیین آثار اسلامی داریم.

رئیس دستگاه قضا با اعلام این مطلب که چشم دنیا به ایران اسلامی دوخته شده است، گفت: ما برای تداوم حرکت عظیم انقلاب اسلامی نیاز به کار اجتهادی در معارف دینی و تفقه در دین داریم.

  • ضرورت تفقه در آثار اسلامی

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها در روش تحقیق پیشرو و موفق هستند، بیان داشت: یکی از ضعف‌های مفرط آثار اسلامی عدم توانایی مناسب در عرضه و ارائه و انتشار آثار است.

وی با بیان اینکه باید هریک از شخصیت‌های برجسته علمی دارای یک مختصات علمی داشته باشند، گفت: باید بدانیم هریک از علما و بزرگان اسلامی دارای چه مختصات و ویژگی‌های علمی هستند و چه سیری در عمر تحقیقاتی خود طی کرده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم تفقه در دین اظهار داشت: در حال حاضر در مجموعه اصول و فروع معارف دینی دچار مشکلاتی هستیم.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه باید در قوانین جزایی بررسی و تنقیحات لازم صورت پذیرد، گفت: متأسفانه برخی معتقدند که قوانین جزایی اسلام به درد جامعه امروز نمی‌خورد و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای قضایی مردم باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید در امر قضا یک اجتهاد علمی شایسته صورت بگیرد، بیان داشت: وقتی برخی از روشنفکران مدعی می‌شوند معارف دینی مولد نیست و مصرف کننده است این بدان معناست که قرآن و سنت مولد نیستند و نمی‌توانند یک منبع قابل اتکا باشند.

  • توهین به پیامبر خاتم(ص) نماد آزادی بیان نیست

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اتهامات اخیر غربی‌ها به ارزش‌های مقدس اسلام گفت: عده‌ای هرچند توهین به ادیان را نمی‌پذیرند و تقبیح می‌کنند اما کاریکاتوری که علیه پیامبر عظیم الشأن اسلام انتشار یافته است را در راستای آزادی بیان عنوان می‌کنند.

وی با انتقاد از این نظر که پرداختن به امور باطل را جزء آزادی بیان معرفی می‌کند‏، افزود: وقتی بتوانیم در معارف غور کنیم و در دین تفقه داشته باشیم می‌توانیم چنین استنباط‌های غلط را محکوم و مختوم کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه باید برای اجتهاد در معارف دینی روش و ابزار کافی داشت، گفت: برای دست‌یابی به اهداف متعالی و علمی اسلام باید در کنار منابع و کتب در خور به روش‌های پیشرفته استنباط احکام نیز دست یافت.

رئیس قوه قضائیه بر لزوم نگاه نقادانه به آثار و افکار علما تاکید کرد و گفت: برای شناخت یک علم توجه به مختصات علما راهگشا خواهد بود.

کد خبر 289042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha