بهای نفت در بازار‌های آسیا به رغم افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و پایان دوره سالانه نگهداری و تعمیر پالایشگاه‌ها در این کشور، روز پنج‌شنبه چهاردهم اسفند افزایش یافت.

برهمین اساس، روز پنج‌شنبه، بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه آوریل با 29 سنت افزایش به 51 دلار و 82 سنت رسید. بهای نفت خام برنت دریای شمال هم 6 سنت افزایش یافت و بشکه‌ای 60 دلار و 61 سنت معامله شد.

طبق گزارش هفتگی وزارت انرژی آمریکا، ذخایر نفت این بزرگترین مصرف کننده نفت جهان، در هفته منتهی به 27 فوریه 10 میلیون و 300 هزار بشکه افزایش یافته و به 444 میلیون و 400 هزار بشکه رسیده است که بالاترین میزان طی 84 سال گذشته است.

این در حالی است که کارشناسان انتظار داشتند این افزایش فقط 3 میلیون و 800 هزار بشکه باشد.

با وجود این ذخایر پایانه نفتی کاشینگ Cushing (اوکلاهما) که نفت مرجع نفت خام سبک شیرین آمریکا را تولید می‌کند) فقط 500 هزار بشکه افزایش یافته و به 49 میلیون و 200 هزار بشکه رسیده است که نشانه روشنی از کندی است.

انتظار می‌رود تولید حداکثری نفت آمریکا،پس از دوره سالانه تعمیر و نگهداری پالایشگاهها، دوباره از سرگرفته شود و کاهش قیمت‌ها را درپی داشته باشد.

افزون بر این دانیل آنگ، تحلیلگر موسسه فیلیپ فیوچر گفت پیش بینی می‌شود اعتصاب کارکنان سه پالایشگاه آمریکا به پایان برسد و 5 هزار کارگر اعتصابی پس از توافق بر سر دستمزدها وشرایط کار بر سر کار بازگردند.
از نقطه نظر ژئوپولیتیکی، سانجیو گوپتا، از مسئولان شرکت نفتی EY گفت، با توجه به این که ایران از تولید کنندگان نفت است،بازار تحولات مربوط به مذاکرات این کشور با آمریکا را در باره برنامه هسته‌ای تهران پیگیری می‌کند.

به گفته وی هر خبر مثبتی در باره امکان لغو تحریم‌های ایران سبب کاهش قیمت‌ نفت می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، جان کری،وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه، پس از سه روز مذاکره با ایران در سوئیس این مذاکرات را دشوار خواند. مذاکراه دوجانبه آینده 15 مارس و احتمالا در ژنو برگزار خواهد شد.
از سوی دیگر در لیبی، نگهبانان تاسیسات نفتی روز سه‌شنبه اعلام کردند شبه نظامیان تندرو میادین نفتی المبورک و الباهی را که در 200 کیلومتری جنوب سیرت( حدود 500 کیلومتری شرق طرابلس) قرار دارند تصرف کردند.

صنعت نفت لیبی به شدت تحت تاثیر هرج و مرج موجود در این کشور قرار گرفته است. این کشور تا سال 2011 یعنی زمان سقوط معمر قذافی بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز بود که 95 درصد صادرات و 75 درصد درامد این کشور را تشکیل می‌داد. اما این میزان در دسامبر به حدود 350 هزار بشکه رسید.

کد خبر 289065

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha