همشهری آنلاین: شبکه تلویزیونی سی ان ان با محمد جواد ظریف درباره تحولات هسته‌ای گفتگو کرد. کریستین امانپور مجری این شبکه پرسید آیا رسیدن به توافق نزدیک است؟

cnnn zarif

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی خبرگزاری صدا وسیما به نقل از سی ان ان، محمد جواد ظریف گفت: در صورتی که اراده سیاسی در بین همه طرف ها برای گرفتن تصمیمات لازم باشد،رسیدن به توافق می تواند نزدیک باشد.ما پیشرفت هایی داشتیم اما موضوعاتی هست که باید درباره آنها تصمیم گرفته شود. بنابراین ما در هفته‌های آینده باید سخت تلاش کنیم.

امانپور پرسید آیا این موضوعات مربوط به تحریم ها است یا این که مربوط به مدت زمان است.برای مثال رئیس جمهور اوباما این هفته گفت که این توافق نیازمند به توقف فعالیت های زیاد هسته ای دست کم در ده سال است؟

محمد جواد ظریف گفت: من قرار نیست در این پخش زنده مذاکره انجام دهم. جزییات زیادی وجود دارد که باید درباره آنها گفتگو شود. ما پیشرفت هایی داشتیم. هدف این تلاش‌ها این است که اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز باقی خواهد ماند و همه محدودیت‌هایی را که به نظر ما ناعادلانه بر ایران اعمال شده است،برداشته شود. به همین جهت ما معتقد هستیم درصورتی که اراده لازم سیاسی برای انتخاب تصمیمات سخت باشد و البته هرکسی باید تصمیمات سختی را بگیرد، ما در حقیقت می‌توانیم به یک توافق برسیم. ما تصمیم گرفته ایم وارد مذاکرات شویم هرچند که معتقدیم تمام این تلاش‌ها غیرضروری و این بحران ساختگی بود. همان طوری که بارها دیده ایم افرادی در بیست سال گذشته پیش بینی کرده‌اند که ایران یک سال تا تولید بمب فاصله دارد و این پیش بینی بارها ثابت شد که اشتباه است. شما می توانید تحریم ها را حفظ کنید و مسیر رویارویی دنبال کنید یا این که تلاش کنید این مسئله با مذاکره و یک توافق حل کنید.من معتقدم ما به دومی (توافق) بسیار نزدیک شده ایم اما اگر افراد تلاش کنند مسیر اولی را انتخاب کنند،این حق آنها است اما تصمیم نادرستی خواهد بود که خواهند گرفت.

مجری سی ان ان پرسید اجازه دهید درباره موضوعات مختلف صحبت کنیم. شما معتقدید به رسیدن به یک توافق نزدیک شدید و امکان آن وجود دارد. شما به سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در کنگره اشاره کردید و وی تلاش می‌کند توافق امضاء نشود یا انجام نشود، تاثیر آن بر روی میز مذاکرات چیست؟

محمد جواد ظریف گفت: تاثیری بر مذاکرات ندارد اما من می‌توانم ببینم که وی و برخی افراد مرتبط با وی تلاش می کنند فضای هیستری و وحشت افکنی براساس دروغ و فریب ایجاد کنند و تلاش می کنند از شکل گیری یک توافق جلوگیری کنند. تنها دلیل و توضیحی که می‌توانید در این زمینه بدهید این است که برخی صلح وثبات را تهدیدی برای موجودیت خود می‌دانند. یک توافق نمی‌تواند هیچ کس را تهدید کند مگر این که بدنبال مناقشه و تنش و بی اعتمادی و بحران باشد.

کریستین امانپور مجری سی ان ان از وزیر امورخارجه ی ایران پرسید: شما همچنین به آنچه که اهمیت دارد یعنی برداشتن تحریم ها و در عوض اطمینان یافتن از کاملا صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اشاره کردید.آیا شما پیشرفت داشتید و پاسخ رضایت بخشی درباره برداشته شدن تحریم ها دریافت کردید؟

محمد جواد ظریف گفت: هنوز پاسخ دریافت نکردیم اما ما پیشرفت درباره بسیاری از موضوعات داشتیم و اکنون در حال بررسی این موضوعات هستیم. ما نمی توانیم تا وقتی که این پازل تکمیل نشود،آن را ببینیم.به همین جهت در حال حل اجزای همه موضوعات هستیم اما همچنان مقداری از حل همه موضوعات وبه اعتقاد من رسیدن به تصویر خوب و مورد قبول که به نفع همه ما باشد و ما آن را وضع برد-برد برای همه می دانیم،فاصله داریم.

مجری سی ان ان پرسید شما به پرسش پاسخ ندادید. شما گفتید نمی‌خواهید به صورت علنی مذاکره کنید. اجازه دهید مستقیما از شما بپرسم. آیا تعلیق ده ساله فعالیت‌های هسته‌ای مورد قبول ایران است؟

محمد جواد ظریف گفت:بستگی دارد که شما آن را چگونه تعریف کنید. ما در حال گفتگو درباره پذیرش داوطلبانه محدودیت‌های خاص از طرف ایران هستیم. ما برنامه صلح آمیز عظیمی داریم که دانشمندان ما و افراد ما آن را ایجاد کرده اند و این برنامه‌ای است که به سمت جلو پیش می‌رود. ما قبول کرده‌ایم و در صورتی که به توافق برسیم ،محدودیت‌های خاصی را برای دوره زمانی خاص خواهیم پذیرفت اما همانطور که شما نیز گفتید من آماده نیستم در پخش زنده درباره مدت زمانی و این که این محدودیت‌ها که ما به صورت داوطلبانه آنها را خواهیم پذیرفت، چه چیزهایی هستند، مذاکره کنم.

کد خبر 289067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha