همشهری آنلاین: شبکه تلویزیون فرانس بیست و چهار در گزارشی از بیروت اعلام کرد با کشته شدن فرمانده نظامی جبهه النصره، شاخه القاعده در جریان نشستی با دیگر فرماندهان این جبهه در شمال شرق سوریه، ضربه سختی به آن وارد شده است.

النصره

سلیم المودب، گزارشگر فرانس بیست و چهار در بیروت درباره این واقعه اعلام کرد در حال حاضر شرایط دقیق کشته شدن ابوهمام الشامی، فرمانده نظامی النصره، شاخه القاعده در سوریه، مبهم است. آنچه که به طور قطعی می دانیم این است که خود النصره خبر کشته شدن وی را اعلام کرده است. او به همراه سه نفر دیگر از سران النصره در انفجار خانه‌ای که در آن نشست ستاد نظامی گروه النصره در استان ادلب برگزار شده بود کشته شده است.

به این گونه است که شرایط کشته شدن ابوهمام الشامی مبهم باقیمانده است. به گفته دو منبع نزدیک به النصره در گفتگو با خبرگزاری رویترز، خانه محل نشست سران النصره هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفته است. اما واشنگتن اعلام کرده است به هیچ وجه چنین حمله‌ای در بیست و چهار ساعت اخیر در استان ادلب صورت نگرفته است.

با وجود این، احتمال دارد حمله مدت‌ها و روزها پیش صورت گرفته باشد. این همان چیزی است که دیده بان حقوق بشر سوریه به آن معتقد است و خاطر نشان می‌کند که منبع بالقوه حمله نه تنها ممکن است ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا باشد، بلکه به طور بالقوه ممکن است حمله از جانب رژیم سوریه نیز صورت گرفته باشد. این در حالی است که خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، اعلام کرد هیچ عملیات ویژه‌ای که به کشته شدن تعدادی از فرماندهان جبهه النصره از جمله ابوهمام الشامی منجر شده باشد، صورت نگرفته است.

در نهایت، این سناریو بسیار غیر محتمل به نظر می رسد. اما نمی توان به طور کلی آن را رد کرد. باید دانست که نبردهایی میان شورشیان و جبهه النصره نیز وجود داشته است و در روزهای اخیر در این منطقه نبردهای بسیار مهمی بین جبهه النصره و گروه حزم وجود داشت. اما گروه حزم در این نبردها تلفات سنگینی متحمل شده است. بنابراین شرایط دقیق کشته شدن تعدادی از فرماندهان نظامی النصره ازجمله ابوهمام الشامی در پرده ای از ابهام باقیمانده است.

گزارشگر فرانس بیست و چهار در ادامه در پاسخ به این سئوال که ابوهمام الشامی که بود، پاسخ داد: ابوهمام الشامی از جنگجویان کهنه کار القاعده در افعانستان و عراق بود و در واقع فرد شماره دو القاعده بود.

همچنین اخبار متناقضی وجود دارد که ابومحمد الجولانی، فرد شماره یک جبهه النصره نیز در این نشست حضور داشته است و احتمالا وی نیز در این حمله زخمی شده است، به همین دلیل تصور می‌شود این ضربه سنگینی بر گروه تروریستی النصره وابسته به القاعده بوده است.

برای همین است که النصره در صفحه اختصاصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرده است قلب امت اسلامی به خون نشسته است و یک شورشی نزدیک به جبهه النصره نیز تائید می‌کند این ضربه بسیار سنگینی است که به النصره وارد شده است.

کد خبر 289081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha