شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ویژه‌نامه‌ نوروزی ماهنامه‌ی داستان همشهری با ۱۴۴ صفحه اضافه در ۴۰۸ صفحه به همراه لوح‌فشرده صوتی داستان همراه ۴ منتشر شد.

انتشار ویژه‌نامه‌ی نوروزی داستان همشهری

پنجاه‌وسومین شماره‌ی داستان همشهری با آثاری از: فریده فرجام، قاسم هاشمی‌نژاد، کامبیز درم‌بخش، جعفر مدرس‌صادقی، مژده دقیقی، علی خدایی، سروش صحت، رضا میرکریمی، سید محمد بهشتی، حبیبه جعفریان، محمدرضا دوست‌محمدی، علی عبداللهی، ایمان صفایی، احسان عبدی‌پور، آرش صادق‌بیگی، نسیم مرعشی، احمد مدقق، آیین نوروزی، آیزاک باشویس سینگر، باب نیوهارت، پیتر بیكسل، پل ترو، ویلفرد اوارت، پیکو آیر، دی. تی. مکس، ماریان کیز، دیو اگرز، جو هیل و دبورا تریسمن منتشر شد.

شماره‌ی نوروزی ماه‌نامه‌ی داستان به همراه دو هدیه ویژه از طرف تحریریه آماده شده ‌است. هدیه‌ی اول لوح فشرده‌ی داستان همراه4 است. بعد از داستان همراهِ یک تا سه که مجموعه‌ای از داستان‌های صوتیِ ایرانی و خارجی بودند، این‌بار تعدادی از نویسندگان بخش درباره زندگی ماهنامه داستان زندگی‌نگاره‌هایشان را خوانده‌اند. هدیه‌ی دوم شانزده هایکو با حال‌و‌هوای بهاری از شاعران ایران و دیگر کشورهای دور و نزدیک است. هایکوهایی که نشان می‌دهند مفهوم بهار برای بسیاری از مردم دنیا مفهوم یکسانی است؛ رویش و تازگی و شکوفایی. این هایکوها در سراسر مجله، مابین مطالب دیده می‌شوند.

بخش درباره زندگی این شماره هفت روایت دارد. در اولین روایت با عنوان جلوه‌ی گل قاسم هاشمی‌نژاد، نویسنده و منتقد ادبی پرسابقه و برجسته‌ی کشورمان از خاطرات سیزده‌به‌درهای کودکی‌اش می‌گوید. در روایت دوم با نام قنادی گلستان توصیف علی خدایی از کسب و کار خانوادگی‌شان و حال و هوای آن قبل از بهار و آمدن نوروز را می‌خوانیم. در روایت سوم با عنوان اسبی بود در اسپانیا، حبیبه جعفریان از هول و اضطراب سفر رفتن و علاقه‌اش به سفر می‌گوید. در قصه مجنون رضا میرکریمی تجربه حضورش در عملیات خیبر (اسفندماه 1362) در هفده‌سالگی‌اش را روایت می‌کند. در روایت بعدی با عنوان به خاطر سال نو ویلفرد اوارت از تجربه‌ی کریسمس در دوران جنگ جهانی اول می‌گوید. دو مطلب بعدی زندگی‌نگاره‌های از هر کوهی برو بالا نوشته‌ی ماریان کیز نویسنده‌ی ایرلندی و داریم سقوط می‌کنیم نوشته‌ی باب نیوهارت، کمدین معروف آمریکایی در این بخش به روایت‌های سفر اختصاص دارند.

بخش داستان ویژه‌نامه‌ی عید 94 ده داستان دارد. داستان‌های ایرانیِ کالبدشکافی یک سوال نوشته‌ی فریده فرجام، رساله مُموسیاه نوشته‌ی احسان عبدی‌پور، شورش در زیردریایی ان-سی 32 نوشته‌ی سید محمد بهشتی و سه داستان برگزیده‌ی اولین دوره‌ی جایزه داستان تهران با عنوان رود نوشته‌ی نسیم مرعشی (رتبه‌ی اول)، باران تابستان نوشته‌ی آرش صادق‌بیگی (رتبه‌ی دوم)، آهنگ اجتماعی نوشته‌ی آیین نوروزی (رتبه‌ی سوم) و داستان‌های خارجیِ فریب‌ها نوشته‌ی آیزاک باشویس‌سینگر (ترجمه‌ی مژده دقیقی)، آلاسکای غول‌های و ایزدان نوشته‌ی دیو اگرز (ترجمه‌ی روزبه استیفایی)، سه داستانک نوشته‌ی پیتر بیکسل (ترجمه‌ی علی عبداللهی) و نفس آخر نوشته‌ی جو هیل (ترجمه‌ی شیدا سالاروند).

روایت‌های داستانی این شماره با عنوان رویای چنارستان به مناسبت دویست‌وبیست‌سالگیِ پایتختیِ تهران به توصیف تاریخچه‌ی توسعه و تحولات تهران از سده‌ی هشتم هجری شمسی تا اوایل قرن حاضر در روایت‌ها، سفرنامه‌ها و تذکره‌هایی که اغلب از دید مسافران فرنگ نقل شده‌اند، اختصاص یافته ‌است.

بخش روایت‌های مستند این شماره متفاوت از شماره‌های قبلی گونه‌هایی از ناداستان را هم در کنار سایر روایت‌های مستند آورده است. در روایت اول با عنوان آب دریاها سخت تلخ است آقا فاطمه قانع‌بیگی از صید بهاری پَره در شمال می‌گوید. دومین مطلب با عنوان به شکار منیفولد روایت احسان لطفی از گاراژ ماشین‌ها است. مطلب سوم با عنوان ارباب مزه‌ها نوشته‌ی دی. تی. مکس روایتی از یک سرآشپز است که طعم‌ها را نمی‌فهمد. مطلب چهارم با عنوان به سوی هند واقعی روایت پل ترو، نویسنده‌ی آمریکایی، از سفری است که با قطار در عبور از هند تجربه کرده. مطلب پنجم قاب‌های دونفره روایتی تصویری از زوج‌هایی است که پنجاه‌سال با هم زندگی کرده‌اند. آخرین مطلب این بخش هم با عنوان همه بگین سیب چند روایت از عکس یادگاری سفر است.

بخش درباره‌ داستان این شماره سه مطلب دارد. مطلب اول با عنوان چمدان قاتل وجود است گفت‌وگو با پل ترو درباره‌ی سفر و سفرنامه‌نویسی است. (روایت به سوی هند واقعی در همین شماره از ترو منتشر شده ‌است). در مطلب نوشتن در سفر پیکو آیر، سفرنامه‌نویس آمریکایی از نوشتن در سفر می‌گوید. مطلب سوم با عنوان اوهام زندگان گفت‌وگوی دبورا تریسمن (سردبیر بخش داستان مجله نیویورکر) با دیوید استرومبرگ (نویسنده، مترجم و محقق) درباره‌ی داستان فریب‌ها اثر آیزاک باشویس سینگر است که در همین شماره منتشر شده.

در این شماره بخشی با عنوان روایت‌های پوشیدنی به چشم می‌خورد که مجموعه‌ای از روایت‌های ایرانی و خارجی با موضوع لباس است و برای ویژه شماره‌ی نوروزی و بهار گردآوری شده ‌است. لباس‌های خاصی که خاطراتی را برای صاحبان‌شان ماندگار کرده‌اند.

کامبیز درم‌بخش داستان‌های دیدنی‌اش را با عنوان سفرهای دیدنی برای این شماره طراحی کرده ‌است.

نتایج نظرسنجی جلدهای برتر پنج سال گذشته داستان از دید مخاطبان داستان نیز در بخش چاپ عصر این شماره منتشر شده ‌است.

ویژه‌نامه‌ی نوروزی ماه‌نامه‌ی داستان همشهری در 408 صفحه به همراه لوح‌فشرده صوتی داستان همراه 4 و با قیمت استثنائاً 8000 تومان از 14 اسفند‌ماه در روزنامه‌فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور توزیع شده است.

کد خبر 289125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha