همشهری آنلاین: در افسانه‌ها، معمولا شاهزاده‌خانم‌ها در قلعه‌ای محبوس و نیازمند محافظت و پشتیبانی دیگران توصیف می‌شوند، در قلعه مرکزی گوگل در سیلیکون‌ولی اما این شاهزاده است که مسئولیت دفاع از قلعه را به عهده دارد.

براساس گزارش CNN، پريسا تبريز، مهندس 31 ساله ايراني-آمريكايي شركت گوگل است كه براي شغل خود افسانه‌اي ترين نام ممكن را انتخاب كرده‌است: شاهزاده امنيت گوگل.

وظيفه او هك كردن مشهورترين مرورگر وب در جهان است تا بتواند نقص‌هاي آن را پيش از آنكه به دست هكرهاي كلاه سياه بيافتند، كشف كند.

  • هك‌كردن هكرها

هكرها، مانند شخصيت‌هاي مثبت و منفي در افسانه‌هاي قديمي به دو دسته كلاه سفيد و كلاه سياه تقسيم مي‌شوند. تبريز براي اينكه بتواند هكرها را شكست دهد، ابتدا بايد مانند آنها بيانديشد.

تبريز در مصاحبه با CNN مي‌گويد زماني كه شغلش را آغاز كرد، عنوان آن مهندسي امنيت اطلاعات بود كه به نظرش بسيار كسل‌كننده و بي‌معني مي‌آمد. از اين رو وي عنوان شغلش را به شاهزاده امنيت تغيير داد،‌ نامي پرزرق‌و‌برق‌تر براي دختري جوان كه در طول عمرش چندان دخترانه رفتار نكرده و يا خود را در نقش يك شاهزاده متصور نكرده‌است.

  • مسئوليت‌هاي سلطنتي

مسئوليت‌هاي پريسا تبريز طي دوراني هشت ساله از آغاز فعاليتش در گوگل، تكامل و توسعه قابل توجهي يافتند. وي كه فارغ‌التحصيل دانشگاه ايلينويز است، مي‌گويد زماني كه به استخدام گوگل درآمد، يكي از 50 مهندس امنيتي اين شركت بود، اما امروز يكي از 500 نفر است.

تبريز مي‌گويد كاربران ما شامل رئيس‌جمهورهاي كشورهاي خارجي هستند، اميدوارم اوباما نيز از كروم استفاده كند. كاربران ما شامل افراد بسيار مشهور، سياستمدارن و مخالفان سياسي، خبرنگاران و افراد عادي هستند. بقاي گوگل به اين كاربران و به اعتماد آنها نسبت به امنيت اطلاعاتشان وابسته است، از اين رو اگر نتوانيم از اين اطلاعات محافظت كنيم،‌ شغلي باقي نخواهد‌ماند.

  • خرده تبهكاري‌ها

جرايم سايبري در دهه گذشته مسيري طولاني را پيموده‌است، از كلاهبرداري نيجريه‌اي گرفته تا سرقت اطلاعات كارتهاي اعتباري و جاسوسي دولت‌ها از ايميل‌هاي كاربران.

بزرگترين نگراني تبريز، افرادي است كه نقص‌هاي امنيتي نرم‌افزارهاي گوگل را يافته و آنها را به دولت‌ها يا تبهكاران مي‌فروشند. براي مقابله با اين روند، گوگل برنامه جايزه آسيب‌پذيري را راه‌اندازي كرده‌است و به هركسي كه بتواند در نرم‌افزارهاي گوگل نقص فني پيدا كند،‌از 100 دلار تا 20 هزار دلار جايزه خواهد‌داد.

تبريز مي‌گويد براساس آنچه در چندين سال گذشته شاهد آن بوده‌ايم،‌ دولت‌ها در تلاشند تا ارتباطات را تحت نظر داشته‌باشند و موارد متعددي مشاهده شده كه حساب كاربري جي‌ميل افراد توسط دولت‌ها تحت نظر بوده‌است. اين رويداد‌ها به ويژه از آن جهت ترسناك هستند كه توسط سازمان‌هاي بزرگ و ثروتمند خصوسي يا دولتي انجام مي‌گيرند.

  • شاهزاده‌اي تنها

پريسا تبريز دختر يك پزشك ايراني-آمريكايي و يك پرستار لهستاني آمريكايي است. او در دوران كودكي‌اش كه در شهر شيكاگو سپري شده، ارتباط چنداني با رايانه‌ها نداشته‌است، و اين محدوديت ارتباطي تا زماني كه او رشته مهندسي را در دانشگاه آغاز كرد، ادامه داشت.

تعداد زناني مشابه تبريز در خط مقدم گوگل در مبارزه عليه جرايم سايبري بسيار انگشت‌شمار است، رويدادي كه تبريز نيز آن را تاييد كرده و از آن به عنوان شكاف جنسيتي در سيليكون‌ولي ياد مي‌كند.

  • خارج از چارچوب

تبريز در جلسه‌هاي آموزشي خود از داوطلبان نمي‌خواهد يك رايانه را هك كنند،‌ بلكه از آنها مي‌خواهد به يك دستگاه فروش خودكار نفوذ كنند. وي مي‌گويد همه فكر مي‌كنند براي اينكه بتوان يك هكر بود،‌بايد يك ابرنابغه رايانه بود، اما در حقيقت در جهان واقعي هركسي مي‌تواند يك هكر باشد.

شغل تبريز به همان اندازه كه به دانش تكنولوژي نيازمند است،‌به درك روانشناسانه هكرها نيز نياز دارد. وي معتقد است همه افرادي كه در حوزه دفاع مشغول به كارند، ماموران پليس، ماموران امنيتي و يا ماموران قضايي، بايد لحظه‌اي متوقف شده و به اين بيانديشند كه نقشه مهاجمان چيست؟ زيرا ما هميشه مي‌خواهيد يك قدم از مهاجم جلوتر باشيم.

کد خبر 290087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha