مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: استراق‌سمع زلزله‌ها توسط دانشمندان،‌تصویری نقاشی‌گونه را از درون زمین خلق کرده‌است که به رنگ‌های ترکیب شده در درون یک تیله شباهت دارد.

زمین

براساس گزارش نيوساينتيست، اين تصوير براساس شبيه‌سازي‌هايي به دست آمده‌است كه محققان دانشگاه پرينستون با استفاده از رنگ‌هاي مختلف براي نمايش دادن ارتعاشات لرزه‌نگاري انجام داده‌اند و پنجره‌اي جديد را به سوي ساختار دروني زمين گشوده‌اند.

اطلاعات لرزه‌نگاري اين امكان را فراهم مي‌آورد كه به واسطه دنبال كردن ارتعاشاتي كه در اثر وقوع زمين‌لرزه‌ها ايجاد مي‌شوند، تصويري از گوشته زمين، لايه‌اي كه ميان پوسته و هسته قرار گرفته، ساخته شود. از آنجايي كه سرعت عبور اين ارتعاشات از ميان مواد چسبناكي مانند مواد مذاب نسبت به مواد جامد مانند سنگ‌ها كمتر است،‌ تجزيه و تحليل پيامد‌هاي لرزه‌اي صدها زلزله در سرتاسر جهان ويژگي‌هاي دروني زمين از قبيل رسوبات معدني، درياچه‌هاي زير‌زميني و حركات و شكل لايه‌هاي تكتونيكي را آشكار مي‌سازند.

در تصوير نهايي كه از اين تحقيقات به دست آمده‌است، امواج كند‌تر به رنگ قرمز و نارنجي ديده مي‌شود. ارتعاشات سريعتر به رنگ سبز و آبي مشخص شده‌اند كه به احتمال زياد با مناطق فرورانشي در ارتباط است،‌ منطقه‌اي كه در آن لايه‌اي تكتونيكي به زير لايه‌اي ديگر رانده مي‌شود.

اگرچه اين تصوير تنها روي يك منطقه‌ متمركز است، دانشمندان در تلاشند تا نقشه‌اي سه‌بعدي از كل گوشته زمين را با استفاده از همين تكنيك و تا عمق 3000 كيلومتري از گوشته،‌ايجاد كنند. ابررايانه اوك‌ريج ابزاري است كه با توانايي محاسباتي بالاي خود انجام چنين تجزيه تحليل اطلاعاتي كلاني را ميسر ساخته‌است. سرعت پردازش اين ابررايانه 20 كوادريليون در ثانيه است.

کد خبر 290197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha