سال ۱۳۹۳ در حالی آخرین روزهای خود را سپری می‌کند که رهبر معظم انقلاب ابتدای همین سال طی پیامی نوروزی سال ۹۳ را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند.

اكنون يك‌سال از اين نامگذاري گذشته و كارنامه بخش‌هاي مختلف كشوري ازجمله عملكرد دولت براي مقاومتي‌كردن اقتصاد كشور در ترازوي نقد كارشناسان مختلف و نمايندگان مجلس قرار گرفته است. در اين راستا روزنامه همشهري به ‌نظرخواهي از تعدادي از نمايندگان مجلس پرداخته است.

جمع‌بندي نظرات مختلف اين است كه حركت در راستاي شعار اقتصاد مقاومتي بيشتر از آنكه عملياتي شده باشد، در حد شعار باقي مانده است. تداوم وابستگي به نفت، نگاه برون گراي دولت و باور به اين اصل كه كليد حل مشكلات اقتصادي در خارج نهفته است به همراه عدم‌تحرك دولت براي چابك‌سازي‌ اقتصاد از جمله مواردي است كه نمايندگان معتقدند مانع حركت اقتصاد كشور به سمت مقاوم‌سازي‌ شده است ضمن اينكه اگر اين روند ادامه داشته باشد، احتمال دستيابي به اقتصاد مقاومتي به شكلي كه مورد انتظار است، بسيار سخت است.

البته متقابلا دولتمردان باور دارند كه در راستاي اقتصاد مقاومتي حركت كرده‌اند. محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت و اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور از جمله به كاهش وابستگي بودجه به نفت و نيز تكيه بر ماليات‌ها و خارج كردن اقتصاد از رشد منفي و مهار تورم به‌عنوان مصاديقي از اقتصاد مقاومتي اشاره كرده‌اند.

روز گذشته حسن روحاني، رئيس‌جمهور هم در مراسم افتتاح فاز 12پارس‌جنوبي در عسلويه طي سخناني گفت كه اقتصاد مقاومتي در صدر سياست‌هاي دولت قرار دارد. رئيس‌جمهور گفت: دولت يازدهم به‌معناي واقعي به اقتصاد مقاومتي عمل مي‌كند و اين درحالي است كه برخي‌ها فكر مي‌كنند، اقتصاد مقاومتي تنها شعار است. جدا از اينكه اقتصاد كشور در مسير مقاومتي شدن حركت كرده يا نكرده است، اما اين اجماع ميان دولتمردان، نمايندگان و كارشناسان وجود دارد كه اقتصاد مقاومتي يكي از ضروريات كشور است.

در جدول زير جمعي از نمايندگان و كارشناسان در گفت‌وگو با همشهري ديدگاه خود را مطرح كرده‌اند.

جدول

کد خبر 290276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha