همشهری آنلاین: فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امورخارجه آلمان می گوید ایران و شش قدرت جهانی «بر لبه یک توافق سیاسی هسته ای نهایی» هستند.

 فرانک والتر اشتاین مایر

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه آلمان این موضوع را عصر شنبه در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست مشترک وزیران امورخارجه آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا با حضور فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد.

اشتاین مایر با اشاره به مذاکرات طولانی سال های گذشته تصریح کرد: اکنون یک راه حل سیاسی در دسترس قرار گرفته است.

وزیر امورخارجه آلمان گفت: در حالی که هیچ کس نمی تواند درباره از بین بردن شکاف های موجود بین ایران و1+5 مطمئن باشد ایران به راه حل جامع سیاسی علاقه مند است و این یعنی مذاکرات جدی است.

فلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس نیز در پایان نشست عصر روز شنبه با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و همتایان فرانسه و آلمانی خود تصریح کرد، مذاکرات 1+5 با ایران بر سر برنامه هسته ای به «پیشرفت مهمی» در مسائل اصلی دست یافته است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، جان کری وزیر امورخارجه آمریکا روز شنبه از لوزان سوییس راهی لندن شد تا با همتایان خود در تروئیکای اروپایی (وزیران امور خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه) و همچنین فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نشستی داشته باشد.

فلیپ هاموند وزیر امورخارجه انگلیس پس از این نشست در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان خود در لندن گفت: همگی متفقیم که پیشرفت خوبی در عرصه های اساسی (در مذاکرات با ایران)حاصل شده است.

وی در این حال افزود: همچنان مسایل مهم دیگری وجود دارد که تا کنون درباره آنها توافقی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: اکنون زمان آن رسیده که ایران تصمیم های دشواری را اتخاذ کند.

این اظهارات هاموند درباره تصمیم دشوار تکرار سخن جان کری وزیر امور خارجه آمریکا - بدون اشاره به ایران- پیش از ترک سوییس بود که گفت: مذاکرات هسته ای با ایران واقعا پیشرفت کرده و اکنون زمان تصمیم گیری دشوار برای دستیابی به یک پیمان اصولی فرارسیده است.

به گزارش خبرگزاری های فرانسه و رویترز از لوزان سوییس، کری پیش از ترک سوییس به مقصد لندن برای مذاکره با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود، افزود: ما شتاب نمی کنیم، اما درک می کنیم که اکنون تصمیم های اساسی باید گرفته شود که با گذشت زمان آسان نخواهند شد.

وی در عین حال تاکید کرد که برای دستیابی به توافق بد با ایران شتاب نخواهد کرد.

کری گفت: ما هنوز به خط پایان نرسیده ایم. اما شک نداشته باشید که ما فرصت برای تلاش به منظور دستیابی به این هدف را داریم که به اراده سیاسی و گرفتن تصمیم دشوار بستگی دارد و همه باید در روزهای پیش رو خردمندانه انتخاب کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه پس از دیدار نوروزی از مرکز توانبخشی جانبازان امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در مذاکرات گام هایی به پیش گذاشته شد، افزود: در این دور از مذاکرات در برخی از موارد که اختلاف نظر وجود داشت، نقطه نظرات مشترکی بوجود آمد که می تواند مبنای توافق نهایی باشد، اما همچنان برخی موارد و اختلاف نظرها باقی مانده است.

کد خبر 290421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha