همشهری آنلاین: در پی اظهارات مقامات عربستان سعودی مبنی بر اینکه این کشور همچنان به تولید بیشتر نفت ادامه می‌دهد و نگرانی‌ها درخصوص ادامه عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی، دوشنبه سوم فروردین ۹۴ بهای نفت خام در بازار آسیا کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، صبح امروز در بازار آسیا، هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) برای تحویل در ماه مه، با 65 سنت کاهش، 45 دلار و 92 سنت داد و ستد شد. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز برای تحویل در همان ماه، با 58 سنت کاهش، 54 دلار و 74 سنت خرید و فروش شد.

دنیل آنگ، تحلیلگر موسسه فیلیپ فیوچرز در سنگاپور گفت « معادله عرضه و تقاضا » همچنان بازار را که با عرضه بیش از حد و تقاضای پایین رو به روست، تحت تاثیر قرار داده است.
سطح بسیار بالای عرضه نفت موجب شده است که نفت خام از ژوئن گذشته بیش از نیمی از ارزش خود را از دست بدهد تا آنجا که اواسط هفته گذشته، بهای نفت خام به پایین ترین سطح خود از سال 2009 رسید.

این روند نزولی بهای نفت ممکن است با خودداری اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از کاهش سقف تولید خود در حمایت در بهای نفت، تشدید شود.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد کشورش در حال حاضر روزانه 10 میلیون بشکه نفت تولید می کند. تولید نفت عربستان سعودی در ماه فوریه، 9 میلیون و 850 هزار بشکه در روز بود.

از طرف دیگر، افزایش ارزش دلار آمریکا که پس از تصمیم پولی آمریکا در هفته گذشته نوسانات قابل توجهی داشته، بازار نفت را تحت الشعاع قرار داده است؛ زیرا در واقع هر چه ارزش دلار بیشتر باشد، بهای نفت برای سرمایه گذارانی که دارای ارزهای دیگری هستند، گران تر تمام خواهد شد، بنابراین تمایل آنها برای خرید نفت کاهش می یابد.

به گفته کارشناسان کومرزبانک، همچنین بازار با افزایش عرضه نفت عراق مواجه است. از اوایل این ماه، دو میلیون و 660 هزار بشکه نفت در روز از جنوب این کشور صادر شده است.

کاهش بهای نفت خام تاثیری بسیار منفی بر شرکت های نفتی آمریکایی، به ویژه بر شرکت های تولید کننده نفت شیل داشته است تا آنجا که این شرکت ها را دچار ورشکستگی یا بدهی های عظیم کرده است.

تناقض اینجاست که این شرکت ها برای بقا چاره دیگری جز تولید بیشتر ندارند و این امر، عرضه را افزایش می دهد که به تبع آن، منجر به کاهش بیشتر بهای نفت می شود.

روز جمعه در بازار نیویورک (نایمکس)، هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا با یک دلار و 76 سنت افزایش، به 45 دلار و 72 سنت رسید.

در بازار لندن نیز، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 89 سنت افزایش، 55 دلار و 32 سنت داد و ستد شد.

کد خبر 290458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha