همشهری آنلاین: دانشمندان معتقدند حیوانات وحشی می‌توانند چندین هفته پیش از وقوع زلزله‌های بزرگ، آنها را پیش‌بینی کنند، توانایی که انسان می‌تواند از آن به عنوان هوشمند‌ترین دستگاه تشخیص زلزله بهره ببرد.

animals

براساس گزارش NBC، دانشمندان می‌گویند با استفاده از دوربین‌های حساس به حرکت می‌توان این حیوانات را تحت نظر گرفت و به این شکل می‌توان دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای برای هشدار پیش از وقوع زلزله ایجاد کرد.

مجموعه‌ای از دوربین‌ها که در بخش آمازونی پرو نصب شده بودند پیش از وقوع زلزله‌ای هفت ریشتری که در سال 2011 رخ داد، تغییراتی را در رفتارهای حیوانات مشاهده کردند. دانشمندان در دوره‌ای 23 روزه پیش از آغاز زلزله در طول روز پنج حیوان یا کمتر را در محیط تحت نظر مشاهده کردند، که در مقایسه پنج تا 15 حیوان در روز که در گذشته مشاهده می‌شدند بسیار متفاوت بود. پنج تا هفت روز پیش از وقوع زلزله هیچ حیوانی در مناطق تحت نظر مشاهده نمی‌شد، رفتاری که برای مناطق گرمسیری باران‌زا بسیار عجیب بود.

دانشمندان از گذشته نسبت به این موضوع که حیوانات توانایی پیش‌بینی وقوع زلزله‌ها را دارند؛ مشکوک بودند اما تاکنون این تردید پایه‌ای روایی و نه حقیقی داشته‌است و براساس تحقیق جدید، این اولین باری است که چنین تغییر رفتاری در حیوانات وحشی پیش از وقوع زلزله به ثبت رسیده‌است.

به گفته محققان حیوانات توانایی تبدیل شدن به پیش‌گویانی قابل اتکا برای تعیین زمان وقوع زلزله را دارند و می‌توان از آنها در کنار سیستم‌های کنترل‌کننده و هشداردهنده استفاده کرد. دانشمندان همچنین دو هفته پیش از وقوع زلزله تغییراتی را در اتمسفر ثبت کرده‌اند. این تغییرات از سطح زمین سرچشمه می‌گیرند زمانی که فشار سطح سیاره برای ایجاد زلزله افزایش پیدا می‌کند. این تغییرات منجر به افزایش میزان سروتنین در جریان خون بدن حیوانات و انسان‌ها شده و عوارض جانبی از قبیل بی‌قراری، بیش‌فعالی و هیجان در پی خواهد‌داشت. هشت روز پیش از آغاز زلزله در این منطقه از پرو، نوسان شدید در اتمسفری که مرکز وقوع زلزله را دربر گرفته بود مشاهده شد که این نوسانات شدید با تغییر رفتار حیوانات وحشی منطقه همزمان بودند.

کد خبر 290594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha