همشهری آنلاین- سجاد میرزامهدی تهرانی: تیر‌اندازی سوم شخص Third Person Shooterیا به اختصار TPS زیر شاخه‌ی سبک تیر اندازی اول شخص است؛ که در اینگونه توانایی دیدن و به حرکت در‌آوردن دوربین بازی نیز وجود دارد.

طراحی در  سبک بازی‌های کامپیوتری یکی از مهمترین دلایل موفقیت یک بازی است. در بازی تیراندازی سوم شخص نیز طراحی با پیشرفت زیادی روبرو بوده و در سال‌های اخیر در موتور‌های بازی و کنسول‌های آن بر زیبایی این سبک افزوده شده است.

به طور کلی در این سبک از ترکیب صحنه‌های تیراندازی به همراه عناصر تیر اندازی اول شخص استفاده شده ولی قابلیت‌های بیشتری مانند پرش از موانع و بالا رفتن از اجسام و دید کلی از موقعیت شخصیت بازی و حتی حل معما از توانایی‌های نو و جدید این گونه به حساب می‌آید.

در این سبک تقریبا سیستم هدف‌گیری با تیر اندازی اول شخص متفاوت است به طوری که موقع  هدف‌گیری در این گونه دوربین بازی به حالت‌های متفاوتی در می‌آید که از مهمترین ویژگی این سبک است.

هدف‌گیری در این سبک به گونه‌ای طراحی شده که در ان وقتی هدف‌گیری انجام می‌شود تقریبا دوربین بازی؛ بین حالت اول شخص و سوم شخص در می‌آید. با این قابلیت بسیار مهم که دید در اطراف وجود دارد.

  • شباهت‌ها و تفاوت‌های بازی اول شخص و سوم شخص

سبک بازی تیر‌اندازی سوم شخص با تیر‌اندازی اول شخص دارای شباهت‌هایی است ولی به لحاظ  گیم پلی متفاوت نشان می‌دهد.

برای مثال موقع هدف‌گیری دوربین از پشت به شانه‌های شخصیت بازی نزدیک می‌شود و می‌توان نشانه‌گیری کرد. در واقع در این سبک  طراح بازی این توانایی را دارد که آواتاری دقیق‌تر و مشخص‌تر بسازد.

یکی از ویژگی‌های بارز این سبک سنگر گرفتن شخصیت بازی در حالتی است که وی قادر به دیدن موقعیت اطراف خویش است و در همین هنگام قادر به تیراندازی نیز می‌باشد.

نکته‌‌ی مهم دیگر شلیک بدون نشانه‌گیری است که در این سبک وجود دارد. بازیگر هنگام سنگر گرفتن می‌تواند بدون نشانه‌گیری نیز تیر‌اندازی کند.

بعضی از بازی‌ها این توانایی را دارند که از حالت اول شخص به حالت سوم شخص درآیند. این روند زمانی اتفاق می‌افتد که شخصیت بازی جایی پناه بگیرد. در این صورت است که دوربین بازی از حالت اول شخص به سوم شخص تغییر می‌کند.

از دیگر قابلیت‌ها جاخالی دادن! بازیگر در این گونه است که این ویژگی باعث هیجان بیشتر در طی شدن روند بازی از خود بروز خواهد داد. تیراندازی سوم شخص به مانند سبک اول شخص؛ می‌تواند به صورت چند نفره آنلاین نیز بازی شود.

  • بازی‌های مهم سبک سوم شخص

در دهه اخیر بازی‌های مهم و معتبری در گونه تیراندازی سوم شخص به بازار آمده و علاقمندان فراوانی نیز بدست آورده است.  اما بازی‌ها‌یی نظیر Ghost Recon Future Soldier ( شبح رکون سرباز آینده)؛ سری بازی‌هایGears of War(ابزارهای جنگ) و Max Payne( مکس پین) مطرح‌تر از سایر بازی‌ها جلوه‌گری داشته‌اند.

و نکته ضروری اینکه موتور بازی RAGE و UNREAL از بهترین موتور‌های بازی در سبک تیراندازی سوم شخص برشمرده می‌شوند.

نمایی از بازی ابزارهای جنگ

gears of war

نمایی از بازی مکس پین ۳

max payne

کد خبر 290767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha