دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خیلی‌ها فکر می‌کنند فعالیت‌هایی که در زندگی روزمره انجام می‌دهند هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند و یا کوچکترین نقشی در افزایش گرمایش جهانی ندارند.

ایمیل

اما بهتر است بدانید ساده‌ترین کارها مانند فرستادن یک پیامک یا ایمیل، خوردن یک سیب یا تماشای تلویزیون هر یک به اندازه‌ای از خود رد پای کربن در جهان باقی گذاشته و محیط زیست را آلوده می‌سازند.

این کارهای روزانه و معمولی خیلی بی‌ضرر و سالم به نظر می‌آیند، اما در اصل در انتشار دی‌ اکسید کربن در جهان و افزایش گازهای گلخانه‌ای دخیلند. میزان کلی انتشار دی‌اکسید کربنی که در سال 2010 در جهان منتشر شده 49 میلیارد تن تخمین زده‌ شده‌است.

  • کربن ایمیل و اینترنت

کوتاه‌ترین ایمیل‌ها نیز می‌توانند موجب انتشار چهار گرم گاز گلخانه‌ای یا gCO2e می‌شود، این گازها توسط رایانه‌ها، سرورها و روترها و کربن ناشی از مراحل تولید این تجهیزات ایجاد خواهد‌شد. gCO2e معیار سنجشی است که دانشمندان برای محاسبه تمامی گازهای گلخانه ای که عامل آلودگی محیط زیست می شود، ایجاد کرده‌اند.

ایمیلی که دارای فایل‌های ضمیمه سنگین باشد می‌تواند تا 50 گرم گاز گلخانه‌ای یا (گرم برابر دی‌اکسیدکربن gCO2e) ایجاد کند و یک هرزنامه یا ایمیلی که باز نشده‌است نیز قابلیت تولید 0.3 گرم گاز گلخانه‌دارند. حجم سالانه کربنی که هرزنامه‌ها از خود ایجاد می‌کنند برابر میزان آلودگی است که 3.1 میلیون خودرو با سوزاندن دو میلیارد گالن گازوئیل در جاده‌ها ایجاد می‌کنند.

جستجوی اینترنتی در یک لپ‌تاپ کم مصرف می‌تواند 0.2 گرم گاز گلخانه‌ای از خود ایجاد کند، درحالی که این میزان آلودگی در رایانه‌های قدیمی رومیزی 4.5 گرم خواهد‌بود. همچنین ارسال یک پیامک از گوشی‌های موبایل نیز 0.014 گرم گاز از خود به جا خواهد‌گذاشت.

  • خرید کردن

کیسه‌های خرید پلاستیکی می‌توانند 10 گرم گاز گلخانه‌ای از خود در طبیعت آزاد کنند درحالی که میزان آلوده‌سازی ساک‌های خرید کاغذی 40 گرم است.

  • نوشیدن

میزان گازهای گلخانه‌ای که به واسطه تامین آب قابل شرب لوله‌کشی در طبیعت آزاد می‌شود 0.14 گرم تخمین زده شده‌است، درحالی که میزان این آلودگی در روند تولید آبهای نیم‌لیتری که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، 160 گرم تخمین زده شده‌است.

یک لیوان بزرگ کاپوچینو عامل ایجاد 235 گرم گاز گلخانه‌ای است و در مقایسه با یک فنجان قهوه ساده یا چای معمولی بسیار قابل توجه است، زیرا این دو نوشیدنی عامل ایجاد 21 گرم گاز گلخانه‌ای است.

یک ساعت تماشای تلویزیون در یک دستگاه تلویزیون 15 اینچی LCD نزدیک به 34 گرم گاز گلخانه‌ای ایجاد خواهد‌کرد، که درمقایسه با تلویزیون‌های بزرگتر رقم کوچکتری است. میزان آلودگی ناشی از تلویزیون‌های 32 اینچی LCD 88 گرم و میزان آلودگی تلویزیون‌های 24 اینچی پلاسما 220 گرم تخمین زده شده‌است.

کد خبر 290778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha