همشهری آنالین: سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال ایران یکشنبه (۹ فروردین) با تیم زنیت کازان روسیه در فینال لیگ قهرمانان اروپا در برلین سه بر صفر برابر آسکو رسوویا لهستان به پیروزی رسید و قهرمان شد.

زنیت والیبال

به گزارش ایرنا از فدراسیون والیبال، این مسابقه در سالن مکس اشملینگ شهر برلین برگزار شد و تیم‌های لهستانی، ایتالیایی و یک تیم آلمانی با حدود 10 هزار تماشاگر، تلاش زیادی برای قهرمانی کردند اما زنیت کازان با شکست تمام حریفانش به فینال رسید و جام قهرمانی را بالای سر برد.

ولادیمیر آلکنو (سرمربی فعلی زنیت کاران ) پس از فتح حماسی سکوی نخست المپیک 2012 لندن با تیم ملی والیبال روسیه به توصیه پزشکان به خاطر فشارهای روانی مدتی از شغل مربیگری دور بود اما تیم زنیت، فرصت مجددی بود تا او دوباره توانایی هایش را به نمایش بگذارد.

این مربی 48 ساله و متولد شهر پولوتسک برای رسیدن به هدفش بهترین بازیکنانی را که در دسترس بود به تاتارستان آورد اما در مهم‌ترین پست هنوز دچار مشکل بود.

او به عنوان گزینه اول به سراغ بن تونیوتی پاسور تیم ملی فرانسه رفت اما قانون اجازه بازی در لیگ قهرمانان اروپا را به او نمی‌داد. گزینه بعدی آلکنو، سعید معروف بود که وی در فاصله 2000 کیلومتر کازان در شهر ارومیه مشغول بازی بود. او 2 بار برای آوردن کاپیتان تیم ملی والیبال ایران و بازیساز اصلی تیم شهرداری ارومیه با این باشگاه نامه‌نگاری کرد تا سرانجام توانست با ارایه پیشنهادی که قابل رد کردن نبود، سعید معروف را به سن پترزبورگ ببرد.

معروف از همان ابتدا با تلاش زیاد جایگاه خود را در ترکیب تیم جدیدش تثبیت کرد و عصر چهارم بهمن ماه 1393 برای نخستین بار مقابل تیم دینامو کراسنودار در سوپر لیگ والیبال روسیه به میدان رفت. این مسابقه با نتیجه 3 بر صفر به سود زنیت به پایان رسید. نخستین تجربه معروف در لیگ قهرمانان اروپا نیز در برابر تیم فردریشهافن آلمان بود که با نتیجه‌ای مشابه به پایان رسید.

تیم والیبال زنیت، مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا را بدون حتی یک ست باخته به پایان برد و گام به پلی آف گذاشت. تیم‌های پیاچنزا ایتالیا و هالک بانک ترکیه، حریفان قدرتمندی برای متوقف کردن زنیت در این مرحله نبودند و ابرقدرت روسی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان در برلین صعود کرد. حریف ماقبل فینال یاران سعید معروف، تیم ریسایکلینگ برلین بود که 3 بر یک شکست خورد تا زنیت برای چهارمین بار طعم حضور در فینال را بچشد.

آنها پیش از این در سال های 2008، 2011 و 2012 نیز به فینال رسیده بودند وبه 2 طلا و یک نقره در سال 2011 نتیجه تلاش زنیت بود.

تیم‌های روسی در 15 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا 7 بار به عنوان قهرمانی رسیده است و تیم‌های ایتالیایی نیز 5 مدال طلای این مسابقات را در اختیار دارند.

با کسب این عنوان قهرمانی، زنیت در کنار تیم‌های بلگوری و ترنتینویی قرار گرفت که 3 مدال طلای اروپا را در ویترین افتخارات خود دارند.

سعید معروف اگرچه به عنوان 6 بازیکن شروع کننده مسابقه فینال مقابل آسکو رسوویا لهستان به میدان نرفت اما از ست سوم که به میدان آمد، بازی قابل قبولی به نمایش گذاشت. مسابقه فینال فقط 87 دقیقه طول کشید و زنیت با یک پیروزی 3 بر صفر دیگر به سومین جام قهرمانی تاریخ این باشگاه رسید.

کد خبر 290785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha