همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: کشورهایی که سابقه مثبتی در حافظه تاریخی مردم ایران ندارند می‌توانند ازاین فرصت برای اصلاح رفتارهای گذشته خود استفاده کنند.

ظریف

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد جواد ظریف در مصاحبه مطبوعاتی خود پس از قرائت بیانیه مشترک با 1+ 5 با بیان اینکه ایران فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌یی خود را ادامه می‌دهد گفت: راکتورهای ما باید پیشرفته ‌تر شوند و ما به تعهدات خود درخصوص فوردو متعهد هستیم. ما به تمام تعهدات خود پایبند خواهیم بود.

وی در ادامه افزود:در مقابل باید تمام تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا و اروپا برداشته شود. ما می‌توانیم براساس فهم مشترک پیش برویم. بحث پنهان سازی هسته‌یی وجود ندارد. دانشگاههای ما باید رقابت علمی داشته باشند و هیچ تحریمی علیه دانشگاههای ما نباید وجود داشته باشد.ما باید مشکلات را براساس حس احترام متقابل حل کنیم.

ظریف با بیان اینکه راه‌حل‌ها براساس بازی برد برد تعیین شده است خاطرنشان کرد: براساس راه‌حل‌ها کلیه تحریم‌ها علیه کشورمان پایان می‌یابد و همزمان برنامه هسته‌یی ایران ادامه پیدا می‌کند، اما اقداماتی برای اطمینان سازی جامعه بین‌المللی انجام می‌گیرد. غنی‌سازی در نطنز ادامه می‌یابد و بیش از هزار سانتریفیوژ در فوردو فعالیت خود را ادامه می‌دهند بدون اینکه غنی‌سازی انجام دهند. از این سانتریفیوژها برای تولید ایزوتوپ استفاده می‌شود و از فوردو استفاده صلح‌آمیز در راستای تحقیق و توسعه انجام می‌گیرد.

ظریف در ادامه با اشاره به اینکه راکتور اراک، آب سنگین باقی می‌ماند افزود: ما راکتور اراک را بازسازی و بازطراحی می‌کنیم و در این روند اعضای 1+5 و سایر کشورها با ما همراه خواهند بود. در زمینه تولید سوخت نیروگاهی، ساخت نیروگاه و راکتور تحقیقاتی همکاری‌های بین‌المللی انجام می‌گیرد، در مقابل کلیه تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا لغو می‌شود. مادر این زمینه به تعهد دولتها توجه کرده و به فرآیندهای داخلی آنها توجهی نداریم.

وی همچنین با بیان اینکه ما با جدیت، شجاعت و نرمش قهرمانانه‌ای که رهبر انقلاب فرمودند تلاش خود را ادامه می‌دهیم، تاکید کرد: ما تنها یک توافق نهایی خواهیم داشت که آن توافق براساس نیازها و منافع مردم کشورمان خواهد بود.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره نحوه تعامل ایران و جامعه بین‌الملل گفت: ایران هیچ وقت نخواسته که از جامعه بین‌الملل دور شود، زیرا ایران خود را جزو جامعه بین‌الملل می‌داند. بسیار ضروریست که ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌یی خود اطمینان‌سازی کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه تعامل ایران و آمریکا نیز گفت: اینکه بگوییم روابط ایران و آمریکا بعد از مذاکرات چه می‌شود بحث دیگری است، مادر این مذاکرات فقط با آمریکا درباره مسایل هسته‌یی گفت‌وگو کردیم. ما معتقدیم هر گفت‌وگویی باید براساس احترام متقابل باشد و کشورها به امضای خود احترام بگذارند. ما نیازمند تصمیمات شجاعانه هستیم.

ظریف همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر طرف مقابل توافق را نقض کند ایران چه اقدامی انجام می‌دهد، اظهارکرد: در توافقی که در سه ماه آینده تدوین می‌شود پیش‌بینی‌هایی در خصوص نقض توافق درنظر گرفته خواهد شد. درصورت مشاهده عدم رعایت توافق ، ایران این امکان را دارد کهاقدام مشابهی انجام دهد.

او ادامه داد:کشورهایی که سابقه مثبتی در حافظه تاریخی مردم ایران ندارند می‌توانند از این فرصت برای اصلاح رفتارهای گذشته خود استفاده کنند. مردم ایران تسلیم فشار نمی‌شوند و ثابت کرده‌اند که اهل منطق ، تعامل ، گفت و گو و سازندگی هستند.

ظریف افزود: ما منتظر قطعنامه دیگری از سوی شورای امنیت سازمان ملل برای لغو تحریم‌های گذشته هستیم. تحریم‌های سایر کشورها هم باید یکباره و یک چارچوب زمانی خاص برداشته شود و تلاش شود که دو طرف گام به گام و ماده به ماده راه‌حل‌ها را به جلو ببرند.

او با اشاره به اینکه حرکت‌های غیر منطقی علیه ملت ایران باید متوقف شود، اظهار کرد : ما نمی‌خواهیم ناملایمت‌های جهانی علیه ایران ادامه یابد. ما برای گرفتن حق خود مذاکره کردیم و با یک جلسه 9 ساعته رکوردی در مذاکرات ثبت کردیم. امیدوارم به زودی وضعیت بهتری حاکم شود.

ظریف در پایان از رهبر معظم انقلاب ، رییس جمهور ، مردم ایران و تمام کسانی که در گذشته در مذاکرات حضور داشتند تشکر کرد.

کد خبر 291005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha