یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: توافق هسته ای لوزان به شدت مورد انتقاد صهیونیست ها قرار گرفته است.

لوزان

به گزارش واحد مركزي خبر ،دالیا النمری ،گزارشگر شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داد بزرگ‌ترین علامت احساس خطر اسرائیل از توافق هسته‌ای لوزان تشکیل جلسه کابینه امنیتی اسرائیل است.

جلسه فوق العاده کابینه امنیتی اسرائیل ساعاتی پیش از عید پسه یهودیان تشکیل شد و شرکت‌کنندگان در این جلسه به اجماع با توافق هسته‌ای لوزان مخالفت کردند.

دانی روبنشتاین، تحلیلگر سیاسی اسرائیلی گفت: برای اسرائیل هرگونه توافقی که میان جامعه جهانی و ایران منعقد شود منفی تلقی می‌شود. اسرائیل خواهان نابودی کامل برنامه هسته‌ای ایران است. اسرائیل کار ندارد که هدف ایران از برنامه هسته‌ای مسالمت آمیز است یا نه بلکه تنها خواهان توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران است.

توافق هسته‌ای لوزان که بسیاری آن را تاریخی خوانده‌اند یک سیلی محکم به اسرائیل بوده است.

نتانیاهو با طوفانی از انتقادات از توافق هسته‌ای ظاهر شد و به صورت صریح اعلام کرد :توافق لوزان توافق بدی است زیرا در بردارنده لغو تحریم‌های تهران است و به ایران اجازه می‌دهد تاسیسات هسته‌ای خود را حفظ کند.

به گفته نتانیاهو یکی دیگر از دلایل بدبودن این توافق این است که راه را برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آن هم در چند ماه هموار می‌کند. نتانیاهو خواهان آن شد که هیچگونه توافق هسته‌ای نهایی با تهران انجام نشود.

نتانیاهو همچنین خواهان آن شد که تهران حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد و از نفوذ خود در خاورمیانه بکاهد.

فضل طهوب، تحلیلگر سیاسی گفت: مواضع نتانیاهو در چهار سال گذشته باعث شده در روابط میان آمریکا و اسرائیل تنش ایجاد شود به گونه ای که در بسیاری از مسائل میان آمریکا و اسرائیل توافقی وجود ندارد هرچند میان آمریکا و اسرائیل توافق راهبردی وجود دارد. روابط میان واشنگتن و تل آویو دیگر همچون گذشته خوب نیست. آمریکا و اسرائیل با یکدیگر اختلاف منافع پیدا کرده اند. منافع آمریکا در حال حاضر اقتضای آن را دارد که ایران و برخی دیگر از کشورهای منطقه را راضی کند در حالی که اسرائیل این را قبول ندارد.
موضع نتانیاهو به موضع جان بینر ،رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بسیار نزدیک است. از این رو به نظر می‌رسد تل آویو تلاش کند با استفاده از جمهوری خواهان کنگره آمریکا جلو انعقاد هرگونه توافق هسته ای در مرحله آتی با ایران را بگیرد.

اسرائیل از انعقاد توافق مبنایی با تهران ناخرسند است زیرا این توافق را عامل تهدید امنیت خود می‌داند به گونه ای که مسئولان اسرائیلی معتقدند تهران با این توافق توانسته است توان زیربنایی هسته‌ای خود را حفظ کند و در لغو تحریم‌های اقتصادی نیز موفق عمل کرده است.

اسرائیل اعلام کرده است در مرحله آتی به تلاش‌های بین‌المللی خود ادامه می‌داهد تا شروط توافق نهایی قاطع تر باشد.

کد خبر 291242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha