یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

روز گذشته خبر بازدید سرزده رهبر معظم انقلاب از روند آماده‌سازی بوستان تازه‌تأسیس یاس در بامداد روز ۲۹ اسفند سال۹۳ اعلام شد.

شورای شهر

اين خبر را علي محمد مختاري رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران در نخستين جلسه شوراي شهر در سال 94 كه روز گذشته در بوستان ياس برگزار شد، اعلام كرد و افزود: ساعت 5:30 صبح روز 29 اسفند ماه 93 رهبر معظم انقلاب با حضور در محل بوستان ياس، از فعاليت كارگران و نيروهاي حاضر بازديد كرده و فرمودند: «آفرين، كار جهادي يعني‌اين.»

بوستان جنگلي ياس كه از صبح روز طبيعت در اختيار شهروندان قرار گرفت، محدوده‌اي 1400 هكتاري از منابع طبيعي در ارتفاعات شمال شرق تهران است كه با دستور رهبر معظم انقلاب در تاريخ 17اسفند سال گذشته از سوي نهادهاي انتظامي و امنيتي در اختيار شهرداري تهران قرار گرفت. شهردار تهران نيز فرداي آن روز در مراسم بهره‌برداري از كمربند سبز شمال تهران اعلام كرد اين فضاي سبز را پس از آماده‌سازي در روز طبيعت به مردم تهران تحويل خواهد داد. اين اتفاق روي داد و مردم بسياري در روز طبيعت به اين بوستان جنگلي مراجعه كرده و از فضاي ايجاد شده استفاده كردند. اين اقدام جهادي شهرداري تهران از سوي اعضاي شوراي شهر به‌عنوان الگوي يك كار جهادي مطرح شد و 205 نماينده مجلس هم از آن تقدير كردند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بيانيه‌اي اقدام جهادي شهردار تهران در آماده‌سازي بوستان ياس را ستودند. كه در اين بيانيه آمده است: «نظر به فرمايشات اخير مقام معظم رهبري (مدظله العالي) درخصوص اهميت محيط‌زيست و آزادسازي اراضي ملي، ما نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي از اقدامات جناب آقاي دكتر قاليباف شهردار جهادي تهران در اين خصوص و همچنين عملكرد ايشان بلافاصله پس از بيانات مقام عظماي ولايت جهت بازگرداندن 1500هكتار از اراضي ملي و تبديل آن به فضاي سبز جهت استفاده عموم مردم تقدير و تشكر مي‌نماييم.» همچنين اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران هم در جلسه روز گذشته خود كه در محل بوستان جنگلي ياس برگزار شد از محمدباقرقاليباف شهردار تهران تقدير كردند.

اين تقدير بابت عملكرد جهادي شهردار تهران در تحويل گرفتن 1400هكتار از اراضي جنگلي قوچك و تبديل آن به بوستاني براي استفاده عموم مردم ظرف 22روز صورت گرفت. ديروز حتي در جلسه علني شوراي شهرتهران اسماعيل دوستي نايب‌رئيس كميسيون عمران و حمل ونقل اين شورا پيشنهاد اهداي مدال خدمت جهادي به محمدباقر قاليباف مطرح كرد كه از سوي ساير اعضاي شوراي شهر تهران مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش همشهري، ديروز نخستين جلسه علني شوراي شهر تهران در سال جديد با حضور خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي در بوستان جنگلي ياس تشكيل شد. البته اعضاي شوراي شهر پيش از شروع جلسه با همراهي محمدباقرقاليباف، بازديدي از بخش‌هاي مختلف اين بوستان جديدالتاسيس داشتند و از نزديك در جريان اقداماتي كه ظرف 21روز (از20اسفند تا 12فروردين) از سوي مديريت شهري به‌منظور آماده‌سازي اين بوستان انجام شد، قرار گرفتند. اعضاي شوراي شهر تهران پس از بازديد يكساعته از بوستان ياس بالاخره جلسه خود را از ساعت 10صبح آغاز كردند.

اهميت اين موضوع به حدي بود كه تمام دستورات جلسه ديروز به كنار گذاشته شد و اعضا تمام وقت خود را صرف بررسي اقدامات انجام شده در اين بوستان و تقدير بابت سرعت عمل صورت گرفته در بازسازي، بهسازي و آماده‌سازي‌ بوستان1400هكتاري ياس كردند. اين بوستان كه در محور شمالي و جنوبي بزرگراه شهيدي بابايي قرار دارد، ازجمله اراضي بسيار ارزشمند جنگلي به شمار مي‌رود كه پس از فرمان رهبر معظم انقلاب در 17اسفندماه سال گذشته از مالكيت نهادهاي امنيتي و نظامي خارج شد و دراختيار شهرداري تهران قرار گرفت تا با تبديل آن به بوستاني عمومي در معرض استفاده شهروندان قرارگيرد.

  • نمادي از مديريت جهادي

اعضاي شوراي شهر ديروز طي صحبت‌هاي جداگانه عملكرد شهرداري تهران و مجموعه معاونين و مديران شهرداري را در بازسازي، بهسازي و آماده‌سازي بوستان 1400هكتاري ياس ظرف 21روز مورد تقدير قرار دادند و از آن به‌عنوان الگوي كار جهادي نام بردند. در جدول زير مي‌توانيد نظرات نمايندگان مردم تهران در پارلمان شهري را در جدول‌هاي زير بخوانيد.

محمدباقر قاليباف كه ديروز اعضاي شوراي شهر را در بازديد از بوستان ياس و در تمام طول جلسه علني اين شورا همراهي كرد، طي سخناني در اين جلسه گفت: هم‌اكنون حدود 70تا 80هزار مترمربع فضاي مناسب و آماده بهره‌برداري در بوستان جنگلي ياس داريم اما براساس طراحي‌هايي كه ظرف يكي دوماه آينده انجام مي‌دهيم شايد اين محل را به موزه بزرگي براي شهر تهران تبديل كنيم كه براي اين كار نيازمند بررسي دقيق هستيم اما قدرمسلم در 13فروردين سال آينده مردم اين پارك را متفاوت‌تر از آنچه هست مشاهده خواهند كرد و ما براي تحقق اين مهم حداقل به يك سال تلاش جهادي نياز داريم.

وي از اعضاي شوراي شهر تهران خواست تا همراهي‌هاي لازم را در اصلاحيه پايان سال و در رديف بودجه‌اي كه براي اين كار نياز است، اعمال كنند. البته وي به اين نكته هم اشاره كرد كه تا پيش از اين امر از رديف‌هاي غيرپيش‌بيني شده كار انجام مي‌شود.
وي از دستگاه‌هايي كه بلافاصله پس از فرمان مقام معظم رهبري نسبت به واگذاري اراضي جنگلي خود به شهرداري تهران اقدام كردند تشكر كرد و گفت:‌ گذشتن از زميني به وسعت 1500هكتار در بهترين نقطه تهران آن هم در كمتر از 72ساعت موضوع كوچكي نيست؛ واقعيت اين است كه اين سازمان‌ها سند داشتند اما واگذار كردن زمين‌ها جز همراهي، همدلي و گوش به فرمان و امر رهبري بودن چيز ديگري نيست.

قاليباف گفت: حتي يك روز بعد از فرمان مقام معظم رهبري، وزير اطلاعات در صحبتي كه با بنده داشتند مشتاق بودند كه خودشان هم بيايند تا با هم برويم و ببينيم چطور مي‌شود كار آماده‌سازي‌ اين بوستان را انجام داد. علاوه بر اين همراهي و همدلي در نيروهاي مسلح و وزارت دفاع نيز به خوبي انجام شد كه فرمان رهبر معظم انقلاب را خارج از همه عرف‌هاي اداري، اجرايي كردند.

  • تسريع در روند صدور سند

شهردار تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود از تلاش براي ثبت اسناد اين بوستان به نام شهرداري تهران، تأكيد كرد وگفت: ممكن است 6‌ماه ديگر افرادي پيدا شوند كه ادعاي مالكيت اين اراضي را مطرح كنند. بنابر اين در اين حوزه بحث‌هاي حقوقي جدي داريم از اين‌رو تلاش مي‌كنيم تا از طريق اداره املاك و حقوقي به سرعت اسناد اين زمين‌ها را از سازمان‌هاي ديگر به شهرداري منتقل كنيم كه حتي در اين زمينه با رئيس قوه قضاييه نيز صحبت كرده‌ام.

تأكيد قاليباف اين بود كه درست است برخي سازمان‌ها در اينجا هزينه‌هايي كردند كه بايد راهي براي پرداخت آن پيدا شود اما چون اين اراضي به فرمان مقام معظم رهبري به شهرداري تحويل شده در نتيجه بابت زمين پولي پرداخت نخواهد شد.شهردار تهران در پاسخ به درخواست مطرح شده از سوي محمد حقاني درباره تبديل باغ دامپزشكي به فضاي سبز نيز گفت: اين فرمان رهبر معظم انقلاب در حقيقت يك رويكرد است و ما به سهم خودمان در شهر تهران حتما آن را دنبال مي‌كنيم، از اين‌رو نكات مطرح شده درباره زمين واقع در منطقه 11را نيز حتما امروز پيگيري مي‌كنيم.

قاليباف همچنين در تأييد درخواست رحمت الله حافظي كه از رئيس‌جمهور خواسته بود تا با انتقال پارك پرديسان به شهرداري موافقت كند، گفت: پارك پرديسان متعلق به يك سازمان خاص نيست بلكه متعلق به عموم مردم شهر تهران است، حتي ما بحثي نداريم كه سند آن را به نام شهرداري كنند و حاضريم هر چه هزينه داشته باشد انجام دهيم تا اين پارك را باز كرده و فضا را براي رفت‌وآمد مردم فراهم كنيم ما موافق هستيم كه سيستم اداري محيط‌زيست هم در اين بوستان باقي بماند اما مردم از اين نعمت محروم نمانند.

  • قدرداني شهردار از مردم تهران

شهردار تهران همچنين از مردم به‌منظور استفاده درست از فضاي سبز تهران در روز طبيعت تشكر كرد و گفت: با وجود آنكه مردم حضور بسيار گسترده‌اي در روز 13فروردين در فضاهاي سبز شهري داشتند و در بيش از 2هزار پارك تهران حضور پيدا كردند، انصافا در نگهداري، نظافت و صدمه نرساندن به پارك‌ها نيز به بهترين شكل عمل كردند وهيچ خسارتي به گل‌ها و گياهان وارد نكردند جز اينكه در كنار آنها عكس يادگاري گرفتند.

قاليباف در ادامه به فعاليت‌هاي صورت گرفته در حوزه گردشگري شهر تهران در ايام نوروز اشاره كرد و گفت: 3سال است كه فعاليت‌هاي مربوط به حوزه گردشگري را در شهر تهران شروع كرده‌ايم اما امسال اين كار نهادينه‌تر و بهتر به مسافران و شهروندان تهراني ارائه شد.

  • تعيين رويكرد فرهنگي-تربيتي براي بوستان‌ها

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران ديروز همچنين پس از پايان نخستين جلسه علني شوراي شهر در سال جديد با حضور در جمع خبرنگاران به آنها گفت: يكي از تجربه‌هاي خوب ما و دنيا اين است كه براي پارك‌ها و بوستان‌ها يك كاربري و خاصيت فرهنگي نيز مشخص كنيم. از اين‌رو بايد ببينيم چه كاركرد فرهنگي مي‌توانيم براي بوستان جنگلي ياس تعريف كنيم تا اين بوستان در كنار تفريح در ارتقاي جنبه فرهنگي و تربيتي شهروندان نيز مؤثر باشد. وي به‌عنوان مثال گفت: اگر بتوانيم در پارك ملت شناخت مردم را نسبت به شعر و ادبيات افزايش دهيم يا مجسمه تمامي شعرا و بزرگان ادبي را در اين پارك نصب كنيم مردم مي‌توانند حين قدم زدن و تفريح با اين افراد، كتب و آثارشان آشنا شوند.

وي در پاسخ به سؤالي درباره نامگذاري امسال به‌عنوان سال«دولت و ملت، همدلي و همزباني» تصريح كرد: بايد اين شعار را به يكديگر متذكر شويم، بايد اين باور را درون خودمان ايجاد كنيم كه به همزباني و همراهي مخصوصا در موضوعات مهم و اساسي كشور نيازمند هستيم.

قاليباف تأكيد كرد: موضوع مهم هسته‌اي يك موضوع مهم ملي، اقتدار ملي و عزت ملت ماست و اين را نبايد در سطح گرايش‌هاي سياسي تقليل دهيم، البته بنده در اين‌باره احساس تكليف كردم و پيرامون اين موضوع به‌صورت مفصل يادداشتي دادم كه اين همدلي و همزباني در موضوعات مهم ملي مثل بحث هسته‌اي تا موضوع مهم خدمت به مردم در يك محله تبلور پيدا كندو اميدوارم اين هوشمندي مقام معظم رهبري و شعار زيبا منجر به خدمت بهتربه مردم عزيز شود.

  • حاشيه‌هايي از جلسه شوراي شهر

برگزاري جلسه شوراي شهر در بوستان جنگلي ياس به دعوت محمدباقر قاليباف، شهردار تهران و موافقت مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران بود. البته هادي ساعي به‌دليل درگذشت عموي خود در اين جلسه حاضر نبود.در جلسه ديروز مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري، علي محمد مختاري مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري، مجتبي يزداني شهردار منطقه يك و همچنين عليرضا جاويد شهردار منطقه4نيزحضور داشتند.

اكثر اعضا ‌شوراي شهر تهران اعتقاد داشتند اقدام شهرداري تهران در آماده‌سازي‌ بوستان جنگلي ياس، مصادق كار جهادي است چرا كه در يك بازه زماني (از 20 اسفند 93تا 12فروردين 94) اين كار صورت گرفته است و ساير شهرها نيز بايد از آن الگوبرداري كنند.
در اين جلسه با توجه به اينكه آيين‌نامه شورا اجازه نمي‌دهد در مكاني غيراز محل شورا، طرح و لايحه به تصويب برسد به همين منظور بررسي طرح‌ها و لوايح به جلساتي بعدي موكول شد.

در جلسه ديروز شورا بازار ديد و بازديد گرم بود واعضا سال خوشي را براي همديگر آرزو كردند.پس از پايان جلسه شوراي شهر تهران، تعدادي از كاركنان شوراي شهر تهران از قاليباف خواستند تا عكس سلفي با آنها بگيرد كه شهردار تهران نيز در جمع آنها حاضر و عكسي را به يادگار گرفتند.

  • بوستان ياس چطور تجهيز شد؟

رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران به‌عنوان متولي اصلي در آماده‌سازي و بهسازي بوستان جنگلي ياس گزارش مفصلي از اقدامات انجام‌شده در بوستان ياس به اعضاي شوراي شهر ارائه داد. علي محمد مختاري در اين گزارش به نقل قولي از مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: ايشان روز 17اسفند فرمودند طرف شرق تهران بوستان بزرگي است بين ارتفاعات بابايي تا ارتفاعات قوچك. اينجا مال مردم است و بايد به‌صورت گردشگاه عمومي درآيد. به گفته مختاري متعاقب آن فرمان 1400هكتار از اراضي مورد اشاره رهبري آزاد شد و به‌منظور باز پيرايي، ساماندهي و آماده‌سازي‌ در اختيار شهرداري تهران قرار گرفت تا در روز طبيعت مورد استفاده عموم قرارگيرد.

وي از وزارت اطلاعات تقدير كرد و گفت: وزارت اطلاعات نخستين نهادي بود كه پيشقدم شد و اراضي كه در اين محور در اختيار داشت را واگذار كرد. مختاري از عدم‌ساماندهي و رسيدگي مناسب به درختان موجود، كيفيت پايين معابر و راه‌هاي دسترسي، نبود سيستم روشنايي در مسير، نبود زيرساخت‌هاي لازم براي بهره‌برداري به‌عنوان بخشي از مشكلات اين بوستان قبل از تحويل به شهرداري تهران سخن گفت.

وي در تشريح اقدامات صورت گرفته در 21روز به‌منظور آماده‌سازي‌ بوستان ياس افزود: هزار نفر براي بازسازي و حفظ درختان در اين بوستان به‌كار گرفته شدند و بيش از يكهزار اصله درخت جديد نيز در اين بوستان كاشته شد. نصب 500مخزن آب هزار ليتري و 50مخزن 3000هزار ليتري، ايجاد سيستم آبرساني تحت‌فشار و قطره‌اي، بازكاوي درختان سازگار و مقاوم در برابر شرايط آب وهوايي تهران، نصب سرويس‌هاي بهداشتي، آلاچيق، ساخت نمازخانه، نصب 2هزار سطل زباله، نصب كانكس‌هاي نگهباني، 80دستگاه سرويس بهداشتي، نصب 300كباب پز، ساخت 2پاركينگ عمومي، شن ريزي و اجراي آسفالت و آماده‌سازي 36كيلومتر مسير دسترسي و نصب علايم راهنمايي و رانندگي بخشي از اقدامات انجام شده از سوي شهرداري تهران به‌منظور آماده‌سازي‌ بوستان ياس بود كه از سوي مديرعامل سازمان پارك‌‌ها و فضاي سبز به آن اشاره شد.

به گفته مختاري سرانه فضاي سبز درون شهري هم‌اكنون به 16متر و برون شهري به 24متر رسيده است. اين در حالي است كه وسعت كمربند سبز اطراف تهران به 38هزار و 600هكتار و تعداد بوستان‌هاي شهري نيز به 2هزار و 124عدد رسيده است. در كنار آن 14هزار و 800هكتار نيز فضاي سبز به اضافه رمپ و لوپ و رفيوژها و معابر در تهران وجود دارد.

جدول

 

کد خبر 291328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha