دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته خبر ذبح گوزن اروپایی با مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست در باغ وحش ارم را تأیید کرد و گفت: مجتمع تفریحی- ورزشی ارم سبز طی نامه‌ای به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران درخواست کرد به‌علت ازدیاد جمعیت گله گوزن‌های زرد و قرمز اروپایی موجود در باغ وحش ارم و تعدیل جمعیت آنها، تعدادی گوزن را ذبح کرده و به مصرف گوشتخواران مجموعه مذکور برساند.

گوزن

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط زيست، سيد مجيد خرازيان‌مقدم توضيح داد: گوزن‌هاي ذبح شده، غيربومي و وارداتي بوده‌اند و به‌طور كلي گونه‌هاي جانوري باغ وحشي غالباً ارزش حفاظتي و رهاسازي در طبيعت را ندارند.

مقدم با بيان اينكه ارزش‌هاي اكولوژيكي گونه‌هاي باغ وحشي بسيار ناچيز بوده و به دلايل متعدد در مطالعات ژنتيك هم غالبا نمي‌توان آنها را معيار قرار داد، افزود: در باغ‌هاي وحش با توجه به افزايش تعداد جمعيت اين‌گونه‌ها و ثابت و محدود بودن فضاي نگهداري آنها، احتمال شيوع بيماري و ساير آسيب‌ها بين افراد جمعيت افزايش يافته و چنانچه نسبت به تعديل جمعيت آنها اقدام نشود در مواردي تمام جمعيت تلف خواهند شد.

وي اذعان داشت: در مورد اخير نيز ذبح اين حيوانات شامل افراد پير و ناتوان بوده كه در جمعيت و پويايي آن نقش مهمي ايفا نمي‌كردند و بعد از مدتي خودبه‌خود دچار مرگ‌ومير مي‌شدند.

مقدم با تأكيد بر اينكه به‌منظور تعديل جمعيت مازاد گونه‌هاي جانوري نگهداري شده در با‌غ‌هاي وحش، گزينه‌هاي ديگر مانند انتقال جمعيت مازاد به ساير مراكزي كه متقاضي هستند بايد در اولويت قرار گيرند، اظهار داشت: اين موضوع از طريق ادارات كل حفاظت محيط‌زيست استاني به باغ‌هاي وحش ابلاغ شده و لازم است مالكين باغ‌هاي وحش ضمن تعامل بيشتر با يكديگر براي تعديل جمعيت گونه‌هاي جانوري مازاد، گزينه انتقال يا مبادله گونه‌هاي مذكور را در اولويت قراردهند.

مقدم با اشاره به تهيه و تدوين دستورالعمل مراكز تكثير و پرورش در اسارت پستانداران و پرندگان وحشي در سال‌هاي اخير اظهار داشت: با وجود اينكه هدف متقاضيان اينگونه مراكز (بدون شكارگاه يا داراي شكارگاه) موضوع تأمين پروتئين حيواني يا موضوع شكار حيوانات است ليكن وجود اينگونه مراكز مي‌‌تواند منجر به كاهش فشار روي جمعيت گونه‌هاي جانوري وحشي در طبيعت شده و نهايتاً حفاظت از آنها كه براي سازمان حفاظت محيط‌زيست در اولويت است به نحو بهتري به انجام برسد.

به گفته وي، استفاده از گوشت حيوانات وحشي به‌منظور تغذيه ساير جانوران و حتي غذاي انسان‌ها هيچ‌گونه تخلفي محسوب نمي‌شود و بعضي از گونه‌هاي جانوري وحشي با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محيط‌زيست در مراكز تكثير و پرورش براي تأمين پروتئين حيواني پرورش داده شده و همانند دام محسوب مي‌شوند.

کد خبر 292015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha