همشهری آنلاین: وزیر خارجه آمریکا به همراه وزیر انرژی و وزیر خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه در جمع قانونگذاران مجلس نمایندگان تلاش کردند ویژگی‌های توافق هسته‌ای با ایران را برای آنها شرح دهند.

جان کری

به گزارش فارس، «جان کری»، «ارنست مونیز» و «جک لو»، وزرای خارجه، انرژی و خزانه داری آمریکا روز دوشنبه، نشستی غیرعلنی با تمامی قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا برگزار کردند. آنها قرار است روز سه شنبه هم نشستی مشابه با حضور تمامی اعضای مجلس سنای آمریکا داشته باشند.

یکی از اهداف این سه وزیر آمریکایی، چنانکه خبرگزاری رویترز پیشتر خبر داده بود، تلاش برای متقاعد کردن نمایندگان آمریکایی برای صرفنظر از پیشبرد هر طرحی خواهد بود که می تواند دیپلماسی با ایران را تضعیف یا پیچیده کند.

نشست وزرای کابینه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حالی برگزار شد که اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا قرار است روز سه شنبه پس از بحث درباره متمم‌های الحاقی به طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای، مطرح شدن این طرح در صحن عمومی سنا را به رأی بگذارند.

طرح نظارت بر توافق هسته‌ای  که «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا و «رابرت منندز» سناتور ارشد سابق دموکرات آن را تهیه کرده‌اند اجرای توافق هسته‌ای را به تصویب کنگره منوط می‌کند.

بر اساس این طرح، دولت باراک اوباما باید در صورت حصول هرگونه توافقی با ایران، آن را ظرف 5 روز به کنگره ارائه دهد. همچنین دولت مجاز نخواهد بود ظرف 60 روز پس از توافق و تا زمان بررسی از سوی کنگره، هیچ‌یک تحریم‌های ایران را لغو یا تعلیق کند.

چند روز پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود قانونگذاران آمریکایی تا کنون حدود 50 متمم به این طرح، پیشنهاد داده‌اند.

«جان کری» و اعضای دولت «اوباما» تا کنون بارها از نمایندگان کنگره خواسته اند برای پیشبرد این طرح دست کم تا 30 ژوئیه (9 تیرماه که ضرب الاجل خود خوانده ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی است) دست نگه دارند.

وزیر خارجه آمریکا دقایقی پیش از ورود به سالن محل برگزاری نشست غیرعلنی با قانوگذاران مجلس نمایندگان در جمع خبرنگاران حاضر شد و هدف از این دیدار را این طور عنوان کرد: «ما هنوز دو ماه و نیم دیگر برای مذاکره زمان داریم و هنوز برخی کارهای جدی هستند که باید انجام شوند.»

وی افزود: «امیدوارم کنگره با دقت گوش بدهد و در عین حال به ما زمان و فضای کافی هم بدهد تا بتوانیم این وظیفه دشوار را به سرانجام برسانیم.»

وزیر خارجه آمریکا البته این وعده را هم داد که با توجه به «تصویر نادرست» ارائه شده از «تفاهم لوزان» ـ به گفته وی ـ جزئیاتی واقعی از مفاد این تفاهم نامه را هم به قانونگذاران ارائه خواهد کرد.

با این حال، نشست چند ساعته وزیران آمریکایی ظاهراً چندان مثمر ثمر نبود چرا که بر اساس گزارش رسانه‌های این کشور بسیاری از نمایندگان پس از خروج از جلسه تغییری در دیدگاه‌های قبلی خود نداده‌اند.

به عنوان مثال، «استیو اسکالین» به «هیل»، نشریه تخصصی کنگره گفت: «بر اساس نشستی که داشتیم، نگرانی‌های جدی من از این توافق با ایران فقط بیشتر شدند.»

«مک ثورنبری» رئیس کمیته روابط مسلح مجلس نمایندگان هم پس از تأیید نظر همکار خود، گفت: «چیزی که من شنیدم، دولتی بود که کاملاً ژست فروش این توافق را گرفته بود. تعداد زیادی از مردم، سوالات زیادی دارند. آنها (وزرای آمریکایی) به ما مقداری اطلاعات دادند (نمی‌گویم که ندادند) ولی این اطلاعات با نوعی رویکرد تجاری عرضه شد و من فکر می‌کنم که اگر اینطور نبود، اطلاعات مورد نظر تقاعدکننده‌تر می‌شدند.»

«کریس اشتوارت» دیگر نماینده جمهوری خواه پس از شنیدن اظهارات نمایندگان دولت آمریکا گفت که درباره معنای تفاهم حاصل شده با ایران اختلاف نظرهایی خیلی زیادی وجود دارد.

بسیاری از دیگر حاضران در نشست روز دوشنبه نیز اظهارنظرهای مشابهی را طرح کرده‌اند.

کد خبر 292177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha