همشهری آنلاین: در جریان سئوال از وزیر ارتباطات در خصوص جرای شبکه ملی اطلاعات، نمایندگان از توضیح‌های واعظی قانع نشدند تا این وزیر دولت روحانی طعم کارت زرد مجلس را تجربه کند.

واعظی

‌به گزارش مهر، در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی سئوال نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و مرتضی آقاتهرانی، نماینده مردم تهران از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار مجلس قرار گرفت. خلاصه سئوال به شرح ذیل است:
۱ـ دلیل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی‌توجهی به ظرفیت داخلی چیست؟
۲ـ علت عدم ابلاغ ضوابط بهره‌برداری از اینترنت تلفن همراه چه می‌باشد؟

محمود واعظی، وزیر ارتباطات در ابتدا گفت: توسعه پهنای باند در راستای اجرای دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک است.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: طراحان سئوال معتقدند بر اساس برنامه پنجم، نباید پهنای باند اینترنت انجام شود، در صورتی که طبق برنامه پنجم باید پهنای باند همراه با پیوست فرهنگی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در این خصوص به ما دو ضابطه ابلاغ شده است که باید بر اساس آن کار کنیم، گفت: خدمات پیام چند رسانه‌ای و ضوابط ناظر بر میزبانی و تبادل اطلاعات در شبکه‌های ارتباطاتی دو ضابطه ماست و کلیه فعالیت‌های وزارتخانه بر اساس این دو ضابطه انجام شده است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه ماموریت ما توسعه پهنای باند است، گفت: در هیچ جای قانون به ما ابلاغ نشده است که پهنای باند را گسترش ندهیم. ما در پروژه‌های مختلف از تجهیزات داخلی استفاده کرده‌ایم. پیش از این تنها ۱۰ درصد کاربران اینترنت از محتوای داخلی استفاده می‌کردند و ۹۰ درصد از محتوای خارجی اما امروز با راه‌اندازی مراکز داده‌ها، ۳۵ درصد مردم از محتوای میزبان‌های داخلی استفاده کرده و ۶۵ درصد از محتوای خارجی استفاده می‌کنند. از تولید محتوای فاخر در داخل حمایت می‌کنیم.

  • انتقاد پژمان‌فر از قیمت بالا و کیفیت پایین اینترنت

در ادامه نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد اظهار داشت: وزارت ارتباطات بعد از وزارت نفت پردرآمد‌ترین وزارتخانه‌هاست که حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد قابل تحقق دارد. البته مباحث زیادی در این وزارتخانه اعم از مباحث مالی وجود دارد که نمایندگان با در دستور کار قرار گرفتن این سئوال، خواستار طرح آن شدند، اما موضوع سئوال ما متفاوت بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات، مجلس سالانه بودجه زیادی را اختصاص می‌دهد اما وزارت ارتباطات به غیر از نمایش چند اسلاید، کاری در این زمینه انجام نداده است.

وی تاکید کرد: امروز اینترنت که امری ضروری برای مردم است، همراه با شبکه ملی اطلاعات نشده و ما هزینه زیادی بابت کار بی‌کیفیت به مردم تحمیل می‌کنیم و ۱۰ برابر قیمت واقعی اینترنت از مردم پول می‌گیریم و اینترنت خارجی را با قیمت بالا و کیفیت پایین به مردم ارائه می‌دهیم.

پژمان فر در پایان از عدم شفافیت سیاست‌های دولت در قبال ایجاد شبکه ملی اطلاعات انتقاد کرد.

  • پاسخ واعظی به نمایندگان منتقد

در ادامه محمود واعظی، وزیر ارتباطات اظهار داشت: تاسیس شبکه ملی اطلاعات ۱۲ سال است که مطرح شده است اما تا امروز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: تا روی کار آمدن دولت یازدهم تنها ۱۴ درصد از تکالیف برنامه پنجم توسعه مرتبط با وزارت ارتباطات انجام شده بود که بنده اجرای ۸۶ درصد از تکالیف را پذیرفتم که یکی از آن‌ها ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: چرا در طول ۱۱ سال گذشته که هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده بوده، ‌سئوالی در این خصوص مطرح نشد.

  • واعظی: آیا می‌توان شبکه ملی اطلاعات را بدون پهنای باند انجام داد؟

وزیر ارتباطات در ادامه آماری از عملکرد خود در وزارت اطلاعات ارائه داد و گفت: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، پهنای باند ۵۰۰ گیگابیت در ثانیه بود که امروز به ۲۴۰۰ گیگابیت در ثانیه افزایش یافته است. علاوه بر این پهنای باند بین‌الملل ۷۱ گیگابیت در ثانیه بود که امروز به ۱۷۰ گیگابیت در ثانیه افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: تلاش وزارت ارتباطات در راستای گسترش پهنای باند داخلی و تولید محتوای فاخر است که در این راستا سرانه پهنای باند بین‌الملل که پیش از دولت یازدهم، یک کیلو بیت بود، امروز به ۲. ۵ کیلوبیت افزایش یافته است.

واعظی ادامه داد: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، تنها سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از اینترنت برخوردار بوده‌اند که امروز به هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است. البته بنده نیز به سرعت پایین اینترنت اعتراض دارم.

وی گفت: امروز ۱۰ میلیون نفر از اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کنند که همه این اقدامات زیربنای ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اظهارات پژمان‌فر مبنی بر اینکه در ارائه گزارش از اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات فقط وزیر چند اسلاید نمایش می‌دهد، گفت: به وزارتخانه تشریف بیاورید و یک نصف روز وقت بگذارید تا اقدامات صورت گرفته را توضیح دهم. در جلسات کوتاه کمیسیون بیش از این نمی‌توان توضیح داد.

واعظی در پاسخ به اظهارات پژمان‌فر در خصوص گرانی اینترنت، گفت: ما به عنوان شرکت زیرساخت، پهنای باند در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار می‌دهیم که قیمت آن از قیمت منطقه‌ای و بین‌المللی بالا‌تر نیست. علاوه بر این ما باید روی امنیت و صیانت از شبکه‌ هم کار کنیم.

وی در ادامه گفت: در ایام نوروز در دیدار با نمایندگان متوجه دغدغه آن‌ها در خصوص کارگزاران مخابرات روستایی شدم. من مطیع مصوبه مجلس مبنی بر انعقاد قرارداد مستیم با کارگزاران مخابرات روستایی هستم.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه شرکت مخابرات به غلط واگذار شده است، گفت: اگر این واگذاری درست انجام می‌شد و مسئولیت وزیر در واگذاری تعریف می‌شد، با قوت بیشتری در خصوص کارگزاران روستایی وعده داده و عمل می‌کردند.

وی تصریح کرد: قول می‌دهم از همه ابزار‌ها و نفوذ برای اجرای مصوبه مجلس در راستای انعقاد قرارداد مستقیم با کارگزاران روستایی استفاده کنم. البته تعداد زیادی از این قرارداد‌ها بسته شده است.

  • مدیریت و حاکمیت شبکه مجازی کشور در دست آمریکا است

در ادامه نصرالله پژمانفر عضو شورای عالی فضای مجازی به بیان اظهارات خود درخصوص موضوع سوال از وزیر ارتباطات پرداخت.
وی تاکید کرد: ما هیچگاه نگفته‌ایم با افزایش پهنای باند مخالفیم اما تکالیفی هم عرض و در کنار پهنای باند وجود دارد که وزارت ارتباطات آن تکالیف را انجام نداده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی بار دیگر در اظهارات خود مبنی بر قیمت بالای اینترنت در مقایسه با کیفیت پایین آن تاکید کرد و اظهار داشت: مشکل اصلی ما این است که نسبت به حاکمیت و مدیریت فضای مجازی نقشی نداریم و مدیریت و حاکمیت در این عرصه در دست آمریکا است. این در حالی است که اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات تعطیلات موجود در این عرصه را به فرصت تبدیل می‌کند و بهترین راه حل برای در دست گرفتن حاکمیت و مدیریت فضای مجازی است.

وی با اشاره به اظهارات وزارت ارتباطات مبنی بر اینکه اجرای این پروژه به ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه و حداقل حدود ۱۱ سال فرصت نیاز دارد گفت: شورای عالی فضای مجازی این کار را با ۱۴ پروژه قابل اجرا می‌داند.

  • وزارت ارتباطات عزم و اراده‌ای برای اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات ندارد

پژمانفر تاکید کرد: براساس بررسی‌های شورای عالی مجازی اجرای شبکه ملی اطلاعات با ۱۴ پروژه امکان پذیر است و ما اجرای این پروژه را متکی به پول و زمان طولانی نمی‌دانیم بلکه متکی به عزم و اراده دولت می‌دانیم.

وی خطاب به واعظی گفت: شما فقط نظام تعرفه گزاری را مدیریت می‌کردید این اتفاق می‌افتاد.

عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: در صورت اجرای شبکه ملی اطلاعات سرعت دسترسی اینترنت به ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت. مشکل مردم سرعت پایین اینترنت است، ما با اینترنت مخالف نیستیم با بی‌برنامگی و ضعف مدیریت شما مخالفیم.
پژمانفر ادامه داد: چرا باید اینقدر هزینه کاربران اینترنت بالا باشد؟ بین ۸ تا ۱۰ برابر شما هزینه استفاده از اینترنت از مردم می‌گیرید.

وی اظهار داشت: در صورت اجرای شبکه ملی اطلاعات، می‌توانیم ۱۵۰ هزار شغل در این عرصه ایجاد کنیم.

عضو شورای عالی فضای مجازی در تشریح مزایای ایجاد شبکه ملی اطلاعات گفت: استقلال، قطع وابستگی به خارج، ایجاد مزیت‌های رقابتی، صرفه جویی در خرج ارز، مزایای علمی و فرهنگی از مهم‌ترین آثار مثبت اجرای پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات است.

پژمانفر در تشریح پیامدهای عدم اجرای شبکه‌های ملی اطلاعات گفت: این امر موجب ضرر و زیان به صاحبان کسب و کار دیجیتال، سرکوب متخصصین داخلی و تداوم مصرف وابسته است.

وی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات تعریف درستی دارد که فقط باید بستر آن فراهم شود. شبکه ملی اطلاعات فقط به بستر فیزیکی نیاز ندارد امروز تمام توان وزارت ارتباطات در کارهای فیزیکی مصروف می‌شود.

عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کره جنوبی و چین اشاره کرد و گفت: این دو کشور پرسرعت‌ترین اینترنت را با پایین‌ترین قیمت با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به مردم ارائه می‌دهند.
پژمانفر گفت: وزیر ارتباطات در تیرماه سال گذشته قول داده است که طی ۴، ۵ ماه شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی می‌کند اما این وعده محقق نشد.

وی ادامه داد: عملکرد وزارت ارتباطات موجب شده است که فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد کاربران از پهنای باند کشور استفاده کنند.
عضو شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: اگر تکالیف هم عرض را انجام نمی‌دهید نباید پهنای باند و اینترنت را گسترش دهید.

وی تاکید کرد: شرم آور است که وزارت ارتباطات در قرارداد با اپراتور‌ها فقط یک امضا می‌گیرد که هر زمان که پیوست فرهنگی تصویب شد باید آن را اجرا کنید این کار مسخره کردن فرهنگ ما است.

پژمانفر تصریح کرد: متاسفانه به شرکت‌های خارجی فرصت حضور در این عرصه را دادید، چه کسانی پشت پرده واردات غیرشفاف پهنای باند هستند؟ چرا قبل از توسعه شبکه ملی شرکت‌های خارجی را در حوزه پهنای باند فعال کردید. تخلفات فراوانی در این حوزه وجود دارد که فرصت کافی برای بیان آن نیست.

وی تاکید کرد: اگر شبکه ملی اطلاعات فعال شود هزینه‌ها کاهش یافته، سرعت اینترنت افزایش می‌یابد، موجب حداقل خروج ارز از کشور خواهد شد، فرصت اشتغال برای بخش خصوصی ایجاد می‌شود، به صورت هدفمند از محتوای داخلی و خارجی استفاده خواهد شد و در نتیجه الهام بخشی فرهنگی را در پی خواهد داشت.

عضو شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه امروز اراده‌ای بر تاسیس شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد معایب عدم راه اندازی شبکه ملی را برشمرد و گفت: افزایش هزینه اینترنت، کاهش سرعت، پمپاژ ارز به خارج از کشور، کسب درآمد برای شرکت‌های خارجی، سرکوب توان داخلی، وابستگی هرچه بیشتر کاربران به محتوای خارجی، نتیجه عملکرد شما خواهد بود.

پژمانفر گفت: شما ۱۱ ماه قبل به ما وعده تاسیس این شبکه را داده‌اید اما تا امروز هیچ کاری انجام نداده‌اید شما جلوی پیشرفت و اشتغال در فضای مجازی را گرفتید، امنیت، الهام بخشی و استقلال ملت را به خطر انداختید و به جای آن عقب ماندگی، بیکاری، جاسوسی، خروج ارز و تهاجم فرهنگی را برای ملت تحصیل کردید.

وی در پایان به فرمایش مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت: رهبری معتقد است امروز اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است.

کد خبر 292192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha