مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دفترچه یادداشتی متعلق به آلن تورینگ، ریاضیدان انگلیسی و رمزگشای جنگ جهانی دوم، که مدتها ناپدید شده‌بود،‌در یک حراجی به قیمت یک میلیون دلار به فروش رسید.

الن تورینگ

براساس گزارش ديسكاوري، فروش اين دفتر يادداشت كه به تازگي كشف شده‌است، با توجه به اكران فيلم برنده اسكار "بازي تقليد" كه به زندگي و حرفه آلن تورينگ پرداخته‌است، با استقبال بسيار زيادي مواجه‌شد.

اين دفترچه‌ يادداست كه به قيمت يك ميليون و 25 دلار در حراجي دو دقيقه‌اي به فروش رسيد، به دهه 1940 تعلق دارد، دوراني كه تورينگ در تلاش بود از كد ماشين انيگماي نازي‌ها رمز‌گشايي كند. اين ماشين كه هنوز كاملا عملياتي است، در همين حراجي به قيمت 269 هزار دلار به فروش رسيد،‌ درحالي‌كه قيمت پيش‌بيني شده آن 180 هزار دلار بوده‌است. هردو اين كالاهاي حراجي به دو خريدار ناشناس فروخته شدند.

تورينگ دانشمند رايانه‌اي، فيلسوف و رمزگشايي فراتر از زمان خود بود كه در رمزگشايي از اين ماشين نقشي كليدي به عهده داشت. به گفته كاساندرا هاتون مدير بخش تاريخ علوم و تكنولوژي بونهامز، نمي‌توان گفت تورينگ جان چند نفر را از مرگ نجات داده‌است. انيگما ماشين رمزنگاري و رمزگشايي بود كه نازي‌ها در طول جنگ جهاني دوم از آن براي ارسال محرمانه پيام‌هاي نظامي استفاده مي‌كردند، اما متفقين با كمك دانشمنداني نظير الن تورينگ توانستند از پيام‌هاي آنها رمزگشايي كنند.

گفته مي‌شود اين دفترچه تنها دست‌نوشته به‌جا مانده از تورينگ است و اطلاعات زيادي از مردي در خود دارد كه در سن 24 سالگي توانست ماشين رايانه‌اي جهاني از خود به جا بگذارد. دفتر از 56 صفحه برخوردار است كه در آن به اصول رياضيات و علوم رايانه‌اي پرداخته شده‌است و نشان مي‌دهد تورينگ در اوقات فراغت خود به آثار فيلسوف آلماني گودفريد ويلهلم ليبنيز و فيلسوف و رياضيدان فرانسوي رنه دكارت مي‌پرداخته‌است.

کد خبر 292276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha