احمد مسجدجامعی در نخستین تهرانگردی خود در سال جدید به شهرری رفت تا از سایت ری‌شناسان رونمایی کند.

اين عضو شوراي شهر تهران همچنين در اين برنامه عضو كانون هواداران ري شد. تهرانگردان ابتدا به مركز ري‌شناسي واقع در منطقه20 پايتخت رفتند و در حضور آنها سايت ري‌شناسي افتتاح شد. مسجدجامعي در اين ميان با بيان اينكه اطلاع دقيقي از جمعيت ري در اواخر دوره قاجار وجود ندارد، گفت: بررسي‌هاي تاريخي نشان داده كه سال 1298در سرشماري كه درخصوص جمعيت تهران انجام گرفت، آمار و اطلاعاتي مربوط به جمعيت ري ارائه نشده است. وي همچنين پيشنهاد داد تا همايش نجم‌الملك كه يكي از افراد سرشناس ري است، برگزار شود.

به گفته وي، در زمان قاجار نجم‌الملك كتابي درخصوص مريخ به نگارش در آورد كه اين نشان‌دهنده عمق تفكرات وي است. اين عضو شورا در ادامه برنامه كشف تهران در كارخانه معدن سيمان حضور يافت و آن‌را يكي از قديمي‌ترين كارخانه‌هاي توليد اين محصول در منطقه دانست. مسجدجامعي سپس در مورد آلودگي اين كارخانه نكاتي را متذكر شد. وي با اشاره به اينكه در آستانه هفته سلامت با حضور در اين كارخانه، مسائل زيست‌محيطي را بررسي مي‌كنيم، گفت:

كارخانه سيمان قرار بود از فيلترهاي كنترل‌كننده هوا استفاده كند كه براساس اطلاعات مسئولان كارخانه در حال حاضر از 4كوره اين كارخانه، يك كوره در شرايط استاندارد از لحاظ خروجي گردوغبار قرار دارد. از آنجا كه اين كارخانه در نزديك مناطق مسكوني است، بايد كاهش خروجي گردوغبار اين كارخانه در دستور كار قرار گيرد. گفتني است براساس وعده مسئولان كارخانه سيمان تا پايان تير94 استانداردسازي مابقي كوره‌ها نيز به اتمام مي‌رسد.

در ادامه تهرانگردي مسجدجامعي، موضوع گرد و خاك برخاسته از دپوي سيمان در زمين‌هاي جانبي معدن مورد بررسي قرار گرفت كه عنوان شد جزو گردوغبار ماهيت معدن است و اجتناب‌ناپذير است، اما به‌دليل كاهش گردوغبار ناشي از حفاري، روش حفر، هيدروليك شده است كه خاك اضافي را جذب مي‌كند. در ادامه احمد مسجدجامعي پيشنهاد داد كه با توجه به قدمت اين كارخانه (بيش از 90سال) و از رده خارج شدن خط توليد قديمي، اين بخش به موزه صنعت سيمان تبديل شود.

اين عضو شوراي شهر تهران در ادامه تهرانگردي‌اش در قديمي‌ترين نانوايي سنگكي منطقه ري حضور يافت و با كارگران و قديمي‌ترين شاطر تهراني ديدار كرد. در اين ديدار نوادگان داوود روغني كه يكي از قديمي‌ترين و معروف‌ترين شاطرهاي تهران است، با اشاره به مسابقات نانوايان، گفتند كه حدود 90سال قبل مسابقه‌اي بين شاطران تهراني برگزار مي‌شد كه يكي از موارد اين مسابقه سوراخ‌هاي هم‌تراز نان‌هاي سنگك بوده است. تهرانگردان ديروز به حسينيه هاشم‌آباد در جنب مصلاي شاه‌عبدالعظيم حسني رفتند.

مالكان حسينيه نيز در حضور مسجدجامعي، بر تعريض حرم شاه‌عبدالعظيم تأكيد كردند و خواستند تا ساخت حسينيه جديد با واگذاري زمين مورد نياز در دستور كار قرار بگيرد. منصوركتانباف، شهردار منطقه20 نيز در جمع مالكان اين حسينيه با بيان اينكه طرح تعريض حرم در كميسيون ماده5 به تصويب رسيده است، گفت: پيشنهاد من اين است كه در طرح تعريض حسينيه، تكايا و مساجد حفظ شوند كه البته بايد در اين خصوص نظر مشاوران را نيز جويا شد.

به گفته وي، اگر حفظ تكايا و مساجد با اصل طرح تعريض حرم مغايرت نداشته باشد، قطعا اين تكاياي قديمي حفظ مي‌شود. همچنين مسجدجامعي در جمع اهالي محل كه نسبت به حفظ اين حسينيه تأكيد داشتند، گفت: البته اگر ناچار به حذف اين بناها شديم بايد اصالت اين بناها حفظ شود. در اين مكان به نكته تاريخي ديگري هم اشاره شد.

براساس منابع تاريخي، شاه‌عبدالعظيم در زمان حيات از باغ خودش بر سر يك‌مزاري به نام امامزاده حمزه بن موسي بن جعفر‌الكاظم مي‌رفته كه به همين‌خاطر مسير خانه شاه‌عبدالعظيم تا اين امامزاده به گذر حضرت معروف شده است. اين در حالي است كه پس از عمليات تعريض اين محدوده، اكنون معلوم نيست گذر حضرت در كجا واقع شده است. به همين دليل شهردار منطقه20 قول داد كه با پيگيري‌هاي لازم گذر حضرت را احيا كند. گفتني است تهرانگردان در روز جمعه به آرامگاه بي‌بي‌شهربانو نيز رفتند و از قسمت‌هاي مربوط به گچ‌كاري دوره قاجاريه و پشت‌بام آن‌كه داراي بادگير بسيار قديمي است، ديدن كردند.

کد خبر 292468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha