همشهری آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی در همایش همبستگی با ملت مظلوم یمن با انتقاد از قطعنامه شورای امنیت علیه یمن گفت: شورای امنیت می‌بایست تصمیم به توقف جنگ می‌گرفت اما پیشنهاد جلاد را پذیرفت و قربانی را نادیده گرفته است.

 سید حسن نصرالله: جنگ سوریه فرسایشی است

تسنیم نوشت: سید حسن نصرالله در مراسمی که تحت عنوان "همایش همبستگی و وفاداری به ملت یمن" در مجتمع سیدالشهدا(ع) واقع در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار شده، سخنرانی کرد.

این مراسم با عنوان "همبستگی و وفاداری و فریاد حق در برابر سلطان ظالم" برای اعلام همبستگی با ملت مظلوم یمن در برابر تجاوز وحشیانه آل سعود برگزار شد.

حمایت از ملت یمن وظیفه انسانی، اخلاقی و اسلامی است

دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنانش تجاوز سعودی و آمریکایی علیه یمن را محکوم کرد و گفت: وظیفه انسانی و اخلاقی و اسلامی ماست که از ملت یمن حمایت کنیم این امر تنها به خود ما مربوط است و هیچ کس نمی تواند ما را از این موضع حمایتگرانه از ملت یمن باز دارد. ما همواره از ملت یمن و مقاومت ملت یمن حمایت می کنیم و بر این موضع خود می بالیم چرا که در روز قیامت به خاطر مواضعی که داشته و داریم باید پاسخگو باشیم. ما از همان ابتدا موضع خود را در خصوص ماجرای یمن اعلام کرده بودیم و تا روز قیامت و نه برای تاریخ و برای خدا با آن خواهیم ماند. هدف ما اکنون این است که هجمه سعودی و آمریکایی بر ضد یمن را محکوم کنیم و همبستگی خود را با ملت مظلوم یمن اعلام کنیم.

وی افزود: ما قومی هستیم که در برابر خدا مسئولیم و در روز قیامت بر اساس مواضعی که در پیش گرفته بودیم بازخواست خواهیم شد. چرا که امت در مرحله بسیار خطرناک و سرنوشت سازی قرار دارد.

نصرالله در سخنانی خود به مناسبت های داخلی در لبنان هم اشاره کرد و گفت: پیش از پرداختن به یمن بر خود لازم می دانم تا در خصوص مناسبت هایی مربوط به ملت لبنان در این ماه اشاره کنم. ما اکنون در ماه آوریل هستیم . باید با احترام و تعظیم در برابر جانفشانی های ملت لبنان و به خصوص ملت جبل عامل بیایستیم چرا که در سال 1996 دشمن صهیونیست یورش موسوم به "خوشه های خشم" را بر ضد ملت و ارتش لبنان آغاز کرد. همچنین در چنین ماهی فاجعه شهدای "قانا" روی داد و لازم می دانم در برابر جانفشانی های مقاومت حزب الله و جنبش امل و در کنار ما ارتش لبنان سر تعظیم فرو آوریم. این مواضع بودند که باعث شد تا در سال 2000 میلادی پیروزی بزرگ لبنان رقم بخورد و از آن زمان دوره شکست ها بسر آمد.

هدف از حمله به یمن بازگردان سلطه مجدد سعودی و آمریکایی بر یمن است

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنانش به تجاوز رژیم سعودی به یمن و توجیه این رژیم برای حمله به این کشور اشاره کرد و اظهار داشت : سخن و بهانه های واهی بسیاری برای توجیه حمله سعودی بر یمن به زبان آورده شد و حتی سخن از تهدید یمن بر ضد عربستان هم سخنانی به میان آمد و اعلام کردند که می خواهند در برابر هیمنه ایرانی بیاستند . اما در سخنرانی سابق خود اعلام کردم که هدف واقعی این حمله باز گرداند سلطه سعودی و آمریکایی بر یمن است چرا که ملت یمن موفق شد قدرت را به دست بگیرد.

وی افزود: طی هفته های اخیر سخنانی را از مسئولین و مجموعه شعارهایی را از سیاستمدارن شنیدیم از جمله اعلام کردند که این جنگ عرب ها و قومیت عربی برای دفاع از عرب بودن یمن است آیا ملت های عربی این مسئولیت را برای این اقدام نظامی بر ضد یمن به عربستان واگذار کرده بودند و این جنگ عرب ها بر ضد چه کسانی است؟

یمنی ها در جنگ و مبارزه شهره‌اند

نصر الله اضافه کرد: به لهجه و ادبیات آنها و گویش و بلاغت و فصاحت آنها و شهامت و شجاعتشان و بزرگی و کرمشان بنگرید اگر ملت یمن عرب نیست پس عرب چه کسانی هستند ؟ قبل از اسلام آنها خود تمدن عرب بودند زمانی که اهالی شبه جزیره عربی حتی خواندن بلد نبودند در یمن تمدن وجود داشت و در یمن شاهان عرب بودند بزرگی و فضل یمنی ها در جهاد و مبارزه معروف و شناخته شده بود و تمام کشورهای اسلامی بر این امر گواه می دهند.

وی با اشاره به پیشینیه اسلام در یمن افزود: علما و بازرگانان یمنی اسلام را به اندونزی که بزرگترین کشورهای اسلامی است منتقل کردند یمنی ها برای اینکه ثابت کنند عرب هستند و مسلمانند نیازی به گواه کسی ندارند و کسی که به ملت یمن تعدی کند باید به دنبال گواهانی برای مسلمان بودن و عرب بودنشان باشند.

اندیشه وهابیت تهدیدی برای حرمین شریفین است

سید حسن نصرالله در ادامه ادعای جنگ شیعه و سنی در یمن را رد کرد و تاکید کرد : تلاش کردند که به این جنگ بعد طائفه ای ببخشند وانمود کردند که این جنگ شیعی و سنی است . اما این تجاوز سعودی در یمن اهداف سیاسی در پی دارد. یکی از مضحک ترین عناوین که به این جنگ داده شده عنوان دفاع از حرمین الشریفین در مکه مکرمه و مدینه منوره است واقعا چه کسی حرمین و شریفین را تهدید می‌کند؟ ملت یمن؟ ارتش یمن؟ یمنی ها عاشق رسول الله و اهل بیت هستند . من به شما می گوید بله حرمین شرفین در معرض تهدید قرار دارد آن هم از طرف داعش آن زمان که آنها اعلام کردند که دولت خلافت قصد دارد کعبه را ویران کنند چرا که گفتند این بنا مجموعه از سنگ هایی است که پرستیده می شوند بدون اینکه خدا پرستش شود و این مساله با توحید در تضاد است . حرم نبوی (مدینه) در داخل عربستان در معرض تهدید قرار دارد آن هم به دلیل فکر و فرهنگ وهابیت و کتاب های تاریخی بر این مسئله گواه می دهند.

دبیرکل حزب الله لبنان به تاریخ آل سعود در این زمینه اشاره کرد و گفت: بعد از سلطه عبدالعزیز آل سعود بر کشورهای حجاز اتباع وهابی او اقدام به منهدف کردن آثار دینی و تاریخی رسوالله کردند و منازل ، مزارها، قلعه ها و قبول را منهدم کردند و به طور کلی می توان گفت آنها همه چیز را نابود کردند. و حتی تصمیم داشتند قبر پیام اکرم(ص) را منهدم کنند و این مسئله در کتاب های تاریخی مدون است. حتی تصمیم داشت برای منهدم کردن مزار پیام پیش برود اما در این میان دانشمندان جهان اسلام در مصر و هند و ترکیه و ایران و عراق و بلاد الشام و کشورهای آفریقایی بر این مسئله فریاد کشیدند.

وی افزود: بیشترین تاثیری که برای منع انهدام مزار پیامبر (ص) صورت گرفت از سوی الازهر و علمای مسلمین در سال 1926 در همین ماه بود . این امر با فرهنگشان همسو و منسجم است از این رو پادشاه عربستان تصمیم به صرفه نظر کردن از این انهدام مزار پیامبر(ص) گرفت و مزار پیامبر تا به امروز باقی ماند اما تاکنون کسی اجازه ندارد به این مزار نزدیک شود اگر امت عربی قبل از اسلام بزرگی و شرف و عزت داشتند همه به فضل پیامبر(ص) بوده است.

عربستان 24 میلیون یمنی را محاصره کرده و ادعای حمایت از دفاع از ملت یمن را دارد

نصرالله افزود: از این رو اعلام می کنم که حرم پیامبر(ص) در معرض تهدید است و نمی دانیم چه زمانی قبر پیامبر(ص) را منفجر می کنند اما هدف دیگری که برای این جنگ مسئولان سعودی در نظر دارند و به آن اشاره کردند و آن را دفاع از ملت یمن خواندند و آن از طریق محاصره 24 میلیون شهروند یمنی است. و اینکه این ملت غذا و مستلزمات پزشکی نداشته باشند و بدتر از این همه آن است که جنایت در حق زنان و کودکان روا داشته می شود و می گویند که افراد مسلح در بین شهروندان هستند . ماهواره های طوفان قاطعیت تمام صحنه ها را نمایش نمی دهند و تمام شبکه های عرب ست نمی خواهند صحنه های خشونت وجنایت این جنگ را نشان دهند .

دفاع از ملت یمن با کشتار محقق نمی شود

سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به تخریب منازل مسکونی و هدف قرار دادن زیر ساخت های دولت یمن از سوی جنگنده های سعودی اظهار داشت: منازل ویران شده، بازارها و مدارس و بیمارستان ها و انبارهای مواد غذایی همه ویران شده است و گویا این هدف دروغین آنهاست آیا دفاع از ملت یمن با کشتار ملت یمن محقق می شود؟ و همچنین اعلام کردند که هدف دیگر دفاع از دولت و مشروعیت نظام یمن است . حال این سوال را می پرسیم که آیا دفاع با حمله به ساختمان های اداری و دولتی و بنادر و ارتش یمن محقق می شود ؟

وی در ادامه گفت: بعد از تمام این کشتارها آیا انسان عاقلی را می توانید بیابید و تمامی این کشتارها را انجام دهد و بگوید تمام این جنایت برای بازگردان عبدمنصور هادی به قدرت است. ملت لبنان اکنون می تواند خوب به یاد آورد جنگ 33 روزه و می تواند بین این دو جنگ تشابهی را به دست بیاورند. و می توانیم سرنوشت ها را مقایسه کنیم نبرد همان نبرد است و اندیشه همان اندیشه است ولی نتیجه هم همان خواهد بود.

منصور هادی از بازگشت به قدرت ناامید شده است

سید حسن نصرالله این جنگ را شکستی برای رژیم سعودی دانست و افزود: نتایج این تجاوز که بعد از 22 روز موشکباران و بمباران که به صورت دریا و هوا صورت گرفت و با حمایت گسترده اطلاعاتی آمریکا و حمایت عربستان سعودی از داعش می بینیم که منصور هادی هنوز نتوانسته به عدن و صنعا باز گردد بلکه بدتر از آن باید بگوییم که این شکست به آنجا رسیده است که منصور هادی از بازگشت به قدرت ناامید شده است و سعودی ها نیز این واقعیت را درک کرده‌اند و شاید یکی از علل انتخاب خالد بحاح به عنوان معاون رئیس جمهور یمن هم همین باشد.

ملت یمن شکست ناپذیر است

نصرالله در ادامه افزود: گفتند که هدف جلوگیری از ارتش یمن و کمیته های مردمی به عدن است اما در این امر هم شکست خوردند گفتند هدف از این جنگ جلوگیری از رسیدن ارتش به سایر استان یمن است ولی این امر هم شکست خورد اکنون استان ها به دست ارتش یمن افتاده است و القاعده در حال عقب نشینی است اعلام کردند که هدف شکست اراده ملت یمن و تن دادن آن به شرایط آنهاست اما نتیجه چه شد ؟ ایستادگی بیشتر ملت یمن از ارتش و ملت گرفته تا دیگر احاد جامعه و خلق حماسه از طریق بردباری و مقاومت و به دست آوردن توان غافلگیر کننده تحمل است. نشست های قبیله ای ، تظاهرات باشکوه با وجود بمباران هوایی همه نشان از این دارد که ملت یمن شکست نخواهد خورد.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: خوی و خصلت مردم یمن تند و قوی است و خواسته های بسیار بزرگی دارند آنها اجازه ندادند که رویارویی های داخلی به درگیری شیعی و سنی یا درگیری بین شمالی ها و جنوبی ها بیانجامد همه نشانه ها حکایت از آن دارد که برخی از افرادی که سکوت اختیار کرده بودند لب به سخن گشودند و این خود نشان از شکست دیگری بر این تجاوز است.

ملت و قبائل یمن خواهان پاسخ به تجاوزگری سعودی هستند

وی افزود: جامعه قبیله ای هرگز کشته های خود را فراموش نمی کند . از جمله اهداف فرضی و مهم برای عربستان، پایان دادن به تهدید احتمالی خودش از جانب یمن بود، خب حالا چه اتفاقی افتاد؟ تهدید احتمالی به تهدیدی قطعی در سطح کل ملت یمن و مسئولان ارشد انصار الله و رهبر خردمند عبدالملک الحوثی تبدیل شد. اگر اینها تهدیدی برای عربستان بودند، الان فرصت برای آنها مهیا است. ملت و قبائل خواهان پاسخ (به تجاوزگری سعودی) هستند اما این نامش همان "بردباری و صبر راهبردی" است.‎

قطعنامه شورای امنیت بی ارزش است

سیدحسن نصرالله به صدور قطعنامه اخیر در شورای امنیت علیه ملت یمن اشاره کرد و گفت: شورای امنیت می بایستد تصمیم به توقف جنگ می گرفت اما پیشنهاد جلاد را پذیرفته و قربانی را نادیده گرفته است.بلکه حتی حق را به جلاد داده است و ما هم این وضع را در لبنان و فلسطین شاهد هستیم این قطعنامه بین المللی هم همچون دیگر قطعنامه های بین المللی بی ارزش است. اکنون برای همه واضح شده است که حملات هوایی نمی تواند سرنوشت نبرد را تعیین کند. حمله زمینی هم پرهزینه است دیگر جز ایستادگی و پایداری برای ملت یمن چیزی نمانده است اگرچه آنها برای راه حل سیاسی هم آماده اند.

تقدیر از موضع پاکستان و درخواست از الازهر

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین از ملت و دولت پاکستان به خاطر موضع بی طرفی در جنگ علیه یمن تقدیر و تشکر کرد و با اشاره به موضع مصر در این زمینه از این کشور خواست مانع از ادامه جنگ شود.

نصرالله افزود: همچنین لازم می دانم از رهبری مصر و الازهر شریف می خواهم که همین طور که اجازه ندادند مزار نبی اکرن منهدم شود اکنون نیز از آنها می خواهیم مانع از ویران شدن یکی از شهرهای پیامبر اسلام شوند. تا این مسئله باعث افزایش بزرگی و عزت آنها شود از آنها می خواهیم تا فشار لازم را برای توقف جنگ و حمایت از راه حل سیاسی در پیش بگیرند . هر آنچه برای عربستان می خواهیم خیر و صلاح است و تنها خواسته ما نجازت یمن است.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: برخی گمان می کنند زمانی که از وابستگی صحبت می کنیم به آنها توهین می کنیم یعنی آنجا که می گوییم وهابی ها قصد داشتند مزار پیامبر را منهدم کنند خواهند گفت که ما به آنها توهین کردیم اما من واقعیت را می گویم و اجازه بدهید تا ما صحبت کنیم. همان گونه که در سال 2005 از سوریه تشکر کردیم به خاطر ایستادگی و تسلیم نشدن در برابر اندیشه تکفیری و همان گونه که در سال 2003 در عراق مسائلی روی داد و ما می دانستیم که چه خواهد شد و ما بازگو نکردیم در بحرین هم دیدیم که به صورت مستقیم و علنی وارد شدند و استخوان بحرینی ها را لگد کوب کردند و جنبش مسالمت آمیز را سرکوب کردند و اندیشمندان و رهبران را از جمله شیخ علی سلمان و هزاران زندانی دیگر را در شرایط بد نگه داری کردند ولی با تمام این اوصاف سعی کردند که ارتباط نزدیکی ایجاد کنیم تا صلح برقرار شود.

از گفت‌وگوهای عربستان و ایران حمایت می‌کنیم

وی همچنین از گفت‌وگوهای ایران و عربستان حمایت کرد و گفت : ما از حامیان گفت‌وگوهای ایرانی و سعودی هستیم. سالها است که ایران سعی می کند که ایران با عربستان گفت‌وگو کند و با این کشور به تفاهم برسد و دستش را برای گفت‌وگو دراز کرده است اما عربستان سعودی همواره مخالفت کرده است و به صورت توهین آمیز این اقدام را رد کرده است ایران آماده و معتقد به گفت‌وگو با عربستان سعودی است اما عربستان به دلیل شکستی که در سوریه متحمل شده و در لبنان و عراق هم شکست خورده حاضر به این امر نیست و با غرور و تکبر آن را رد می‌کند و اکنون برای خود از طریق قتل عام زنان و کودکان در یمن و بحرین به دنبال موفقیت است.

نصرالله افزود: زمان آن فرا رسیده است که به وضوح صحبت کنیم . دیگر جنگ نیابتی بس است اما سفیر عربستان سعودی در واشنگتن اعلام جنگ کرده است و ارتش عربستان در حال بمباران و ویران کردن و قتل عام است و با وجودی که ما از راه حل سیاسی صحبت می کردیم به نظر من اکنون زمان آن فرا رسیده است تا مسلمانان، اعراب و جهانیان این را به عربستان بگویند که دیگر بس است.

عربستان با پول حجاج بیت‌الله الحرام مدارس ترویج اندیشه‌های تکفیری تاسیس می‌کند

وی با اشاره به مبالغ هنگفت عربستان برای تشکیل مدارس و ترویج اندیشه های افراطی افزود: از ملت های عربی این سوال را می پرسم این اندیشه ای که گروههای که به فکر نابودی جامعه ها و از بین بردن ارتش ها ، کشورها و امت ها هستند حامل اندیشه چه کسانی هستند از کجا این اندیشه را آورده اند و این فرهنگ چه کسانی است. چه کسانی این اندیشه را تعلیم می‌دهند و چه کسانی مدارسی را برای آموزش مدارس مسلمان به این اندیشه تکفیری ایجاد می کنند آشکارا اعلام می کنم که عربستان سعودی در این امر اقدام می کند آن هم با اموال مسلمانان و از طریق پول حجاج بیت الله الحرام . جهانیان باید در برابر عربستان سعودی باید بگوید که بس است.اکنون باید بعد از ماجرای تجاوز به یمن به این نتیجه رسیده ایم که برای مسلحت لبنان بزرگ و مسلحت ملت های امت اسلامی جهانیان باید یگپارچه بیاستند.

ملت یمن پیروز این میدان است

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اختلافات و کشتار در بین مسلمانان، رژیم صهیونیستی را تنها برنده بزرگ دانست و افزود: از این اختلافات تنها بازنده بزرگ فلسطین، ملت فلسطین و مسئله فلسطین است و تنها پیروز بزرگ اسرائیل است. هیچ چیز نمی تواند مانع از رساندن صدای بلند ما برای بندگان خدا به منظور پایان دادن به ریخته شدن خون مسلمانان در بلاد مسلمین باشد. داعش، النصره، بوکوحرام و الشباب از همه اینها می خواهیم که در فرهنگ خود مورد بازنگری قرار دهند جنگ دیگر بس است تحریک دیگران دیگر بس است به نام اسلام و به نام حرمین شریفین ، گمراه کردن مسلمانان دیگر بس است.

سید حسن نصرالله در پایان اعلام کرد که یمنی‌ها به پایداری وایستادگی ادامه خواهند داد و توانایی و رهبری و ارتش را در اختیار دارند و کسانی که این صفات را به همراه داشته باشند پیروزند و در این مسئله جای بحثی نیست.

کد خبر 292481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha