صف طولانی کامیون‌ها برای تردد از مرز بازرگان میان ایران و ترکیه به مشکلی همیشگی بدل شده و رانندگان را سرگردان کرده است.

حمل نقل

ميزان معطلي رانندگان گاهي به چند هفته مي‌رسد. با وجود اينكه چند‌ماه پيش توافقنامه مرزي جديدي ميان ايران و تركيه به امضا رسيد، همچنان اجراي اين توافق زمانبر است.دبير كل شوراي بازرگاني مشترك ايران و تركيه گفت: تركيه قرارداد مرز بازرگان با ايران را نقض نكرده و مشكلات پيش آمده در روزهاي اخير براي عبور و مرور كاميون‌هاي ايراني و تركيه در مرز به‌دليل كمبود نيرو براي پلمب باك ماشين‌هاست. سيدجلال ابراهيمي به ايسنا گفت: يك مقام مطلع مرزي به من اطلاع داده كه از مرز بازرگان تا دانالو تريلرهاي ايراني براي ورود به تركيه حدود 25كيلومترصف كشيده‌اند.

از طرف ديگر كاميون‌هاي ترك هم براي ورود به ايران صف 3 تا 4 كيلومتري دارند. وي افزود: مسئولين گمرك اعلام مي‌كنند كه روزانه 400تريلر را از مرز رد مي‌كنيم ولي مقامات در امورحمل و نقل و گمركات كه در محل حاضر هستند مي‌گويند «اگر روزي 400ماشين در اينجا تردد كند ديگرصفي وجود نخواهد داشت و در نتيجه كم‌كاري نخواهيم داشت». دبيركل شوراي بازرگاني مشترك ايران و تركيه ادامه داد: هر كاميون براي ورود به مرزهاي 2 كشور بايد باك سوخت آن پلمب شود كه اين اقدام حدود 20تا 30دقيقه زمان مي‌برد. در نتيجه هر ساعت دوتاسه‌كاميون امكان عبور دارند و بقيه ماشين‌ها در صف مي‌مانند.

ابراهيمي در پاسخ به اينكه براي مشكل پيش آمده چه راه‌حلي وجود دارد؟ گفت: يكي از ضرورت‌ها افزايش تعداد افرادي است كه كار پلمب كاميون‌ها را انجام مي‌دهند، چون با يك نفر كه كار پلمب را انجام مي‌دهد، در اين زمينه ساماني نخواهيم داشت و ضرورت دارد گمرك تعداد اين افراد را زياد كند. با اين كاري كه صورت گرفته بهانه‌اي در اختيار ترك‌ها قرار مي‌دهد كه مسيرشان را عوض كنند و از طريق گرجستان اقدام كنند.

رئيس هيأت مديره انجمن شركت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران نيز كم‌كاري هر دو طرف ايراني و ترك را دليل ايجاد صف‌هاي طويل كاميون‌ها در مرز ايران و تركيه و مانع‌تراشي براي عبور كاميون‌ها از مرز عنوان كرد. جواد سمساري لر به سايت صداي اقتصاد گفت: پيش از عيد نوروز روزانه 600كاميون از هر طرف عبور مي‌كردند و صفي ايجاد نمي‌شد اما بعد از عيد اين تعداد به 400و گاهي 350دستگاه رسيده است. وي با اشاره به اينكه جريان عبور كاميون‌ها مانند جريان آب روان بايد روان باشد، گفت:

وقتي در خروجي مشكلي به‌وجود بياوريم باعث انباشته شدن كاميون‌ها مي‌شويم اين درحالي است كه 2 طرف ايراني و ترك براي خروجي‌هاي خود، بازرسي‌هاي زيادي درنظر گرفته‌اند و وقتي قرار است مثلا حدود 13سازمان عبور يك كاميون را بررسي كنند، بايد انتظار ايجاد چنين صف‌هايي را نيز داشت؛ صف‌هايي كه منجر به بروز ترافيك نيز مي‌شوند. سمساري لر گفت: نقطه صفر مرزي محل عبور از مرز است و كاميون‌ها بايد پس از بررسي گذرنامه عبور كنند اما متأسفانه عمليات گمركي نيز در نقطه صفر مرزي انجام مي‌شود و اين خود يك معضل است.

اما محمد جواد عطرچيان مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري در آخرين اخبار خود از صف‌هاي طويل ايجاد شده در مرز ايران و تركيه مشكل ايجاد شده را از سوي ترك‌ها اعلام كرد و گفت: با توجه به كاهش قابل ‌توجه پذيرش كاميون‌هاي ايراني از سوي ترك‌ها در طول چند روز گذشته بار ديگر صفي طولاني از اين كاميون‌ها در مرز مشترك با تركيه به‌وجود آمده است.

کد خبر 292568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha