همشهری‌آنلاین: اولین تهرانگردی عضو شورای اسلامی شهر تهران در سال ۹۴ به منطقه ۲۰ و شهرری اختصاص داشت و تهرانگردان از اماکنی چون مرکز ری‌شناسی، معدن و کارخانه سیمان تهران، بقعه بی‌بی شهربانو (س) و حسینیه هاشم آباد دیدن کردند.

  • افتتاح سایت ری‌ شناسی توسط مسجد جامعی

چهل و یکمین برنامه تهرانگردی احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، صبح جمعه در شهرری و مرکز ری‌شناسی آغاز شد. در این برنامه که دکتر صفی‌نژاد استاد دانشگاه و ری پژوه عضو شورای اسلامی شهر تهران را همراهی می‌کرد، اولین سایت رسمی ری‌شناسی توسط مسجد جامعی افتتاح شد.

در این سایت علاوه بر تاریخ ری باستان، اماکن دیدنی شهرستان ری و معرفی مشاهیر، امکان دیدن تصاویر این اماکن به صورت ۳۶۰ درجه وجود دارد و بازدیدکنندگان از این سایت می‌توانند از طریق تور مجازی از اماکن مختلف ری، دیدن کنند. این سایت به آدرس Reyshenasi. com آماده بازدید علاقه مندان است. همچنین احمد مسجد جامعی عضو افتخاری باشگاه هواداران این سایت شد.

مسجدجامعی در ادامه بازدید از این مرکز، با بیان اینکه اطلاع دقیقی از جمعیت ری در اواخر دوره قاجار وجود ندارد، گفت: بررسی‌های تاریخی نشان داده که سال ۱۲۹۸در سرشماری که درخصوص جمعیت تهران انجام گرفت، آمار و اطلاعاتی مربوط به جمعیت ری ارائه نشده است.

وی همچنین پیشنهاد داد تا همایش نجم‌الملک که یکی از افراد سر‌شناس ری است، برگزار شود. به گفته وی، در زمان قاجار نجم‌الملک کتابی درخصوص مریخ به نگارش در آورد که این نشان‌دهنده عمق تفکرات وی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، در بازدید از کارگاه‌های هنری و صنایع دستی این مرکز با تاکید بر اینکه شخصیت‌ها و اماکن شهرری در اولویت آثار مرکز ری‌شناسی قرار گیرد، تصریح کرد: شخصیت‌های بزرگی در ری وجود دارد که هر کدام برای خود دارای جایگاه بالایی هستند. پیشنهاد می‌کنم که تصاویر این شخصیت‌ها در آثار هنرمندان در اولویت قرار گیرد و در این مرکز ماندگار شود. لازم به ذکر است سال گذشته و در جریان بازدید تهرانگردان از شهرری و کارگاه های صنایع دستی، پیشنهادی مطرح شد که این هنرمندان در محلی متمرکز و مشغول به فعالیت شوند. اما به دلیل بحث مالکیت در یکی از قلعه های تاریخی شهرری، این اقدام در مرکز ری شناسی انجام شد که طی یک سال گذشته بیش از هزار هنرجو و هنرمند را جذب کرده است.

مسجد جامعی در پایان این بازدید از افتتاح اولین خیابان هنر در تهران و در پیاده راه مرکز ری‌شناسی خبر داد.

  • بازدید از تنها معدن موجود در شهر تهران

در ادامه برنامه کشف تهران گروه تهرانگردی به معدن سیمان که به گفته مسئولان، تنها معدن موجود در شهر تهران است، رفتند و از این مکان که همجوار با آستانه مقدسه بی‌بی شهربانو (س) است، دیدن کردند. سپس مسجد جامعی به کارخانه سیمان تهران رفت و آن‌را یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید این محصول در منطقه دانست. عضو شورای اسلامی شهر تهران، سپس در مورد آلودگی این کارخانه نکاتی را متذکر شد. وی با اشاره به اینکه در آستانه هفته سلامت با حضور در این کارخانه، مسائل زیست‌محیطی را بررسی می‌کنیم، گفت: کارخانه سیمان قرار بود از فیلترهای کنترل‌کننده هوا استفاده کند که براساس اطلاعات مسئولان کارخانه در حال حاضر از ۴کوره این کارخانه، یک کوره در شرایط استاندارد از لحاظ خروجی گردوغبار قرار دارد.

مسجدجامعی عنوان کرد: هرچند براساس اظهارنظر مسئولان کارخانه مابقی کوره‌ها نیز از نظر خروجی گردوغبار در شرایط ایده‌آل خط زیر استاندارد قرار دارند، اما از آنجایی که این کارخانه در نزدیکی مناطق مسکونی است، باید کاهش خروجی گردوغبار این کارخانه در دستور کار قرار گیرد. به گفته مسئولان این کارخانه این توضیحات در شرایطی است که سوخت گاز مصرف شود و اگر با سوخت مازون استفاده شود، شرایط متفاوت است.

گفتنی است براساس وعده مسئولان کارخانه سیمان تا پایان تیر۹۴ استانداردسازی مابقی کوره‌ها نیز به اتمام می‌رسد. در حال حاضر میزان خروجی گردوغبار ۱۳. ۱میلی‌گرم در مترمکعب است که باید این مسئله کاهش پیدا کند. براساس اعلام مسئولان کارخانه سیمان این کارخانه ۴۱۳هکتار وسعت دارد که ۲۱۶هکتار آن فضای سبز با ۱۰۳گونه گیاهی است و سرانه فضای سبز در این کارخانه بیش از سرانه پیش بینی شده است. اما مسجدجامعی اعتقاد دارد که باید اقدامات مؤثرتری در راستای کاهش خروجی گردوغبار انجام گیرد و همچنین مشکل جابه‌جایی خاک‌های نرم آن بر اثر وزش باد صورت پذیرد. در پایان مسئولان کارخانه به عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد کردند که از کارخانه های ذوب فلزات نیز بازدیدی داشته باشند تا از شرایط آلاینده های زیست محیطی این کارخانه ها نیز مطلع شوند.

  • پیشنهاد احداث موزه صنعت سیمان

در ادامه این بازدید، موضوع گرد و خاک برخاسته از دپوی سیمان در زمین‌های جانبی معدن مورد بررسی قرار گرفت که عنوان شد گردوغبار ماهیت معدن است و اجتناب‌ناپذیر است، اما به‌دلیل کاهش گردوغبار ناشی از حفاری، روش حفر، هیدرولیک شده است که خاک اضافی را جذب می‌کند. همچنین مشکلات پیرامون کارخانه سیمان که ناشی از کارخانه‌های اطراف بود، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین یکی از اعضای شورای کارگری این کارخانه از سختی کار کارگران این کارخانه گفت و عنوان کرد که با توجه به سطوحی که برای مشاغل سخت تعیین شده است، بار‌ها برای مشاغل سخت کارگران این کارخانه اقدام کرده‌ایم که متاسفانه تا امروز موفق به این امر نشده‌ایم. در ادامه احمد مسجدجامعی پیشنهاد داد که با توجه به قدمت بیش از ۹۰ سال این کارخانه و از رده خارج شدن خط تولید قدیمی، این بخش به موزه صنعت سیمان تبدیل شود.

  • مسئول گودبرداری‌های حریم بقعه بی‌بی شهربانو کیست؟

اما یکی از مشکلاتی که در این منطقه وجود داشت، گودبرداری نامناسب و بی‌رویه در اطراف بقعه بی‌بی شهربانو (س) بود. مسئله‌ای که مدیران کارخانه سیمان تهران عنوان کردند: این گودبرداری‌ها برای حفاری معدن سیمان نیست و سازمان میراث فرهنگی و اوقاف تهران به دلیل محوطه سازی و ایجاد پارکینگ این گودبرداری را انجام داده اند. مسئله‌ای که مسئولان بقعه نیز نپذیرفتند و کارخانه سیمان تهران را مسئول گودبرداری حریم این آستانه دانستند. احمد مسجدجامعی سپس به زیارت بی‌بی شهربانو (س) رفت و از قسمت‌های مختلف این بقعه مانند گچ بری‌های دوره قاجار و یک بادگیر قدیمی در پشت بام بقعه، دیدن کرد. طبق اسناد موجود این بقعه مربوط به همسر امام حسین (ع) و دختر یزد گرد سوم است. وضع ساختمان سنگی و گچی و مربوط به قرن چهارم هجری است که گفته می‌شود از آثار دوره آل بویه است.

  • انتقاد از حقوق و مزایای نانوایان

تهرانگردان سپس در یک از قدیمی‌ترین نانوایی سنگکی‌های منطقه حضور یافتند و با کارگران و قدیمی‌ترین شاطر تهرانی دیدار کردند. در این دیدار نوادگان داوود روغنی که یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین شاطرهای تهران است، با اشاره به مسابقات نانوایان، گفت که حدود ۹۰سال قبل مسابقه‌ای بین شاطران تهرانی برگزار می‌شد که یکی از موارد این مسابقه سوراخ‌های هم‌طراز نان‌های سنگک بوده است. همچپنین یارده نان سنگکی در ری بود که هر شاطری برای خود امضا و نشانه ای پای نان می گذاشت.

شاطر این نانوایی در ادامه با انتقاد از حقوق و مزایای شاطران عنوان کرد که با وجود سال‌ها سابقه کاری و همچنین فعالیت ۲۰ساعته‌اش تنها ماهی حدود یک میلیون تومان درآمد دارد و در سال تنها ۲روز تعطیل است.

  • تکایای قدیمی حفظ شود

ایستگاه پایانی تهرانگردان حسینیه هاشم‌آباد در جنب مصلای شاه‌عبدالعظیم حسنی بود. مالکان حسینیه نیز در حضور مسجدجامعی، بر تعریض حرم شاه‌عبدالعظیم تأکید کردند و خواستند تا ساخت حسینیه جدید با واگذاری زمین مورد نیاز در دستور کار قرار بگیرد.
کتان‌بافت، شهردار منطقه۲۰ نیز در جمع مالکان این حسینیه با بیان اینکه طرح تعریض حرم در کمیسیون ماده۵ به تصویب رسیده است، گفت: پیشنهاد من این است که در طرح تعریض حسینیه، تکایا و مساجد حفظ شوند که البته باید در این خصوص نظر مشاوران را نیز جویا شد. به گفته وی، اگر حفظ تکایا و مساجد با اصل طرح تعریض حرم مغایرت نداشته باشد، قطعا این تکایای قدیمی حفظ می‌شود.

همچنین مسجدجامعی در جمع اهالی محل که نسبت به حفظ این حسینیه تأکید داشتند، گفت: البته اگر ناچار به حذف این بنا‌ها شدیم باید اصالت این بنا‌ها حفظ شود.

در این مکان به نکته تاریخی دیگری هم اشاره شد. احمد مسجد جامعی در این حسینیه عنوان کرد: براساس منابع تاریخی شاه‌عبدالعظیم در زمان حیات، از باغ خودش بر سر یک‌مزاری حضور پیدا می‌کرد که‌‌ همان امامزاده حمزه (ع) از نوادگان امام جواد (ع) است که به همین‌خاطر مسیر خانه شاه‌عبدالعظیم تا این امامزاده به گذر حضرتی معروف شده بود. این در حالی است که پس از عملیات تعریض این محدوده، اکنون معلوم نیست گذر حضرت در کجا واقع شده است و امیدواریم این گذر با نقشه‌هایی که موجود است احیا شود. شهردار منطقه۲۰ نیز قول داد که با پیگیری‌های لازم گذر حضرتی را احیا کند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷