همشهری آنلاین: سودان در نگاه اول به دیگر کرگدن‌های نر سفید شمالی شباهت دارد، تنومند و چالاک با دهانی مربع شکل، اما تفاوتش با دیگر کرگدن‌های سفید شمالی این‌است که تنها باقی مانده آنها در سرتاسر جهان است.

کرگدن

براساس گزارش CNN، اين حيوان تنومند در مركز محافظت‌شده‌اي به نام ال پجتا در كنياي مركزي نگهداري مي‌شود، زيرا سودان آخرين كرگدن سفيد شمالي نري است كه در سرتاسر جهان باقي مانده‌است. اين كرگدن به همراه دو كرگدن ماده سفيد در اين مركز تحت محافظت شديد و مسلحانه قرار دارند.

کرگدن

متخصصان دراين مركز به دنبال راهكارهايي هستند تا بتوانند از انقراض اين جانداران جلوگيري كنند. كرگدن‌ها از سوي شكارچيان به شدت تهديد مي‌شوند، زيرا در بخش‌هايي از آسيا باورهايي وجود دارد كه براساس آنها بسياري از بيماري‌ها را مي‌توان با كمك شاخ كرگدن‌ها درمان كرد و همين باورها و اعتقادات خرافي باعث شده تا شكارچيان بيشتر از هميشه به دنبال شكار اين جانداران باشند. متخصصان مي‌گويند سودزايي تجارت شاخ كرگدن از سود قاچاق مواد مخدر نيز بيشتر است.

به منظور محافظت 24 ساعته از اين حيوانات، فرستنده‌هاي راديويي به بدن آنها متصل شده‌اند و همچنين تفنگداراني به صورت مخفيانه در روستاهاي اطراف منطقه پراكنده شده‌اند تا درباره احتمال نزديك شدن شكارچيان اطلاعات جمع‌آوري كنند. اين مركز حفاظت از حيوانات همچنين در تلاش است رنجرهاي بيشتري را براي محافظت از كرگدن‌هاي سفيد آموزش داده و تجهيز كند.

سودان با 42 سال سن مسن‌ترين كرگدن اين مركز است، دو كرگدن ديگر هريك 15 و 25 سال سن دارند. به گفته متخصصان اگرچه هرسه كرگدن از نظر فيزيكي در سلامت به سر مي‌برند،‌اما سن بالاي سودان مي‌تواند برنامه‌هاي متخصصان را براي توليد مثل و محافظت از نسل اين كرگدن‌ها با اشكال مواجه‌سازد. از اين رو محققان در جستجوي راه‌هاي جايگزين از قبيل انتقال جنين و يا باروري آزمايشگاهي هستند.

دانشمندان مي‌گويند اين حيوانات تا يك دهه آينده ديگر وجود نخواهند‌داشت، اما در آن صورت نيز مي‌توان با كمك گرفتن از تكنيك‌هاي توليد‌مثل مصنوعي آنها را به حيات بازگرداند.

تا سال گذشته دو كرگدن سفيد شمالي نر ديگر در جهان وجود داشتند كه هردوي آنها از بين رفتند، از اين رو درحال حاضر تنها بازمانده اين گونه جانداري، سودان است و به جز او، پنج گردگن ماده از گونه كرگدن‌هاي سفيد شمالي در جهان وجود دارند،‌سه كرگدن در كنيا و دو كرگدن ديگر در جمهوري چك و سن‌ديه‌گو.

کد خبر 292615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha