همشهری آنلاین: رئیس جمهور مواد مخدر را معضلی برای منطقه، ایران و افغانستان دانست و گفت: قرار شد دوکشور ایران و افغانستان همکاری اطلاعاتی و امنیتی در برابر باندهای قاچاق داشته باشند.

روحانی و اشرف غنی

به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک با محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان با اشاره به گفتگوهایش با همتای افغانی اظهارداشت: ایران و افغانستان خواهان گسترش همکاری‌ها در حوزه های اقتصادی، انرژی، صنایع و معادن، تجارت، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و راه‌آهن هستند.

رییس جمهوری با بیان اینکه در مذاکرات خصوصی و مشترک بر حل و فصل مسأله مهاجران افغانستانی در ایران گفتگو شد، گفت: بر مبنای مذاکرات، همه مهاجران افغانستانی که در ایران حضور دارند، ثبت‌نام خواهند شد و ترتیبی اتخاذ می‌شود تا کسانی که برای کار به ایران می‌آیند در چارچوب قانون حضور و تردد داشته باشند.

روحانی بر همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد و گفت: ایران و افغانستان همکاری‌های بیشتری در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری بویژه در مناطق مرزی خواهند داشت.

رییس جمهوری ادامه داد: مذاکراتی در زمینه راه‌های تقویت امنیت منطقه داشتیم زیرا معضلات منطقه اختصاص به یک کشور ندارد و به تدریج دامنگیر همه خواهد شد. ما برای حل معضلات، نیاز به همکاری با یکدیگر داریم .

رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش به مساله یمن و تجاوز نظامی به این کشور اشاره کرد و گفت: باید برای حل و فصل مسایلی که به سمت جنگ و راه‌حل نظامی می‌روند، راه‌حل سیاسی را انتخاب کرد که به طور نمونه در یمن ، مردم این کشور با قطع حملات هوایی باید روی صلح و آرامش را ببینند و خودشان پای میز مذاکره ،مسایل را حل کنند.

روحانی سپس به مسأله محیط زیست و احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها اشاره کرد و گفت: دو کشور بر استفاده از حق‌آبه‌ها و پایبندی به مقررات قانونی در این خصوص برای حفظ محیط زیست اشتراک نظر دارند و امیدواریم در چارچوب قانون، حق و انصاف، به توافقاتی در این زمینه برسیم که منافع دو کشور را تأمین کند.

رییس جمهوری همچنین بر فعالیت‌های چندجانبه میان ایران و افغانستان با کشورهای هند، چین، ترکمنستان و تمامی کشورهای ساحلی دریای خزر و آسیای میانه به منظور تأمین منافع دو کشور و منطقه تأکید کرد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما در خصوص همکاری دو کشور برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، گفت: متأسفانه تولید مواد مخدر سال به سال در حال افزایش است و باید در قدم اول میزان کشت و تولید آن را مهار کرده و کاهش دهیم .

رییس جمهوری با اعلام آمادگی وزارت جهاد کشاورزی ایران برای کمک به مردم افغانستان به منظور کشت جایگزین، گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا با آماده‌سازی مسیر ترانزیت شرایطی فراهم کنیم تا محصولات کشاورزی و معدنی افغانستان به کشورهای هدف صادر شوند.

روحانی همچنین در پاسخ به خبرنگار تلویزیون شمشاد افغانستان در خصوص حق‌آبه هریرود گفت: امروز اراده مشترک دو طرف را برای حل و فصل مسأله آب به خوبی مشاهده می‌کنیم. در مسأله آب در هیرمند توافق و چارچوب داریم. برای محیط زیست و حق‌آبه‌های تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید به توافق و تفاهم جدید برسیم و مسایل را حل کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: دو ملت و دو دولت می‌توانند مسایل خود را حل و فصل کنند و هریرود نمی‌تواند مانعی برای توسعه روابط باشد. ایران، افغانستان و ترکمنستان قطعاً در استفاده از این رودخانه به چارچوبی خواهند رسید که منافع هر سه کشور را تأمین کند.
اشرف غنی احمد زی رییس‌ جمهوری افغانستان نیز با قدردانی از میهمان‌نوازی دولت و ملت ایران، اظهار امیدواری کرد رییس‌ جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت سفر وی به افغانستان پاسخ مثبت دهد.

  • اشرف غنی: اراده ملت و دولت افغانستان بر ایجاد فصلی نو در مناسبات با ایران است

رییس‌ جمهوری افغانستان با تاکید بر ضرورت همکاری دوجانبه،‌ سه‌جانبه و منطقه ای تأکید کرد باید تلاش کنیم تا منطقه ما از شرایط خطر به مرحله صلح و ثبات برسد زیرا ما با خطر جدی و اشکال مختلف تروریسم روبه‌رو هستیم و بدون همکاری منطقه‌ای نمی‌توان با پدیده شومی نظیر داعش مبارزه کرد.

اشرف غنی احمد زی با بیان اینکه اراده ملت و دولت افغانستان بر ایجاد فصلی نو در مناسبات با ایران است، گفت: در این سفر در خصوص بازگشت تدریجی مهاجران افغانستانی و همکاری برای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر مذاکره کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت محیط زیست بر مطالعه دقیق برای شناسایی مسایل مشترک تأکید کرد و گفت: دو کشور بر استفاده از فرصت‌ها و همکاری برای حل مشکلات ، اشتراک نظر دارند و مسایل آنها را نمی‌‌توان تنها در محیط زیست محدود کرد.

همچنین دو سند تفاهم و همکاری میان وزارت خارجه دو کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت تحصیلات عالیه افغانستان در حضور روسای جمهور امضاء ‌شد.

کد خبر 292635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha