سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: سعید پیروی و محسن رخشانی با ساخت دفترچه‌هایی با جلدهای پارچه‌ای رنگی مشتری‌های زیادی برای خودشان دست و پا کرده‌اند؛ دفترچه‌هایی با جلدهای بهاری که هر کدام باغی از گل‌های زیبا را روی جلد خود جای داده‌اند و هر بیننده‌ای را سر ذوق می‌آورند.

دفتر کسب و کار

آنها اين دفترها را در فروشگاه اينترنتي‌شان به فروش مي‌رسانند. سري زديم به دنياي رنگارنگ اين گروه تا سر از قصه دفترچه‌ها دربياوريم.

  • از دنياي صحافي سنتي آمده‌ايم

سعيد پيروي و محسن رخشاني ساليان متمادي با صحافي و كارهاي مربوط به آن آشنايي داشته و شغل بزرگسالي‌شان را هم صحافي انتخاب كرده‌اند و جرقه ساخت دفترچه‌ها هم از همين جا زده شده است. سعيد پيروي مي‌گويد: «شغل پدر من صحافي بود و از وقتي يادم مي‌آيد در محيط كارگاه پدر بزرگ شده‌ام و خم‌وچم اين كار را ياد گرفته‌ام.» محسن رخشاني هم مي‌گويد: «از سال 1368كه وارد بازار كار شدم با كاغذ و كتاب و مراحل صحافي آشنايي پيدا كردم. زيبايي‌هاي زيادي در ساخت كتاب و صحافي ديدم و هنر افرادي را كه با دست برگ‌ها را به‌صورت كتاب‌هايي مجلل در مي‌آوردند ديدم و اين كار را ادامه دادم.»آنهاداستان تولد دفترها را اينطور تعريف مي‌كنند؛ «جرقه اين دفترچه‌ها از سال 85خورد. يك مقدار پارچه در خانه داشتيم و به فكرمان زد روي جلد يكي از دفترهايي كه ساخته بوديم تست كنيم. نتيجه كار زيبا بود و حس خوبي داشت. تصميم گرفتيم به مشتري‌ها پيشنهاد بدهيم كه پارچه‌ها را خودشان بياورند تا برايشان روي جلد كارها بزنيم. كم‌كم شروع كرديم به توليد تعدادي دفتر و دفترچه و براي فروش پشت ويترين فروشگاه گذاشتيم تا ببينيم مشتري دارد يا نه. بازخورد مشتري‌ها خوب بود و با ديدن دفترها ذوق زده مي‌شدند و حتي بعضي‌ها طلب مدل‌ها و سايزهاي مختلف مي‌كردند. اوايل همه‌‌چيز به آرامي مي‌گذشت تا كم‌كم مشتري‌ها بيشتر شدند و تصميم گرفتيم اين كار را ادامه بدهيم و ميزان توليد را بالا ببريم. مرحله به مرحله توليد را اضافه كرديم تا به اينجايي كه الان هستيم رسيديم. درآمد كار خوب است اما آنقدر نيست كه براي 2نفر كافي باشد براي همين كارهاي ديگري هم در زمينه صحافي انجام مي‌دهيم.»

  • دفترهاي خاص براي مشتري‌هاي خاص

دفترهاي گل گلي براي خودشان مشتري‌هاي خاصي هم دارند؛ «محصولات ما الان چند دسته‌اند كه شامل دفترهاي سيمي جلد پارچه‌اي، دفترهاي صحافي جلد پارچه‌اي، تقويم، سررسيدهاي جلد پارچه‌اي و كلاسورهاي پارچه‌اي مي‌شود. دفترها هم از نظر تعداد برگ‌ها و هم از نظر اندازه متنوع‌ هستند و به 3اندازه كوچك، متوسط و بزرگ تقسيم مي‌شوند. البته كارهاي سفارشي هم انجام مي‌دهيم. مشتري‌هاي قديمي داريم كه تعداد برگ‌ها و اندازه دفتر و نوع پارچه را خودشان مشخص مي‌كنند و براساس آنها قيمت نهايي مشخص مي‌شود. مشتري‌ها بيشتر نسل جوان هستند كه براي خودشان يا هديه‌دادن خريد مي‌كنند. قيمت محصولات غيرسفارشي هم در حال حاضر از 5تا 25هزار تومان است. سود كار بيشتر در كارهاي سفارشي مثل آلبوم‌هاي خاص عكس، دفاتر يادبود نمايشگاه‌ها يا هتل‌ها و لوح‌هاي تقديري است كه همه با جلد پارچه‌اي و صفحات داخلي مخصوص و لوگوي مخصوص مشتري ساخته مي‌شوند. استقبال مردم در كل خوب بوده ولي متأسفانه به‌دليل شرايط اقتصادي جامعه، مردم بيشتر دنبال خريد ملزومات و اولويت‌هاي زندگي هستند تا خريد يك كار هنري و فانتزي. شايد خيلي‌ها از كارها خوش‌شان مي‌آيد و دوست دارند از هر رنگ و مدلي يكي براي خودشان داشته باشند و اين را از واكنش مشتري‌ها مي‌توان فهميد ولي خب نمي‌توانند هزينه همه را بپردازند و به خريد يك دفتر اكتفا مي‌كنند.»

  • گل گلي، پرفروش‌ترين است

آنها در مورد روش فروش محصولاتشان‌ها توضيح مي‌دهند: «اوايل فقط از طريق فروش مستقيم در فروشگاه‌ها اقدام مي‌كرديم و فروش اينترنتي نداشتيم ولي كم كم سفارش آنلاين هم قبول كرديم. الان هم به تازگي سايت رسمي فروش دفترچه‌ها را راه‌اندازي كرده‌ايم. در سايت، مشتري مي‌تواند به راحتي محصول مورد نظر خود را انتخاب كرده و سفارش بدهد و كار ما هم راحت‌تر مي‌شود. سايت را هم يكي از دوستان برايمان طراحي كرده و هزينه خاصي نداشته است. اينطوري نيست كه ما دفتر و تقويم آماده بخريم و فقط جلدشان كنيم. همه مراحل كار را خودمان انجام مي‌دهيم. تمام كارها از خريد كاغذ، خرد كردن كاغذها، دسته‌بندي كاغذها، خريد پارچه، دوخت جلدها، صحافي و ساخت دفترچه‌ها و سواركردن جلد روي دفترچه‌ها را در كارگاه صحافي انجام مي‌دهيم. بازاريابي و مخصوصا تبليغات محصولات در فضاي مجازي هم تأثير زيادي در بيشترشدن مشتري‌ها داشته است. طرح‌هاي شاد و گل گلي بيشتر از همه مشتري دارد ولي از آنجا كه سليقه‌ها مختلف است سعي مي‌كنيم كه همه طرح‌ها و رنگ‌هاي پارچه‌اي در حالت‌هاي مختلف را روي جلدها بزنيم تا همه مشتري‌ها راضي باشند. به مرور زمان هم طرح پارچه‌ها را بيشتر مي‌كنيم تا تنوع حفظ شود و كارها تكراري نشود. پرفروش‌ترين محصول تا الان دفترچه‌هاي 13در 13سانتي‌متري كوچك با جلدهاي گل گلي بوده است. دليل آن هم به‌خاطر فرم خاص و قيمت پايين‌ترش نسبت به بقيه محصولات است. ايامي مثل سال نو و بازگشايي مدارس هم مشتري‌ها بيشتر از بقيه مواقع سال هستند و فروش دفترها و تقويم و سررسيدها بالا مي‌رود، چون به نظر مشتري‌ها دفترهاي ما گزينه مناسبي براي هديه دادن است.»

  • رمز موفقيت ما

گروه سيب رمز موفقيت كارهايشان را از توليد به مصرف بودن محصولات مي‌دانند؛ «شيوه كار به اين صورت نيست كه براي ساخت يك دفتر دست به‌كار شويم و بعد سراغ دفتر دوم برويم. پروسه توليد دفترها به‌صورت مجموعه‌اي و مرحله‌اي انجام مي‌شود. مراحل كار هم مقداري با دست و مقداري با دستگاه‌هاي مخصوص انجام مي‌شود. كار به اين صورت است كه كاغذ را به‌صورت «بندي» از بازار مي‌خريم. بعد در كارگاه براساس تعداد برگ‌هاي دفترچه‌ها دسته‌بندي مي‌شوند و چسب مي‌خورند و تبديل به دفترچه مي‌شوند. پارچه‌ها هم از بازار خريداري مي‌شوند يا از خارج از كشور برايمان مي‌رسند و برش مي‌خورند و با دوخت روي جلد دفترچه‌ها سوار مي‌شوند. ما حتي تقويم و سررسيدها را هم آماده نمي‌خريم و خودمان چاپ مي‌كنيم. ما مشتري‌هايي داشتيم كه كارشان توليد دفتر بوده و وقتي جلد‌هاي پارچه‌اي را ديده‌اند خوش‌شان آمده و براي ما پارچه آوردند تا روي دفترهايشان بزنيم ولي نتوانستند مدت زيادي دوام بياورند و فروش خوبي داشته باشند چون اگر قرار باشد هر قسمت كار را به‌دست كسي كه واسطه است بسپاريد و دستمزد هم بدهيد اين طوري قيمت نهايي محصول بالا مي‌رود و مشتري آن كمتر مي‌شود. براي اينكه مشتري زياد شود و سودي هم به‌خودتان برسد بايد بتوانيد تمام مراحل توليد را خودتان انجام دهيد. الان در خيلي از شهر كتاب‌ها و فروشگاه‌ها دفترهاي جلد پارچه‌اي متنوع وجود دارند اما رمز موفقيت دفترهاي ما در از توليد به مصرف بودن و البته استفاده از مواداوليه مرغوب و توليد محصول با كيفيت است. تميز بودن صحافي و دوخت و مرغوب بودن كاغذ و پارچه، هم در ظاهر و هم در ماندگاري دفترها تأثير زيادي دارد.»

  • دخل و خرج ما

براي شروع اين كار بايد هم تجربه صحافي داشته باشيد و هم دستگاه‌هاي مخصوص تا بتوانيد كارهاي خوب و با كيفيتي بسازيد. گروه طراحي ما همه كارها را خودشان انجام مي‌دهند و به عقيده آنها اگر قرار باشد با واسطه دفترهاي جلد پارچه‌اي توليد كنيد هم كارتان سخت مي‌شود و هم قيمت نهايي كار بالا مي‌رود و اينطوري سود قابل‌قبولي نخواهيد داشت چون وقتي قيمت بالا برود مشتري‌ها هم به همان نسبت كمتر مي‌شوند. پس بهتر است كساني سراغ اين كار بروند كه تجربه صحافي دارند.

دستگاه‌هايي مثل دستگاه برش، جلد‌سازي‌ و دوخت براي صحافي دفترها و جلد كردنشان لازم است. به‌غيراز اين دستگاه‌ها مواداوليه‌اي كه شامل كاغذ، انواع پارچه، چسب و نخ مي‌شود هم براي شروع كار لازم است. چون اين كار به‌صورت عمده توليد مي‌شود نمي‌توان سرمايه اوليه كلي براي آن تعيين كرد يا گفت براي شروع اين مقدار كاغذ و پارچه لازم است. اما براي مثال اگر قرار باشد 100دفترچه كوچك به اندازه 13در 13سانتي‌متر بسازيد و جلد پارچه‌اي بزنيد حدود 600تا 700هزار تومان برايتان هزينه مواداوليه خواهد داشت؛ يعني هر دفترچه برايتان حدود 6تا 7هزار تومان خرج برخواهد داشت و قيمت نهايي را بايد خودتان تعيين كنيد. البته اين جداي از هزينه خريد ماشين‌هاي مخصوصي است كه گفته شد. در نهايت هم بعد از فروش دفترچه‌ها مي‌توانيد به 20تا 25درصد سود برسيد. حالا اينكه در طول يك‌ماه چقدر درآمد و سود خواهيد داشت بستگي به ميزان توليد و فروش محصولات‌تان خواهد داشت.

کد خبر 292815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha