همشهری آنلاین: کتاب «گرافیک خبر و اطلاع‌رسان» به قلم جلال عطارزاده در چهل و دومین نشست زرین قلم و به همت فرهنگسرای رسانه رونمایی شد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، حبیب‌الله کاسه‌ساز، تهیه‌کننده سینما در مراسم رونمايي کتاب «گرافیک خبر و اطلاع‌رسان»، به نزدیکی گرافیک و سینما اشاره کرد و گفت: بحث فیلمسازی بی‌ربط با گرافیک نبوده و نیست بلكه میان این دو مناسبات بسیاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه «باید با کار گرافیکی، بیننده را جذب کرد»، ادامه داد: تنها مجری و محتوای برنامه نیست که می‌تواند مخاطب را جذب کند، بلکه یکی از المان‌های جذب مخاطب، توجه به شیوه‌های هنری و بحث زیبایی‌شناسی است که گرافیک در این میان بسیار حائز اهمیت است.

کاسه‌ساز در خاتمه گفت: این کتاب می‌تواند کمک بسیار شایانی برای دانشجویان گرافیک و بویژه اهالی رسانه ملی باشد و به آن‌ها خط و ربط دهد.

  • رونمایی از کتابی که محصول دو دهه کار عملی است

مهدی صادقی، استاد دانشگاه و عضو انجمن گرافیک ایران در ادامه آئين رونمايي کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان، با اشاره به اینكه کتاب «گرافیک خبر و اطلاع‌رسان» یکی از پایه‌های اصلی گرافیک علمی کشور است، گفت: متاسفانه در دوره‌ای هستیم که کمتر كسي پیدا می‌شود که اهل قلم باشد، وقت بگذارد و بنویسد؛ ضمن اینکه هر چه موضوع تخصصی‌تر و علمی‌تر باشد، حضور اهل قلم نیز در آن عرصه کمتر می‌شود.

صادقی تاکید کرد: عطارزاده جزو آن کسانی است که جسارت و جرات به خرج داد و در دهه‌ای که کمتر کتاب علمی و تخصصی نوشته می‌شود، وارد این عرصه شد.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که دو بار کتاب «گرافیک خبر و اطلاع‌رسان» را خوانده است، گفت: یک بار پیش از انتشار و بار دیگر پس از انتشار کتاب گرافیک خبر و اطلاع‌رسان، آن را خوانده‌ام و باید تاکید کنم که این کتاب مباحثی را مطرح می‌کند که بسیاری از آن‌ها علمی و کاربردی است و دانستن آن برای اهلش بسیار سودمند.

وی اضافه کرد: این کتاب تجربه‌های کاری عطارزاده است که من اسم آن را تجربه و تاریخ می گذارم.

صادقی توضیح داد: در کتاب «گرافیک خبر و اطلاع‌رسان» می‌توانید به خوبی ببینید که جایگاه گرافیک در دو دهه قبل در سازمانی عریض و طویل دولتی کجا بود، در این مدت چه تغییراتی داشته و اتفاقا نویسنده کتاب با توجه به دانش و احاطه علمی خود چند پله این جایگاه را ارتقاء داده است.

وی با بیان این مطلب که از نویسنده می‌خواهم جلد دوم این کتاب را نیز در دستور کار خود قرار دهد، تاکید کرد: در این کتاب بخش عمده‌ای از چیزی که اسمش تاریخ شفاهی گرافیک تلویزیون ایران است به خوبی تشریح شده است. می‌خواهم نویسنده این کتاب را به جلد دوم برساند تا برخی از ناگفته‌های دیگر نیز در آن ثبت شود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: یک زمانی عنوان می‌شد مردم با کتاب قهر هستند، در این دوره با وجود شبکه‌های اجتماعی و وایبر و ... مردم با کتاب دشمن شده‌اند، اما در این میان هر کس بتواند فاصله مردم را کتاب کم کند، شاهکاری انجام داده است، آن هم کتاب‌هایی که مستند و بر اساس تحقیق‌های گسترده نگاشته شده‌اند.

صادقی افزود: این کتاب می‌تواند هم به دانشجویان گرافیک و هم فعالان حوزه رسانه نگاهی خوب و ویژه ارائه دهد.

جلال عطارزاده، نویسنده کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان نيز گفت: من در این کتاب آنچه را که در دو دهه فعالیتم در صدا و سیما تجربه کرده‌ام، مکتوب کردم تا دیگران که وارد این عرصه می‌شوند، پایشان را جایی بگذارند که قرص‌تر از جای پای ما بود.

این عضو رسمی انجمن طراحان گرافیک ایران با اشاره به اینکه گرافیک تلویزیون و خبر مغفول مانده است، گفت: در حوزه گرافیک جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بسیاری برگزار می‌شود، اما آن چه همیشه برایم سوال بود این است که چرا کسی به گرافیک تلویزیون و خبر نمی‌پردازد.

عطارزاده ادامه داد: در بدو ورود من به تلویزیون ما دو شبکه داشتیم و 4 گرافیست، اما اکنون جدا از شبکه‌های دیجیتالی، 8 شبکه رسمی داریم و بیش از 50 گرافیست که این اتفاق بسیار خوشایند است و نشان از اهمیت دادن بیشتر به این حوزه است.

این عضو کمیته تخصصی گرافیک سیما با انتقاد از دیده نشدن عوامل موثر در رسانه، گفت: غیر از مجری‌ها و بازیگران افراد دیگری که در حوزه رسانه ملی فعالیت می‌کنند، دیده نمی‌شوند، یکی از مواردی که من در این کتاب به آن افتخار می‌کنم، این است که نام برخی از آن‌ها را بویژه فعالان حوزه گرافیک را ذکر کرده‌ام؛ آن‌ها که خاموش کار می‌کنند و امیدوارم این کتاب نوعی قدردانی از آن‌‎ها باشد.

عطارزاده با اشاره به برخی غلط‌های مصطلح در حوزه گرافیک خبر، گفت: در این کتاب تلاش کردم چند مسئله را مدنظر قرار دهم که یکی از آن‌ها اصلاح غلط‌های مصطلح بود. ضمن اینکه تلاش کردم در این کتاب برخی واژه‌ها را توضیح دهم که مدیران، خبرنگاران و سفارش‌دهندگان از آن واژه ها درست استفاده کنند.

این نویسنده تاکید کرد: در واقع این کتاب شیوه‌های تقویت آشنایی با عناصر مهم گرافیک خبری را معرفی می‌کند و مجموعه‌ای از واژگان تخصصی گرافیک تلویزیونی را به منظور رسیدن به زبان مشترک میان طراحان گرافیک و سفارش‌دهندگان آموزش می‌دهد تا غلط‌های مصطلح را در این زمینه اصلاح کند.

در پایان این نشست، کتاب «گرافیک خبر و اطلاع‌رسان» با حضور حبیب‌الله کاسه‌ساز، مهدی صادقی، جلال عطارزاده و جمعی از اهالی رسانه در فرهنگسرای رسانه رونمایی شد.

کد خبر 292864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha