سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

روز گسه شنبه و درست در ساعتی که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، خبر حذف یارانه نقدی برخی گروه‌ها را تکذیب می‌کرد و آن را یک کشف رسانه‌ای می‌خواند، تعدادی از شهروندان با حضور در طبقه همکف سازمان هدفمندی یارانه‌ها در خیابان فلسطین، با تکمیل فرم اعتراض به حذف یارانه نقدی، پیگیر دلیل این اقدام دولت و تناقض‌گویی مسئولان دولتی بودند.

حضور تعدادی از شهروندان در سازمان هدفمندی یارانه‌ها واقع در خیابان فلسطین

خبرنگار همشهري با حضور در سازمان هدفمندي يارانه‌ها و گفت‌وگو با برخي مراجعه‌كنندگان، علت حذف يارانه نقدي برخي خانوارها يا برخي از اعضاي يك خانوار را جويا شد. براساس مشاهدات خبرنگار ما، پس از مراجعه افراد براي اطلاع از دليل حذف يارانه نقدي ابتدا متصدي پاسخگويي در سازمان هدفمندي يارانه‌ها با واردكردن كد ملي سرپرست خانوار، اطلاعات اوليه مبني بر اينكه آيا يارانه نقدي كل خانوار حذف شده يا برخي از افراد خانوار را اعلام مي‌كند و درصورت اعتراض فرم خاصي در اختيار فرد معترض قرار مي‌گيرد.

پس از آن فرد پاسخگو در سازمان هدفمندي يارانه‌ها ضمن راهنمايي مراجعه‌كنندگان، از آنها مي‌خواهد مشخص كنند فردي كه يارانه نقدي آن حذف شده جزو كدام‌يك از گزينه‌هاي قيد شده در فرم مربوطه است؟ براساس گفته‌هاي فرد پاسخگو به پرسش‌هاي افراد معترض، درصورتي كه فردي از اعضاي خانوار براي مدتي در سفر خارجي بوده يا خودروي گران‌قيمت به نام او باشد، يارانه نقدي‌اش حذف شده يا مي‌شود.

يكي از معترضان به حذف يارانه نقدي يكي از اعضاي خانوار 4نفره‌اش در گفت‌وگو با همشهري، مي‌گويد: من راننده تاكسي هستم؛ نه خودروي لوكس دارم، نه جزو پزشكان و مالكان صرافي‌ها و هيأت مديره بانك يا شركت خاصي هستم، اما يارانه نقدي همسرم را قطع كرده‌اند. او مي‌افزايد: وقتي از من سؤال شد كه همسرتان چه شغلي دارد، پاسخ دادم، كارمند يكي از شركت‌هاي نفتي است كه در پاسخ اعلام كردند يارانه نقدي برخي كارمندان شركت‌ها و سازمان‌هاي با درآمد بالا هم قطع شده است.

اين راننده تاكسي بدون تكميل فرم اعتراض سازمان هدفمندي يارانه‌ها را ترك كرد و در پاسخ به اين سؤال كه چرا اعتراض نكرديد؟ مي‌گويد: بازهم جاي شكرش باقي است كه يارانه نقدي من و 2فرزندم به قوت خود باقي است. شهروند ديگري در بيرون از ساختمان سازمان هدفمندي يارانه‌ها با مراجعه به خبرنگار ما مي‌گويد: يارانه من و برادرم را كه سال‌ها در خارج از كشور زندگي مي‌كرديم از اسفندماه قطع كرده‌اند اما يارانه نقدي پدر و مادر بازنشسته‌ام همچنان واريز مي‌شود.

او مي‌افزايد: البته چند ماهي است به اتفاق برادرم دوباره به كشور برگشته‌ايم و يارانه پرداخت شده از سوي دولت تنها بخشي از هزينه‌هاي سنگين پدرم كه مبتلا به بيماري سرطان‌است را جبران مي‌كند و شخصا در اين مدت مبلغي به‌عنوان يارانه نقدي را دريافت نكرده‌ام. مرد جوان ديگري نگران از حذف يارانه نقدي ‌به متصدي پاسخگوي سازمان هدفمندي يارانه‌ها مي‌گويد: سند 2خودروي لوكس و گران‌قيمت به نام من زده شده درحالي‌كه يك كارمند بخش خصوصي با ماهي يك ميليون تومان حقوق هستم و اصلا خودروها در مالكيت‌ من نيست. وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا خودروي لوكس به نام اوست اما مالك آنها نيست، مي‌گويد: كارمند يك شركت ليزينگ خودرو هستم و مالك اين شركت، خودرو را به نام‌ من سند زده و الان نگران اين هستم كه در ماه‌هاي آينده يارانه نقدي‌ام قطع شود!

خانم ديگري در گفت‌وگو با همشهري، علت حضور خود در سازمان هدفمندي يارانه‌ها را قطع يارانه نقدي پسرش عنوان كرد كه به گفته او مجرد و داراي شغل آزاد است، اما ترجيح داد بدون اعتراض كتبي سازمان يادشده را ترك كند و حاضر نشد بگويد كه فرزندش جزو كدام‌يك از گروه‌هاي پنجگانه در فرم حذف يارانه نقدي است. مرد جوان ديگري كه براي پيگيري علت قطع يارانه نقدي خانواده‌اش از يكي از شهرهاي اصفهان مراجعه كرده بود، هم مي‌گويد: در شهرستان كسي پاسخگو نبود و به همين دليل به اينجا آمده‌ام اما پاسخ مي‌دهند بايد سرپرست خانوار حضوري اعتراض كند. او مي‌افزايد: به‌دليل به همراه نداشتن كارت ملي سرپرست خانوار هنوز موفق نشده‌ام بفهمم چرا يارانه نقدي خانواده‌ام قطع شده و اي‌كاش مسئولان راهي براي اطلاع مردم از وضعيت يارانه نقدي‌شان بدون حضور فيزيكي بينديشند.

کد خبر 292891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha