همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت موضوع اقتصاد سبز را در برنامه‌های اصلی خود قرار داده و با جدیت پیگیری می‌کند.

معصومه ابتکار

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت روز زمین پاک و معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز در شانزدهمین همایش ملی تقدیر صنعت سبز افزود: اقتصاد پایدار به معنای رشد اقتصادی بدون تخریب و آلودگی محیط زیست است که امروزه از مقوله شعار خارج شده و در تمام دنیا از جمله کشور ما دنبال می‌شود.

وی گفت: بیش‌تر کشورهای توسعه یافته هم دارای اقتصاد پایدار و هم محیط زیست سالم هستند به عنوان مثال لهستان در یک دوره 20 ساله موفق به کاهش 30 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای شد که همزمان با آن رشد اقتصادی خود را حداقل پنج برابر افزایش داد.

ابتکار با تاکید بر این که توسعه در کنار حفظ محیط زیست امکان‌پذیر است گفت: قرار بود در برنامه چهارم توسعه محیط زیست ارزش‌گذاری و خسارات وارد شده بر آن تعیین شود که این کار انجام نشد اما دولت و سازمان محیط زیست با جدیت پیگیر انجام آن است.

وی تاکید کرد: برای آینده کشور و حفظ محیط زیست باید حرکت‌های توسعه‌ای بر اساس برنامه و سیاست‌های منطبق با فرصت‌ها و ظرفیت‌های محیط زیستی کشور انجام شود.

وی تاکید کرد: در زمینه رشد توسعه پایدار همگام با حفظ محیط زیست گام‌های خوبی در کشور برداشته شده است، اگر به ظرفیت‌های ملی کشور واقع‌بینانه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بهره‌کشی یک‌طرفه از طبیعت نتیجه‌ای جز تخریب محیط زیست به همراه ندارد.

وی با بیان این که توسعه به قیمت تخریب محیط زیست برای هیچ کس قابل پذیرش نیست تاکید کرد: اگر از منابع موجود درست استفاده نکنیم محیط زیست آینده روشنی نخواهد داشت.

ابتکار گفت: برای ارتقای شاخص‌های محیط زیستی در سال گذشته گام‌های خوبی برداشته شد که قرار گرفتن یونیدو در کنار سازمان حفاظت محیط زیست موید این موضوع است.

معاون رییس جمهوری اظهار کرد: دولت برای تقویت انگیزه‌های اقتصادی در صنایع تسهیلاتی را در قانون بودجه و صندوق محیط زیست ایران پیش‌بینی کرده است که امیدواریم منجر به رقابت سالم میان صنایع و خدمات سبز و توسعه شود.

وی با تشکر ویژه از صنعت نفت در کشور گفت: صنعت نفت گام‌های خوبی در زمینه کیفیت سوخت برداشته است که نتیجه آن بهبود کیفیت هوا و افزایش تعداد روزهای پاک و سالم نسبت به سال گذشته است.

وی گفت: با همکاری و تلاش وزیر نفت و همکارانشان در وزارتخانه و پالایشگاه‌ها بنزین یورو 4 در کشور تولید و در بیشتر کلانشهرها توزیع می‌شود.

وی گفت: حذف بنزن از بنزین، کاهش گوگرد از هفت هزار PPM به 50 در گازوییل و کاهش مصرف مازوت در پالایشگاه‌ها برخی از اقداماتی است که وزارت نفت با درخواست سازمان حفاظت محیط زیست انجام داده است.

وی گفت: همچنین با هشت سال تاخیر استاندارد یورو 4 برای خودروسازان الزامی شد و اکنون در حال اجرا است.

وی با بیان این که همچنان برای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست راه زیادی در پیش داریم گفت: شهری مانند تهران با هشت و نیم میلیون جمعیت و پنج میلیون خودرو نیازمند برنامه‌ریزی‌های اصولی برای حفظ محیط زیست است.

کد خبر 292945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha