چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

سرانجام سخنگوی دولت قطع یارانه برخی از ثروتمندان را تأیید کرد.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها این روزها میزبان پردرآمدهای معترض است.

سخنگوي دولت روزسه‌شنبه اين موضوع را تكذيب كرده بود اما پيگيري‌هاي همشهري نشان داد كه افرادي از گروه‌هاي 5گانه مشخص شده در فرم‌هاي سازمان هدفمندي يارانه‌ها در فروردين‌ماه با قطع يارانه مواجه شده‌اند. پرداخت يارانه ايرانيان مقيم خارج نيز اسفند‌ماه متوقف شده بود. با اين حساب شواهد نشان مي‌دهد كه دولت به‌طور تدريجي حذف يارانه ثروتمندان را آغاز كرده است تا قدمي به جلو در راه اصلاح شيوه اجراي هدفمندي يارانه‌ها برداشته باشد. مجلس شوراي اسلامي دولت را مكلف كرده است كه در سال94 معادل 3هزار ميليارد تومان در پرداخت يارانه نقدي صرفه‌جويي كند. پارلمان‌نشينان، شيوه شناسايي و حذف يارانه افراد را به دولت سپرده‌اند اما انتظار دارند كه دولت مسير بروز كسري بودجه يارانه‌اي را مسدود سازد.

سخنگوي دولت روز گذشته در حاشيه جلسه هيأت دولت در مورد تبصره20 قانون بودجه گفت: تبصره20 درباره چگونگي منابع و مصارف و احياناً حذف گروه‌هايي از افراد يارانه بگير است. براي اجراي اين تبصره بايد آيين‌نامه اجرايي آن در دولت تصويب شود كه هنوز به اين تبصره نرسيده‌ايم. محمدباقر نوبخت افزود: آنچه در بند‌(ه‍) تبصره20 قانون بودجه تأكيد شده اين است كه دولت موظف است افراد پردرآمد را مشخص و با تصويب آيين‌نامه اجرايي يارانه پردرآمدها را قطع كند. چون اين آيين‌نامه هنوز تصويب نشده و اين اقدام صورت نگرفته است. براساس تكليف بودجه سال94 تا الان هيچ يارانه‌بگيري از فهرست دريافت يارانه‌ها حذف نشده است.

نوبخت گفت: البته كساني كه در خارج از كشور زندگي مي‌كنند يا افرادي كه به‌نحوي اطمينان حاصل شده كه پردرآمد هستند و قبلاً حذف شده بودند يارانه آنها همچنان حذف است. بنابراين آنچه در فروردين امسال اتفاق افتاد ناشي از تشخيص تبصره21 بودجه سال93 كل كشور بوده است كه براساس آن ايرانيان خارج از كشور حذف شدند و البته درصورتي كه درباره تبصره20 بودجه سال94 آيين‌نامه‌اش را مصوب كنيم حتماً به مردم اطلاع‌رساني خواهيم كرد.

  • حذف يارانه به روايت سازمان هدفمندي

اين روزها ميزان مراجعه افرادي كه يارانه‌شان در فروردين‌ماه قطع شده به سازمان هدفمندي يارانه‌ها افزايش يافته است. انتشار فرم اعتراض از سوي روزنامه همشهري نشان داد كه برخي گروه‌ها با حذف يارانه مواجه شده‌اند. روز گذشته خبرگزاري فارس نيز گفت‌وگويي با يكي از كارمندان سازمان هدفمندي يارانه‌ها منتشر ساخته است كه نشان از تأييد خبر حذف يارانه برخي اقشار دارد.
براساس اظهارات مسئول بخش يارانه سازمان هدفمندي، «يارانه 5گروه از افراد در اسفند‌ماه حذف شدند كه يكي از علت‌ها مي‌تواند مسافرت به خارج از كشور يا دارا بودن خودروهاي خارجي باشد.» اين مقام مسئول اظهار داشته است:

«به ما بخشنامه شده است و براساس آن پزشكان، صرافان، دانشجويان رشته پزشكي، عضو هيأت مديره بانك‌ها و شركت‌هاي دولتي از گروه‌هايي هستند كه حذف كرديم؛ هر تعداد از افراد خانواده كه خودروي خارجي به نامشان باشد، يارانه‌شان قطع شده است. اين افراد جزو پردرآمدها محسوب شده‌اند.»

کد خبر 293041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha