شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۸
۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ابراز امیدواری کرد که با توجه به تأکید رئیس‌جمهور آب تا پایان سال در زاینده‌رود جریان داشته باشد.

زاینده رود

معصومه ابتكار در گفت‌وگو با ايسنا افزود: اميدواريم طبق نظر رئيس‌جمهور زاينده‌رود تا پايان سال‌جاري باشد و آب به تالاب گاوخوني هم برسد.

ابتكار همچنين با اشاره به «طومار شيخ بهايي» كه به تقسيم‌بندي سنتي آب زاينده‌رود پرداخته است، گفت كه در اين طومار به مسئله رهاسازي آب از كوهرنگ تا تالاب گاوخوني اشاره شده؛ چراكه دانش سنتي نيز به اين موضوع معتقد بوده كه چرخه هيدرولوژيكي آب براي برقراري تمام ساختارهاي اين زيست‌بوم بسيار ضروري است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره نقش كشاورزي در حيات زاينده‌رود هم گفت: اگر كشاورزان ما در حوزه چهارمحال‌و‌بختياري و زاينده‌رود بخواهند به فعاليت خود ادامه دهند، تالاب گاوخوني و زاينده‌رود را تحت‌تأثير قرار مي‌دهند.

وي در ادامه با بيان اينكه «علاوه بر اين، بخش‌هاي صنعتي و شهرداري‌ها هم با برداشت بي‌رويه آب از منابع محدود زيرزميني و رودخانه مي‌توانند شرايطي را ايجاد كنند كه هرگز آب داخل زاينده‌رود جاري نشود» گفت: بنابراين درخواست ما اين است كه هموطنان به كل چرخه آب توجه داشته باشند و ميزان فعاليت‌ها را براساس ظرفيت‌ها تنظيم كنند.

ابتكار با اشاره به لزوم اصلاح الگوي كشاورزي در منطقه، افزود: فعاليت كشاورزي به‌دليل محدوديت منابع آب بايد تغيير كند؛ به‌طور مثال نبايد در اين منطقه برنج‌كاري و يا باغاتي بدون محاسبه صحيح مصرف آب داشته باشيم.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست همچنين از توسعه گلخانه‌ها در استان اصفهان خبر داد و افزود: با توجه به حمايت‌هاي دولت آبياري قطره‌اي گسترش پيدا كرده است و اميدواريم با مصرف منطقي آب، حقابه تالاب گاوخوني بازگردد و اين باعث خوشحالي مردم و كشاورزي منطقه مي‌شود.

کد خبر 293164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha