همشهری آنلاین: مراسم معرفی برگزیدگان مسابقه پوستر «زمین سبز» در راستای اکسپوی ۲۰۱۵ میلان روز ۳ اردیبهشت‌ماه در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش مهر، در ابتدای این مراسم کیانوش غریب‌پور دبیر این جایزه یادآور شد: ما این جایزه را با بودجه‌ای در حد بودجه یک اداره‌کل در شهر دوردست برگزار کردیم و به نوعی معجزه رخ داد.

وی درباره دلایل برگزاری این جایزه در موزه هنرهای معاصر، توضیح داد: چون ما سالن استانداردی شبیه موزه هنرهای معاصر نداریم و اکثر مکان‌هایی غیر استاندارد به عنوان گالری شناخته شده‌اند، این جایزه را در موزه هنرهای معاصر برگزار کردیم.

غریب‌پور تأکید کرد: برگزاری این جایزه در یکی از معتبرترین موزه‌های دنیا شاید باعث شود گرافیک ایران رونق بگیرد و از خمیدگی و پراکندگی رها شود.

دبیر جایزه پوستر «زمین سبز» متذکر شد: جای پوستر در موزه نیست بلکه باید مصرف روزانه داشته باشد. باید ژست روشنفکری را در گرافیک بشکنیم و به سمت گرافیک معمولی برویم.

در این بخش از مراسم که اکثر چهره‌های حاضر در آن نظیر هادی مرزبان، اصغر همت، داریوش اسدزاده، داریوش مؤدبیان، رضا فیاضی، اسماعیل خلج، اردشیر صالح‌پور و محمود عزیزی، از هنرمندان تئاتر بودند، گروه موسیقی «سازینه» به اجرای زنده قطعاتی موسیقایی از اقوام مختلف کشور پرداخت.

سپس علیرضا غفاری که اجرای مراسم را بر عهده داشت، از سوی عباس عظیمی مدیرعامل انجمن حمایت از هنرمندان پیشکسوت اعلام کرد که این انجمن از پیشکسوتان هنر ایران برای حضور در اکسپوی جهانی میلان حمایت می‌کند.

در بخش دیگری از مراسم معرفی برگزیدگان مسابقه پوستر «زمین سبز» گودرزی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی برگزاری این مسابقه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ایراد سخنانی پرداخت.

وی که با لحنی شاعرانه سخن می‌گفت، متذکر شد: وااسفا به جامعه‌ای که هنر و هنرمندش در تنگدستی زندگی کند. وااسفا بر جامعه‌ای که هنرمندش خاموش باشد و عده‌ای متملغ سخن بگویند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در ادامه سخنان خود ریشه هنر را قدسی دانست و زبان هنرمند را به زبان خداوند توصیف کرد.

گودرزی افزود: وااسفا که هنرمند به کمیت گرایی برای به دست آوردن لقمه‌ای نان برای گذران زندگی روی بیاورد. فضیلت هنرمند بی‌آنکه بداند شهود است نه شناخت.

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد نماینده فرهنگ ایران در قبل و بعد از اسلام در اکسپوی جهانی میلان است، از تشکیل شورای «صنعت و فرهنگ» به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

در ادامه این مراسم گروه «بارون» به اجرای قطعه‌ای به نام «رویش» پرداخت.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد سخنران دیگر این مراسم بود. وی حضور در اکسپوهای جهانی را فرصتی مناسب برای رسیدن به دستاوردهایی جهانی در عرصه فرهنگ و هنر دانست و تأکید کرد: یکی از راه‌های دیپلماسی که ما به دنبالش هستیم، همین فعالیت‌ها است.

مرادخانی با اشاره به حضور ایران در بی‌ینال ونیز، یادآور شد: در عرصه خارجی برای هنر و هنرهای تجسمی ایران اتفاقات خوبی رخ داده که رسانه‌ها از این اتفاقات مطلع نیستند. امیدوارم امسال بتوانیم از ظرفیت رسانه‌ای هم در این زمینه استفاده کنیم.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: این نوع فعالیت‌ها باعث می‌شود که جایگاه‌مان را آنگونه که شایسته هستیم، پیدا کنیم.

در بخش پایانی مراسم معرفی برگزیدگان مسابقه پوستر «زمین سبز»، بعد از قرائت بیانیه هیأت داوران این مسابقه توسط ابراهیم حقیقی و رونمایی از کتاب اکسپوهای جهانی، برگزیدگان مسابقه پوستر «زمین سبز» معرفی شدند.

هیأت داوران ضمن تقدیر از سمیه مقربی و علیرضا ایلیا تهمتنی، با اهدای یک میلیون تومان جایزه نقدی و لوح تقدیر، محمد جهانی‌مقدم و فرزاد سعیدی را به عنوان رتبه‌های پنجم و چهارم معرفی کرد.

همچنین با اهدای ۳ میلیون تومان و لوح تقدیر، حمید وصفی به عنوان رتبه سوم، با اهدای ۵ میلیون تومان و لوح تقدیر، علیرضا عسگری‌فر به عنوان رتبه دوم و با اهدای ۷ میلیون تومان و لوح تقدیر، سیدآرش حسینی به عنوان رتبه اول معرفی شدند.

جایزه بزرگ این مسابقه نیز شامل هزینه سفر و اقامت در اکسپوی میلان به محسن جعفری اهدا شد. در پایان این مراسم نیز هنرمندان حاضر در مراسم روی سن حاضر شده و عکس یادگاری گرفتند.

شهرام ناظری، محیط طباطبایی، محمود پاک‌نیت، احمد مسجدجامعی، حمید شاه‌آبادی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، عباس عظیمی مدیرعامل انجمن حمایت از هنرمندان پیشکسوت و چند تن از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت از دیگر مهمانان مراسم معرفی برگزیدگان جایزه پوستر «زمین سبز» بودند.

کد خبر 293253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha