ماجرای نوسان‌های یک‌ماه گذشته بازارسهام پای رئیس سازمان بورس را به مجلس باز کرد. آنطور که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفته قرار است محمد فطانت برای توضیحات درباره تحولات جدید بورس به مجلس احضار شود.

بورس

به گزارش همشهري، رئيس كميسيون اصل 90مي‌گويد نوسان‌هاي بورس غيرطبيعي است. او در عين حال از دخالت‌هايي در بورس نام مي‌برد كه جو رواني بازار سهام را برهم زده است. اين گفته‌ها پس از آن مطرح مي‌شود كه ظرف يك‌ماه گذشته شائبه‌هايي در مورد عملكرد برخي سهامداران حقوقي بزرگ نظير صندوق‌هاي بازنشستگي و صندوق توسعه بازار سرمايه در بازار سهام ايجاد شده است. درست در روز‌هايي كه شاخص كل بورس تهران پس از مذاكرات هسته‌اي در حال رشد بود انجام يك سري عرضه‌هاي سنگين و ظاهرا هدفمند منجر به نزول شاخص شد.

ظرف چند روز گذشته خبر‌ها و شايعات تأييد نشده‌اي در مورد عملكرد صندوق توسعه بازار سرمايه در فضاي مجازي منتشر شده كه محافل بازار سرمايه را متشنج كرده است. خبر‌ها حاكي از آن است كه بازي با سهام فولاد هرمزگان كه سهامش در‌ماه گذشته براي نخستين بار در بورس عرضه شد، سهامداران حقيقي و كوچك را متضرر كرده است.

تعداد زيادي از سرمايه‌گذاران درروز عرضه اوليه، سهام اين شركت را به‌دليل آنچه گران بودن سهام اين شركت ارزيابي مي‌شد، نخريدند، اين موضوع باعث شد تا ناظر معاملات در يك اقدام بي‌سابقه براي هر معامله‌گر آنلاين براي نخستين بار 50هزار سهم درنظر بگيرد تا شايد كسي حاضر شود سهام اين شركت را بخرد اما باز هم به‌دليل گرانفروشي كسي حاضر به خريد سهام اين شركت نشد. اما اخبار تأييد نشده و ادعاهاي سرمايه‌گذاران در فضاي مجازي نشان مي‌دهد صندوق توسعه بازار پس از اين اتفاقات با انجام معامله دوطرفه موجب رشد قيمت سهام اين شركت شده است.

اخبار تأييد نشده ديگر حكايت از آن دارد كه تعدادي از فعالان بازار سرمايه اين موضوع را در يك جلسه خصوصي به اطلاع رئيس سازمان بورس رسانده‌اند. از سوي ديگر در يك‌ماه گذشته عملكرد صندوق بازنشستگي نفت در مبادلات سهام بانك صادرات اعتراض سهامداران را برانگيخته است.

  • دعوت رئيس سازمان بورس به كميسيون اصل 90

به‌دنبال انتشار اين شايعات و وقوع چنين رويداد‌هايي، ديروز رئيس كميسيون اصل90 مجلس از احضار محمد فطانت رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار به مجلس خبر داد و گفت: مقرر شده محمد فطانت رئيس سازمان بورس براي ارائه توضيحات درباره نوسان‌هاي اخير و وضع كنوني بورس به مجلس بيايد. او همچنين از وجود يك پرونده باز درباره بورس در كميسيون اصل 90خبر داد و افزود: همواره دخالت‌هايي در بورس وجود داشته بنابراين كنترل شركت‌هاي فعال در بورس و كساني كه در ايجاد جو رواني بورس نقش دارند در ايجاد شفافيت در بازار سهام نقش مهمي دارد.

او با بيان اينكه در برخي موارد بعضي از شركت‌ها صف خريد در بورس را افزايش مي‌دهند، تأكيد كرد: وظيفه سازمان بورس نظارت و رصد تمام اتفاقات بورس است و بايد در اين زمينه عملكرد قوي داشته باشد.به لحاظ اقتصادي بورس بايد از شفاف‌ترين بازار‌هاي كشور باشد تا بتواند نقدينگي‌هاي لازم را از بازارهاي كاذب جمع كند.نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: مسائل مربوط به پرونده بورس تخصصي است بنابراين كميسيون اصل90 مجلس به بررسي‌هاي بيشتري در اين زمينه نياز دارد.

  • دخالت‌هاي بيجا، بورس را به هم ريخته است

همزمان يك عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم درباره نوسان‌هاي بورس گفت: نوع مديريت در بورس از لحاظ ساختاري مشكل دارد و دخالت‌هاي بيجايي در بازار انجام مي‌شود كه اين موضوع صحيح نيست و منجر به بي‌ثباتي بورس شده است. حسينعلي حاجي‌دليگاني‌ادامه داد: بازار سرمايه تحت‌تأثير عوامل اقتصادي و بعضا غيراقتصادي بوده، اما يكي از لازمه‌هاي رونق واقعي بورس تقويت بخش توليد است. حاجي‌دليگاني تأكيد كرد: بايد بورس به‌نحوي تقويت شود تا اين بازار از ثبات برخوردار شده و نتيجه آن رونق توليد و اشتغال‌زايي باشد. وي ادامه داد: دخالت‌هاي بيجا در بورس به بي‌ثباتي بازار سرمايه منجر شده است.

کد خبر 293261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha