شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در گزارشی به شورای امنیت از برنامه خود برای آغاز گفت‌وگوهای جدید با طرف‌های درگیر در سوریه و قدرت‌های تأثیرگذار بر بحران این کشور در هفته‌آینده خبر داد.

 فرستاده ویژه سازمان ملل بر اهمیت حضور ایران درمذاکرات مربوط به سوریه تأکید کرده‌است.

به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز، استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه جمعه‌شب در نشست شوراي امنيت كه پشت درهاي بسته انجام شد، اعلام كرد: فرصت و شرايط براي آغاز روند‌گذار سياسي، بهتر از 6‌ماه پيش نيست و نظام و مخالفان سوريه همچنان تمايل كمي از خود براي مذاكرات جديد نشان مي‌دهند. وي تأكيد كرد كه سازمان ملل همچنان بر لزوم بازسازي سوريه و ادامه تلاش‌ها جهت يافتن راهكاري سياسي براي بحران سوريه تأكيد دارد. دي‌ميستورا افزود: مذاكراتي كه ميان مخالفان و نظام و برخي طرف‌هاي ديگر برگزار مي‌شود، گفت‌وگوهاي غيررسمي است كه با هدف دستيابي به مواضع دوطرف و شناخت ميزان آمادگي آنها براي انتقال از مرحله گفت‌وگوها به مذاكرات براساس بيانيه ژنو صورت مي‌گيرد.

احمد فوزي، سخنگوي سازمان ملل پيش از اين اعلام كرده بود كه دي‌ميستورا گفت‌وگوهاي خود را از دوشنبه هفته آينده آغاز خواهد كرد. به گفته اين مقام سازمان ملل، اين گفت‌وگوها با حضور نمايندگان طرف‌هاي دعوت‌شده و كارشناسان برگزار شده و بين 4تا‌6 هفته در مقر سازمان ملل در ژنو ادامه خواهد داشت. سخنگوي سازمان ملل اعلام كرد كه اين گفت‌‌وگوها در چارچوب مذاكرات قبلي و تحت عنوان «مذاكرات ژنو3» انجام مي‌شود.

فوزي اعلام كرد: براي گروه‌هاي اصلي و بازيگران منطقه‌اي دعوتنامه فرستاده شده است اما دعوتي از داعش يا جبهه النصره به عمل نيامده است. با اين حال برخي از حاضران در اين گفت‌وگوها مي‌توانند با داعش يا جبهه النصره تماس برقرار كنند.در همين حال دي‌ميستورا در سخنان 2روز گذشته‌اش درباره اين مذاكرات، بر اهميت حضور ايران درمذاكرات مربوط به سوريه تأكيد كرده‌است. سخنگوي سازمان ملل هم تأكيد كرد كه ايران به‌عنوان يكي از طرف‌هاي اصلي مذاكره مستقيم با نماينده سازمان ملل نقش مهمي دارد. علاوه بر ايران، از قدرت‌هاي ديگر منطقه‌اي و چند كشور جهان هم براي شركت در دور تازه مذاكرات سوريه در ژنو دعوت شده است.

ايران در نشست اول و دوم ژنو حضور نداشت. نماينده ايران ابتدا براي شركت در نشست ژنو2 دعوت شده بود اما بعد از مخالفت آمريكا و فشار برخي كشورهاي عربي، دبيركل سازمان ملل دعوتش را پس گرفت.دي‌ميستورا، ديپلمات سوئدي ايتاليايي است كه سال گذشته به‌عنوان نماينده سازمان ملل در امور سوريه انتخاب شد. تلاش‌هاي كوفي عنان و اخضر ابراهيمي، 2نماينده ديگر سازمان ملل متحد براي ايجاد صلح در سوريه، در 3سال نخست آغاز بحران سوريه بي‌نتيجه ماند.

جنگ سوريه وارد پنجمين سال خود شده است. در طول بيش از 4سال گذشته بيش از ۲۲۰هزار نفر در سوريه كشته شده‌اند. اين جنگ با ورود نيروهاي مسلح و افراطي از سراسر جهان، به صحنه‌اي براي فعاليت تروريست‌هايي تبديل شد كه اكنون كل جهان را تهديد مي‌كنند. اين نيروها با حمايت برخي گروه‌ها و حتي كشورهاي منطقه، مسلح شدند و حمايت مالي به‌دست آوردند و اكنون شهرهايي از خاك سوريه را در اشغال خود دارند.

  • پيشروي تروريست‌ها در سوريه

تروريست‌هاي گروه داعش و جبهه نصرت كه وابسته به القاعده هستند، با پيشروي در شمال غرب سوريه، براي نخستين‌بار بخش‌هاي عمده‌اي از شهر جسرالشغور را در استان ادلب اشغال كردند. اين شهر در راه ميان شهر ساحلي لاذقيه و حلب كه دومين شهر بزرگ سوريه است واقع شده و اهميت زيادي دارد.

کد خبر 293270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha