شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

از زمانی که نیروهای ویژه آمریکا در ابوت آباد پاکستان دست به عملیاتی مخفیانه زدند و اسامه بن لادن را در مخفیگاهش کشتند توجه بسیاری از رسانه‌های جهان به تغییر استراتژی نظامی این کشور جلب شد.

به‌تدريج اما هر روز ابعاد گسترده‌‌تري از اين ماجرا فاش مي‌شود.مردم آمريكا به باراك اوباما رئيس‌جمهور اين كشور به‌عنوان نامزدي ضد‌جنگ رأي دادند تا شايد كابوس خانواده‌هاي اين كشور درباره برنگشتن بچه‌هايشان روزي تمام شود. هر چند نخستين رئيس‌جمهور سياهپوست آمريكا تلاش كرده كه طي سال‌هاي گذشته حضور رسمي اين كشور را در عراق و افغانستان كاهش دهد اما به‌صورت پنهاني و مخفيانه عمليات نظامي واشنگتن در كشورهاي مختلف جهان به‌شدت گسترش پيدا كرده است.

طي سال‌هاي گذشته حضور واحدهاي نيروهاي ويژه آمريكا در نقاط مختلف جهان بسيار بيشتر از گذشته شده و براساس گزارش‌هاي مختلف اكنون آمريكايي‌ها حداقل در حال حاضر در 81تا 134كشور جهان نيروهاي خود را به‌صورت يگان‌هاي محدود مستقر كرده‌اند. عمليات نيروهاي موسوم به Navy SEALs براي كشتن بن لادن تنها يكي از موارد عمليات نظامي اين نيروها در كشورهاي مختلف جهان بود.

روزنامه وال‌استريت ژورنال در گزارشي در اين رابطه اعلام كرده كه برخلاف گذشته كه آمريكايي‌ها نيروهاي خود را به‌صورت گسترده به چند نقطه محدود جهان اعزام مي‌كردند اكنون راهبرد كاخ سفيد اعزام نيروهاي محدود نظامي اما به نقاط مختلف جهان است. به گزارش اين روزنامه اين روزها ديگر كم كم دارد خبرهاي عمليات نظامي آمريكا در گوشه و كنار جهان به وسيله نيروهاي ويژه‌اش عادي مي‌شود و مقام‌هاي دولت اين كشور به‌دنبال اين هستند كه با حضور كماندوهاي اين كشور در بخش‌هاي مختلف جهان تسلط نظامي داشته باشند.

از هندوراس تا مغولستان، استوني و جيبوتي حالا نيروهاي ويژه آمريكا پايگاه‌هاي خاص خود را دارند و در مواقعي كه لازم باشد دست به عمليات نظامي با مجوز يا بدون مجوز مي‌زنند. علاوه بر اين نيروهاي ويژه آمريكا در كشورهايي كه متحد اين كشور هستند به آموزش نيروهاي نظامي مي‌پردازند تا درصورتي كه خطري واشنگتن را تهديد كند از قدرت بيشتر نيروهاي نظامي اين كشور در نبردها استفاده كنند.

باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا از زماني كه قدرت را دركاخ سفيد بر عهده گرفته نشان داده كه به راهبرد سنتي نظامي آمريكا در نبردها اعتقاد ندارد. در سال‌هاي گذشته لشكركشي آمريكا به نقاط محدودي مانند عراق و افغانستان بود اما به گزارش وال‌استريت ژورنال اكنون با يك تغيير سياست آمريكا به جاي چند نقطه محدود در ده‌ها كشور حضور دارد. بودجه «فرماندهي عمليات‌هاي ويژه» كه مقر آن در فلوريداست و وظيفه اعزام نيروهاي ويژه را بر عهده دارد در سال مالي جاري به 10ميليارد دلار افزايش پيدا كرده است؛رقمي كه در سال2001، 2/2ميليارد دلار بوده است.

اين افزايش بودجه حدود 5برابري در كنار افزايش 2 برابري نيروهاي تحت كنترل «فرماندهي عمليات ويژه» آمريكا، طرح گسترده و بلندمدت اين كشور براي افزايش حضور نظامي در كشورهاي مختلف جهان را نشان مي‌دهد. اكنون فرماندهي عمليات‌هاي ويژه به يگاني متشكل از تكاورها و نيروهاي كلاه سبز، نيروهاي يگان جنگي ويژه دريايي (Navy SEAL) كه در عمليات‌هاي نامتعارف شركت مي‌كنند، كماندوهاي هوايي، تيم‌هاي عمليات ويژه تفنگداران دريايي تبديل شده است. ترور افرادي كه از سوي آمريكا دشمن و تهديد فرض مي‌شوند يكي از مهم‌ترين وظايف نيروهاي ويژه مستقر در نقاط مختلف جهان است. همچنين حملات ضدتروريستي، ماموريت‌هاي شناسايي در برد وسيع، تحليل اطلاعاتي، آموزش سربازان خارجي جزو وظايف اين يگان عنوان شده است.

  • از اروپا و آسيا تا آفريقا

از حملات ۱۱سپتامبر سال۲۰۰۱ تعداد و بودجه نيروهاي ويژه آمريكا افزايش پيدا كرده اما در دوران رياست‌جمهوري اوباما عمليات مخفيانه آمريكا به‌صورت چشمگيري بيشتر شده است. براساس گزارش‌هاي مختلفي كه تاكنون منتشر شده در دوران جورج بوش نيروهاي ويژه آمريكا در ۶۰كشور مستقر بودند؛رقمي كه به گفته 2خبرنگار تحقيقي اين روزنامه در سال۲۰۱۰ به ۷۵ كشور رسيد. در سال ۲۰۱۱ سرهنگ تيم ناي، سخنگوي فرماندهي عمليات‌هاي ويژه آمريكا (SOCOM) در گفت‌وگويي اعلام كرد كه نيروهاي ويژه آمريكا در ۱۲۰كشور حضور نظامي دارند.

برخي منابع مي‌گويند تعداد كشورهايي كه نيروهاي نظامي آمريكا اكنون در آنها حضور دارند به 134كشور رسيده است. به گزارش وال‌استريت ژورنال به‌عنوان نمونه نيروهاي Navy SEAL و كماندوهاي موسوم به كلاه سبز كه در بالتيك مستقر هستند طي ماه‌هاي گذشته در حال آموزش نيروهاي ليتواني و استوني براي نبرد پنهان با روسيه بر سر اوكراين بوده‌اند. در چاد هم نيروهاي ويژه آمريكا نظاميان اين كشور را براي مقابله با گروه‌هاي شورشي آموزش مي‌دهند. در همين‌ماه قبل ميلادي نيروهاي آمريكايي به رزمايش مشترك 3‌هفته‌اي خود با نيروهاي نظامي چاد پايان دادند.

در كلمبيا هم اين نيروها حضور چشمگيري دارند. در جمهوري آفريقاي مركزي نيروهاي ويژه آمريكا مدت‌هاست به‌دنبال پيدا‌كردن و كشتن جوزف كني رهبر گروه شبه‌نظامي به نام ارتش مقاومت پروردگار هستند. در يمن هم تا زماني كه رئيس‌جمهور مدنظر آمريكا قدرت را در اختيار داشت حضور نظامي آمريكا چشمگير بود. علاوه بر عمليات نظامي نيروهاي ويژه آمريكا وظيفه پيدا كرده‌اند تا با استفاده از نيروهاي محلي با فرهنگ، زبان، سياست و جغرافياي مناطقي كه در آنها مستقر هستند آشنايي پيدا كنند.

عمليات ترور افرادي كه از سوي واشنگتن تهديد محسوب مي‌شوند در بسياري از مواقع طي هماهنگي با سيا صورت مي‌گيرد. با استفاده از همين اطلاعات از نيروهاي نظامي در نقاط مختلف جهان است كه در بسياري از مواقع سيا حملات هواپيماهاي بدون سرنشين را انجام مي‌دهد.

کد خبر 293272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha