شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

زمانی که چپگراهای یونان در زمستان گذشته قدرت را در این کشور به‌دست گرفتند، شبکه‌های تلویزیونی دولتی در آلمان برنامه‌های معمول خود را قطع کردند تا نتیجه انتخابات یونان را اعلام کنند.

مرکل

در شب انتخابات، شبكه‌هاي مختلف آلماني به‌صورت زنده از آتن گزارش مي‌دادند و اين نشان از اهميت اين كشور براي آلمان‌ها دارد.
چندين سال است كه يونان با يك بحران مالي بزرگ دست و پنجه نرم مي‌كند و شرايط پيش آمده اين كشور را كه اكنون ضعيف‌ترين اقتصاد اروپا خوانده مي‌شود در برابر قوي‌ترين اقتصاد اين قاره يعني آلمان، قرار داده است.

احترام آلمان‌ها نسبت به سرزمين يونان باستان كه حداقل مي‌توان ريشه آن را در زمان گوته، شاعر و نويسنده معروف قرن 18 و 19 ميلادي در آلمان جست‌وجو كرد، در حال حاضر به‌خاطر شرايطي كه بين 2كشور پديد آمده، به نوعي عملگرايي سختگيرانه در برابر يوناني‌ها تبديل شده است. حجم بدهي يونان به اتحاديه اروپا رقمي بيش از 255ميليارد دلار اعلام شده كه بخش اعظم آن را آلمان تأمين كرده است. آلمان‌ها مي‌گويند براي روي پا نگه داشتن يونان و حفظ آن در حوزه يورو بيش از ديگر كشورها تلاش كرده‌اند.

براي هفته‌ها جنگ لفظي سختي بين وزراي دارايي 2كشور ادامه داشت تا اينكه درنهايت الكسيس سيپراس، نخست‌وزير 40ساله يونان، به آلمان سفر كرد و در ديداري كه با آنگلا مركل، صدراعظم آلمان داشت دوطرف خواستار توقف اين درگيري لفظي شدند. البته آرامش ايجاد شده در فضاي روابط 2كشور ديري نپاييد و اوايل‌ماه جاري ميلادي، در حاشيه سفر سيپراس به روسيه، ادعاي عجيب يوناني‌ها عليه آلمان مطرح شد؛ معاون وزير اقتصاد يونان اعلام كرد آلمان به‌خاطر اشغال كشورش توسط نازي‌ها در جنگ جهاني دوم رقم 312ميليون دلار به يونان بدهكار است.

بحث درباره جبران خسارت‌هاي وارد شده به مردم يونان از سوي نازي‌ها و كشتار صدها هزار نفر از آنان طي جنگ جهاني سال‌هاست كه ادامه دارد. اگرچه مركل اعلام كرده كه موضوع پرداخت غرامت براي هميشه بسته شده، اما آلمان همچنان موضوع «مسئوليت اخلاقي» در برابر كشتارهاي رخداده را پابرجا مي‌داند.

برخي از مقام‌هاي اتحاديه اروپا حضور نخست‌وزير يونان در روسيه را اقدامي تهديدآميز تلقي كرده‌اند و از يونان خواسته‌اند در مسكو به‌دنبال شريك خود نباشد؛ چرا كه اين اروپايي‌ها و به‌خصوص آلمان‌ها بوده‌اند كه هميشه شركاي مطمئني براي يونان تلقي شده‌اند.
در آخرين موضع‌گيري صورت گرفته از سوي اتحاديه اروپا، وزراي دارايي كشورهاي عضو اين اتحاديه روز جمعه در نشستي در پايتخت لتوني، ضمن انتقاد شديد از دولت يونان خواستار اقدامات عملي براي اصلاح وضعيت اقتصادي اين كشور شدند.

پس از آغاز بحران مالي جهاني در سال2008 ميلادي، در ميان كشورهاي اروپايي بيشترين ضربه به اقتصاد يونان وارد شد و اين كشور با بدهي‌هاي عظيم خارجي روبه‌رو شد. پس از روي كار آمدن دولت جديد در يونان، در اواخر‌ماه فوريه سال‌جاري توافقي ميان اتحاديه اروپا و اين كشور به‌دست آمد كه برنامه كمك‌هاي مالي به يونان را در ازاي اصلاحات اقتصادي براي 4‌ماه تمديد كرد. طي اين مدت دولت يونان فرصت دارد تا با طلبكاران بين‌المللي خود بر سر بازپرداخت بدهي‌هايش مذاكره كند.

نخست‌وزير يونان اعلام كرده قصد ندارد به‌دليل بحران مالي ايجاد شده كشورش را از اتحاديه اروپا خارج كند. در مقابل آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، كشوري كه بيشترين سهم در پرداخت كمك‌هاي مالي انجام شده در اتحاديه اروپا را داشته نظر ديگري دارد؛ مركل معتقد است حوزه يورو بايد مستحكم باقي بماند، اما نه به هر قيمتي.

به‌نظر مي‌رسد با افزايش فشارها از سوي شركاي اروپايي يونان و به‌خصوص آلمان، يوناني‌ها به گزينه خروج از اين اتحاديه به‌طور جدي‌تر فكر كنند. درصورتي كه مذاكرات با اروپايي‌ها به نتيجه نرسد، ممكن است موضوع خروج يونان از اتحاديه اروپا در آينده نزديك به رفراندوم عمومي يوناني‌ها گذاشته شود. چرخش به سمت روسيه و چين هم گزينه ديگري است كه دولت جديد يونان به آن بي‌توجه نيست.

کد خبر 293273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha