شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

اختتامیه سومین جشنواره مشکات در حوزه محیط‌زیست با حضورمهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهرتهران در تالار ایوان شمس برگزار شد.

جشنواره مشکات فرصتی برای یادآوری مشارکت‌ شهروندان در مسائل شهر است.

مهدي چمران در اين مراسم طي سخناني حال محيط‌زيست كشور را خوب ندانست و گفت: راستش را بخواهيد حال شهر ما خوب نيست. وي گفت: در يك روستا خيلي ساده مسائل محيط‌زيست، پسماند، نظافت و... خود را حل مي‌كنند اما هرچه جمعيت بيشتر مي‌شود و به 10ميليون نفركه جمعيت روزانه شهر تهران مي‌رسيم حل مشكلات دشوارتر و پيچيده مي‌شود.

چمران افزود: درست است كه جمعيت شب تهران 8ميليون نفر برآورد شده اما نبايد سرانه‌ها را براي اين 8ميليون نفر طراحي كرد زيرا جمعيت تهران در طول روز بالاي 10ميليون نفر است. بنابراين تمامي سرانه‌ها ازجمله فضاي سبز را بايد براساس ميزان اين جمعيت نه جمعيت شبانه تهران تعريف كرد. وي با اشاره به اينكه در تهران در برخي مناطق حتي روزي 3بار زباله جمع مي‌شود، گفت: روزگاري در تهران هركسي صبح بعد از نماز جلوي در خانه‌اش را آب و جارو مي‌كرد و كوچه‌ها و جلوي در خانه‌ها هميشه تميز و پاكيزه بود.

اصلا در فرهنگ ما مصرف زياد و اين همه توليد زباله نبود، اما امروز جلوي در خانه‌هاي مردم سطل‌هاي زباله مي‌گذاريم كه درش را يكي دزديده و برده و فروخته، يكي ديگر تا كمر داخل سطل است و مي‌چرخد تا چيزي پيدا كند. حتي كيسه زباله‌ها را پاره كرده و همانجا رها مي‌كند. وضعيت دفن زباله هم همينطور چون باعث شد شيرابه‌هاي زباله تا 60متري عمق زمين را مسموم كند و به همه آسيب وارد شود. در مورد مشاغل و صنايع مزاحم هم كه درهر محله‌اي حضور دارند و سروصدا و آلودگي توليد مي‌كنند.

چمران گفت: براي حل اين مسائل نه‌تنها شهرداري كه بايد وزارتخانه‌هاي صنعت، بهداشت و كار همه دست به‌دست هم دهند ضمن اينكه اگر مردم همكاري نكنند كار به جايي نمي‌رسد. رئيس شوراي شهر تهران درباره نحوه جذب همكاري مردم گفت: ما نيازمند برنامه‌ريزي صحيح و آموزش هستيم كه از سطح مدارس بايد شروع شود.

وي يكي از آموزش‌هاي مفيد را سفارشات ديني دانست كه فرد اسراف‌كننده را دشمن خدا مي‌داند. چمران افزود: مصرف نان و آب بالاتراز حد ميانگين است. از آن طرف توليد زباله نيز بي‌رويه است. اين رفتارها براي مردمي مثل ما كه به داشتن دين مترقي اسلام مفتخريم شايسته نيست. بنابراين برنامه‌ريزي درست لازم است تا اين موضوعات را جابيندازد و به فرهنگ عمومي مردم تبديل كند.

حجت‌الاسلام ميثم امرودي، معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران هم در اين مراسم يادآورشد: وقتي يك شهروند از وسيله حمل‌ونقل شخصي استفاده مي‌كند، يكي از فضاهاي شهر را براي خود خصوصي خواهد كرد كه اين موضوع به محيط‌زيست آسيب مي‌رساند. وي افزود: مترو يك فضاي عمومي است و شهر ما شايسته مردم بافرهنگي است پس لازم است مراقب رفتارمان در مترو باشيم و در توليد زباله دقت كنيم. امرودي با بيان اينكه در برخي از كشورهاي دنيا 4نوع مخزن زباله جانمايي شده است، اضافه كرد: بايد از اين ابتكارات بهره ببريم.

به گزارش همشهري، جشنواره مشكات يك جريان آموزشي است كه از 3سال پيش با هدف بهبود وضعيت زندگي و رفع مشكلات كلانشهرتهران شكل گرفته است. به گفته ابوالفضل رفيع مديركل آموزش‌هاي شهروندي شهرداري تهران اين جشنواره در 6محور و با حضور بيش از 700هزارنفر از شهروندان فعاليت مي‌كند و در راه‌اندازي آن 20سازمان، 22منطقه شهرداري، 122ناحيه و 374محله حضور جدي دارند.

علي‌محمد شاعري، رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهري نيز دراين جشنواره با استناد به 570هزار اثري كه از سوي مردم به دبيرخانه جشنواره مشكات ارسال شده گفت: حدود 50درصد مردم مهم‌ترين مشكلات شهر تهران را محيط‌زيستي نظير آلودگي‌هاي آب، هوا، خاك و صدا دانستند. به‌گفته شاعري طبيعت و منابع طبيعي شهر تهران درمعرض تخريب است و اين نشان مي‌دهد كه نه مسئولين و نه مردم با محيط‌زيست شهرمان رفتارمناسبي نداشتند.

وي درعين حال بحران‌هاي محيط‌زيستي را مسئله‌اي جهاني دانست و گفت: اگر دولت‌ها نتوانسته‌اند به ماموريت و برنامه‌هاي خود در اين حوزه به‌درستي عمل كنند بيانگر آن است كه برنامه‌ها مردم محور نبوده بنابراين لازم است مردم به صحنه بيايند و از ظرفيت‌هاي اجتماعي براي اداره شهر و توسعه كشور استفاده شود.

شاعري گفت:‌ از سال 1346قرار بود تا هيچ صنعتي تا شعاع120كيلومتري تهران راه‌اندازي نشود با وجود اين امروز 170هزار صنعت در نزديكي تهران مستقر شده است. از طرف ديگر مردم تهران دو برابر مردم شهرهاي اروپايي مصرف آب دارند آن هم در شرايطي كه ميزان بارندگي در شهر تهران يك سوم شهرهاي اروپايي است.

شاعري همچنين با اشاره به اينكه مصرف سوخت ما 100ميليون ليتر، توليد زباله 7هزار تن، توليد نخاله 50هزار تن و توليد فاضلاب آلوده كه به سمت جنوب شهر جريان دارد و با آن مزارع سبزيجات آبياري مي‌شود نيز 800ميليون مترمكعب است، گفت: به همين دلايل ناچاريم آب، هوا و غذا را با احتياط مصرف كنيم و تا زماني كه مشاركت مردم نباشد هيچ‌يك از اهداف توسعه به ثمر نخواهد نشست.

  • زمين‌خواري شيرابه‌ها

مديرعامل سازمان مديريت پسماند هم در اختتاميه سومين جشنواره مشكات با بيان اينكه مشكات تجلي مشاركت داوطلبانه، آگاهانه و از سر علاقه شهروندان است،گفت: اميدواريم سال آينده حجم آثار ارسالي به جشنواره مشكات باز هم بيشتر شود. حسين جعفري با بيان اينكه شيرابه زباله روزانه 80تا 110هكتار زمين را در كل كشور از بين مي‌برد، افزود: اين زمين‌ها ديگر براي محيط‌زيست كارايي ندارد، اين درحالي است كه به‌راحتي مي‌توان شيرابه زباله‌ها را كاهش داد.

کد خبر 293278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha