همشهری آنلاین: دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی از تدوین سرفصل‌های مقطع کارشناسی علوم انسانی تا پایان شهریور ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامعلي حداد عادل در جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی با ابراز اميدواري نسبت به اينكه  اين شورا و كليه اجزاي آموزش عالي كشور در سال 1394 با الهام از شعار «همدلی و همزبانی» عمل كنند، افزود: این به آن معناست که ضمن در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود در مدیریت آموزش عالی، باید کار تسریع شود.

حداد عادل افزود: تحول و ارتقاي علوم انسانی، بدون توجه و ساماندهی وضعیت آموزش این رشته‌ها مقدور نیست و به همین منظور از ابتدای فعالیت این شورا، رصد و پایش وضعیت پذیرش و آموزش دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی را مدنظر داشته‌ و به زودی معاونت مربوط به این موضوع در دبیرخانه شورای تحول و ارتقا علوم انسانی شکل خواهد گرفت.

دکتر سید حمید طالب‌زاده، دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی نيز با ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات پیش روی این شورا در سال 1394، به لزوم تألیف قریب به 7500 کتاب درسی برای رشته‌های درسی علوم انسانی، توجه بیشتر به گفتمان‌سازی و جلب مشارکت اساتید، پرداختن به تبیین فلسفه تحول علوم انسانی و تدوین سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی تا پایان شهریور 1394 اشاره كرد.

دکتر مجتبي شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نیز از تدوين برنامه‌های مربوط به تحول و ارتقاء علوم انسانی در 13 بند خبر داد و گفت: اين برنامه به وزیر علوم تقدیم شده است. ساماندهی مراکز آموزشی و توجه به مأموریت‌گرا بودن دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها برای محول کردن مأموریت‌های مشخص به این مراکز آموزشی، ترویج رقابت سالم بین دانشگاه‌ها، ساماندهی زیر نظام‌های آموزشی مانند دانشگاه آزاد، تفویض برخی از اختیارات مدیریتی به دانشگاه‌ها و توجه جدی به آمایش آموزش عالی اهم این برنامه‌ها است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: رویکرد نوین به معارف قرآن و عترت (ع) در حوزه علوم انسانی و توجه بیشتر به دیپلماسی علم و فناوری جزء سرفصل‌های دیگر معاونت آموزشی در سال 1394 است.

دکتر نوه ابراهیم مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم نیز گزارشی از وضعیت کمی و کیفی آموزش علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور ارائه کرد.

پس از ارائه این گزارش‌ها اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است:

مشارکت هر چه بیشتر نخبگان دانشگاهی علوم انسانی در برنامه‌ریزی آموزشی، مأموریت محور شدن مراکز آموزش و پژوهش در کشور بر طبق نقشه جامع علمی کشور، تلفیق برنامه‌های متعدد آموزشی تدوین شده در برخی از مراکز آموزشی و پژوهشی به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع مصروف شده و پایش مستمر عملکرد دانشگاه‌ها از طریق معیارهای روشن و مدون مانند فارغ‌التحصیلان آن دانشگاه به منظور سنجش تطبیق عملکرد دانشگاه مزبور با مأموریت‌های محوله.

دستور دیگر جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ارائه طرح تحقیقاتی «درآمدی بر نظریه مدیریت تحول در علوم انسانی» بود که توسط حجت‌الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی ارائه شد. عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این طرح تحقیقاتی با اشاره به مباحثی مانند تعریف علم انسانی، چیستی و چرایی تجاری سازی علوم و طرح و بررسی برخی نظرات مخالف با این نظریه، مباحث دیگری مانند تأثیر شرایط اجتماعی در تولید علم را نیز مورد اشاره قرار داد.

در بخش دیگری از این طرح تحقیقاتی با تأکید بر نقش علوم انسانی در اداره و مدیریت جامعه، نقش نهادهای حاکمیت که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر علوم انسانی تأثیرگذار هستند نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

کد خبر 293364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha