یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

تغییر نرخ سود بانکی فردا در دستور جلسه شورای پول و اعتبار قرار دارد تا شاید کاهش ۲درصدی آن مورد تصویب قرار گیرد و فاصله این شاخص بانکی با نرخ تورم کاهش یابد.

پول

پيچيدگي‌هاي اين تصميم در شرايط فعلي اقتصاد به قدري بالاست كه وزير اقتصاد از آن به‌عنوان كلافي سردرگم ياد كرده است. بانك‌هاي عامل هفته گذشته در برابر فشارهاي همه‌جانبه براي تعديل نرخ سود سپرده‌هاي بانكي، بيانيه‌اي صادر كردند كه در آن موافقت با كاهش 2درصدي سود بانكي گنجانده شده بود.

بانك مركزي كه در دولت يازدهم بر تعيين غيردستوري نرخ سود بانكي تأكيد دارد، اين بار هم منتظر ماند تا بانك‌ها روي نرخ سود بانكي توافق كنند تا شايد اين توافق ضمانت اجراي آن باشد. در حال حاضر شواهد بازار پول نشان مي‌دهند كه نرخ سود 22درصدي براي سپرده‌هاي بانكي در رقابت فشرده ميان بانك‌ها و مؤسسات اعتباري، به حداقل سود پرداختي تبديل شده است به همين دليل بانك مركزي تأكيد مي‌كند كه بايد نرخ سود بانكي با شرايط واقعي اقتصاد تعيين شود تا بانك‌ها و مؤسسات مالي از آن عدول نكنند. با وجود اين وزير اقتصاد نرخ تورم 15درصدي را اصلي‌ترين دليل براي كاهش نرخ سود بانكي عنوان كرده است. علي طيب‌نيا اعلام كرده كه ساماندهي سود تسهيلات بانكي نيز در برنامه دولت قرار دارد.

آنچه شوراي پول و اعتبار به‌عنوان نرخ سود بانكي تعيين مي‌كند، سقف مجاز براي پرداخت و دريافت سود سپرده و تسهيلات است اما رقابت بانك‌ها براي جذب سپرده موجب مي‌شود تا نرخ تمام‌شده پول براي بانك‌ها افزايش يابد و به تبع آن نرخ سود تسهيلات را هم با فرمول‌هاي خود حدود 4درصد بالاتر از سود سپرده تعيين مي‌كنند. در حال حاضر برخي از درخواست‌ها براي 18درصدي شدن نرخ سود سپرده و 20درصدي شدن سود تسهيلات به شوراي پول و اعتبار ارائه شده است اما به‌نظر مي‌رسد كاهش پلكاني سود بانكي آن هم با توافق بانك‌ها مورد تأييد بانك مركزي قرار گيرد.

وزير امور اقتصاد و دارايي در جمع انجمن اسلامي مهندسين اعلام كرد كه كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي به كلافي سردرگم تبديل شده است. علي طيب‌نيا همچنان تأكيد كرد كه با هرگونه اقدام شوك‌آوري مخالفم. وي گفت: شخصا معتقدم نرخ سود سپرده‌هاي بانكي بايد 18درصد و تسهيلات هم 20درصد درنظر گرفته شود، اما بايد طوري اقدام كنيم كه بازارها آسيب نبينند.

شنبه شب نشستي مهم در بانك مركزي برگزار شد تا مديران بانكي رودرروي رئيس‌كل بانك مركزي قرار گيرند و در مورد نرخ سود و ساير مسائل بانكي به گفت‌وگو بنشينند. در اين جلسه كه رئيس‌كل و اعضاي هيأت عامل بانك مركزي و مديران عامل و برخي از اعضاي هيأت‌مديره بانك‌ها حضور داشتند، مهم‌ترين موضوعات نظام بانكي، اعم از نرخ‌هاي سود تسهيلات و سپرده‌ها، روند اضافه برداشت بانك‌ها، پيگيري مطالبات معوق و مشكوك‌الوصول، وضعيت بازار بين‌بانكي و نرخ‌هاي كارمزد خدمات بانكي، مورد بحث و بررسي قرار گرفت. سيف در اين جلسه از بانك‌ها خواست تا اعتبارات خود را در راستاي سياست‌هاي دولت به طرح‌هاي اولويت‌دار و همچنين در راستاي تأمين سرمايه در گردش بنگاه‌هاي اقتصادي، اختصاص دهند. او همچنين اختصاص اعتبار به بخش مسكن براي بازسازي بافت‌هاي فرسوده را خواستار شد.

کد خبر 293382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha