همشهری آنلاین: یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مشکلات صنعت خودروی ایران ناشی از تحریم‌های خارجی نیست بلکه این دو خودروساز بزرگ داخلی هستند که مصرف‌کنندگان را تحریم کرده‌اند.

ايسنا نوشت: علی خاکساری اظهار کرد: متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در تمام حوزه‌های تولید، واردات، قیمت‌گذاری و توزیع خودروهای داخلی و خارجی انحصار شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: انحصار در تولید خود کم بود که چند وقتی است که به بهانه حفظ حقوق مصرف‌کننده اما با هدف‌های دیگری، واردات را نیز انحصاری کرده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: هدف از انحصاری شدن واردات، افزایش قیمت خودروهای وارداتی است تا خودروسازان داخلی نیز بتوانند محصولات خود را با قیمت‌های فعلی و البته قیمت‌های بالاتر، عرضه کنند.

وی افزود: هم‌اکنون تعرفه واقعی واردات خودرو نه 40 درصد بلکه بیش از صد درصد است در غیر این صورت چرا خودروی تویوتا کمری که قیمت جهانی تک فروشی آن بین 22 تا 25 هزار دلار است باید به قیمت حدود 180 میلیون تومان در ایران عرضه شود در حالیکه قیمت این خودرو با تعرفه 40 درصدی، حدود 110 میلیون تومان خواهد بود.

خاکساری با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید بررسی کنند که مابه‌التفاوت تعرفه اسمی 40 درصدی با تعرفه واقعی بیش از صد درصدی به جیب چه کسانی می‌رود، تصریح کرد: متاسفانه در این شرایط به جای رفع مشکلات موضوعاتی چون تحریم را بهانه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر وضعیت فعلی و انحصار در روند تولید، واردات، قیمت‌گذاری و توزیع خودروهای داخلی و خارجی ادامه داشته باشد، رفع تحریم‌ها نیز تاثیری در بهبود این وضعیت نخواهد داشت زیرا مشکل نه تحریم خارجی بلکه انحصارطلبی دو خودروساز بزرگ داخلی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند.

کد خبر 293466

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha