همشهری آنلاین: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این که در حوزه پژوهشی بودجه‌های کمی صرف نمی‌شود از وجود پژوهشگاهی در کشور خبر داد که سالانه هزار میلیارد تومان تنها صرف حقوق پرداختی به کارکنان آن می‌شود.

سورنا ستاری

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری كه در ششمین همایش بین‌المللی علوم شناختی سخن مي‌گفت، بدون اشاره به نام اين پژوهشگاه، توسعه علوم شناختی را یکی از اولویت‌های این معاونت ذکر کرد و افزود: دنیای آینده در اختیار علوم جدید است ولی در حوزه آموزش‌های عالی دچار مشکلات زیادی هستیم.

وی گفت: در حال حاضر 13 ستاد توسعه فناوری در معاونت علمی ایجاد شده است که وظیفه آنها تربیت نیروی انسانی، حرکت در مرزهای دانش و تجاری سازی پروژه‌ها است.

ستاری، استعدادیابی ازدوره دبیرستان را از دیگر ماموریت‌های این ستادها عنوان و خاطرنشان کرد:‌ این اقدامات بسیار زمان‌بر است ولی در عین حال کشوری که دارای نیروی انسانی زیادی باشد، می‌تواند به عنوان یک فرصت برای آنها مطرح شود چرا که آینده کشورها به نیروهای انسانی است.

رییس بنیاد ملی نخبگان، علوم شناختی را یکی از علوم آینده و مایه اقتدار کشور توصیف کرد و گفت:‌ توجه به علوم جدید چون نانو فناوری، بیوتکنولوژی و انبیک در اولویت کاری معاونت علمی قرار دارد به گونه‌ای که انبیک یکی از برنامه‌های سال جاری این معاونت خواهد بود و در چند هفته آینده اعلام می‌شود.

وی با اشاره به بازدید از مراکز تحقیقاتی قم افزود: در گذشته، فرش قم، بهترین فرش دنیا بوده است ولی در سال‌های اخیر ما بافندگان فرش را از پشت دار قالی بلند کردیم، به دانشگاه‌ها فرستادیم و در سن 35 تا 40 سالگی در جامعه رهایشان کردیم در حالی که قادر به کارآفرینی در حوزه کاری خود نبودند.

ستاری با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه‌های صنعتی خاطرنشان کرد:‌ این در حالی است که ما می‌توانستیم با استفاده از فناوری نانو درخشندگی و عملکرد نخ‌های قالی را افزایش دهیم و همچنین با استفاده از علم مهندسی ارگونومی فرش را افزایش دهیم.

وی به وجود چهار و نیم میلیون دانشجو در کشور اشاره کرد و یادآور شد: این افراد در حالی در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند که ما باید به دنبال اشتغال آنها باشیم در حالی که قرار بود این افراد کارآفرین باشند.

ستاری با بیان این که نظام آموزش عالی کشور حتی در زمینه تولید مقاله وضعیت مناسبی ندارد، خاطرنشان کرد: آموزش عالی کشور ما همچون ورزش همگانی است، بودجه خاصی در آن خرج نمی‌کنیم و بسیاری مقاله تولید کنیم؛ اما با ضریب تاثیرهای مشخص. تعداد مقالات بسیار زیاد است اما تاثیری ندارد. ما در کشور تنها پنج نفر محقق داریم که در «نیچر» می‌نویسند و ۱۱ نفر در «ساینس» پس تاثیر آمار مقالات‌مان بسیار کم است. در عین حال همه دانشجویان درصدد تولید مقاله بدون هدف هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ستاد نانو را به عنوان یکی از موفق‌ترین ستادهای توسعه فناوری عنوان کرد و گفت: از آنجایی که این ستاد به صورت همگون در همه حوزه‌ها حرکت کرد امروزه می‌تواند محصولاتی را به جامعه عرضه کند که موجب بهبودی زندگی مردم شود و این در حالی است که این ستاد هرگز بزرگ نشده است.

وی با بیان این که هرگز قرار نیست پژوهش در کشور دولتی شود، اضافه کرد: برای رفع این مشکلات باید مکانیزم‌هایی را داشته باشیم تا بر اساس آن در مرزهای دانش حرکت کنیم و از فعالیتهای آن درآمد کسب شود.

وی با تاکید بر این که دولتها وظیفه دارند درمرزهای دانش سرمایه‌گذاری کنند، ادامه داد: حرکت در مرزهای دانش موجب اقتدارآفرینی برای کشور می‌شود ولی باید مکانیزم‌هایی را داشته باشیم که پول‌هایی که هزینه می‌شود در جهت هدایت فارغ‌التحصیلان در جهت کارآفرینی و تشکیل شرکتهای دانش بنیان صرف شود.

ستاری با انتقاد از ناآشنایی دانشگاه‌ها با حوزه‌های میان رشته‌ای خاطرنشان کرد: فناوری همگرا یکی از حوزه‌های میان رشته‌ای است که علاوه بر فناوری‌ها به حوزه‌ی علوم انسانی نیز توجه دارد چرا که پایه همه حرکت‌های فکری علوم انسانی است.

وی ابراز امیدواری کرد که با جهت‌گیری‌های صورت گرفته بتوانیم نیروهای انسانی توانمندی داشته باشیم و همچنین بودجه‌ها در محل درستی هزینه شود.

ستاری با بیان این که هر جا که پول اضافی خرج شده آن مجموعه از بین رفته است، افزود: سیستم‌ها باید توانمندی جذب بودجه را داشته باشد و در این راستا قطعا باید میان پروژه‌های مرزهای دانش با سایر طرح‌های تحقیقاتی تفاوت قائل شویم چون نوع برخورد با این دو نوع پروژه کاملا متفاوت است.

 

کد خبر 293471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha