همشهری آنلاین: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، رتبه ایران از نظر تولید علم پزشکی در جهان و خاورمیانه را اعلام کرد و گفت: ایران رتبه ۱۷ دنیا و اول خاورمیانه و شمال آفریقا را در تولیدات علم پزشکی به خود اختصاص داد.

به گزارش فارس، دكتر رضا ملک‌زاده در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره باقرالعلوم دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله، افزود: تولید علم در ایران با پایان جنگ تحمیلی و با جهاد دانشمندان پیشرفت چشمگیری داشته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بیان اینکه تا کنون 210 سند علمی توسط دانشمندان ایرانی تولید شده است، گفت: 69 هزار مورد این اسناد در علوم پزشکی بوده است که 39 درصد تولیدات علمی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 2014 دانشمندان ایرانی تعداد 2 هزار و 500 مقاله بیشتر از دانشمندان ترکیه تولید کرده‌اند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامي 18 درصد تولیدات علم کشور را به خود اختصاص داده است.

ملک‌زاده با اشاره به اسامی 15 دانشگاهی که بیشترین تولیدات علم را داشته‌اند، گفت: دانشگاه آزاد رتبه اول، دانشگاه تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌اند و 4 دانشگاه علوم پزشکی نیز در این میان دیده می‌شوند.

ملک‌زاده، عمده تولیدات علم در حوزه پزشکی را مربوط به علوم بالینی، علوم پایه و داروسازی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه تولید علم در ایران تازه آغاز شده است استنادات به مقالات ایرانی کم است.

وی تاکید کرد: در زمینه H-INDEX هنوز فاصله زیادی با دانشگاه‌های مطرح دنیا داریم.

وی به گزارش ISI اشاره کرد و گفت: از 4 میلیون دانشمندی که در ISI مقاله دارند، 60 هزار نفر تاثیرگذاری زیادی دارند. در این تعداد تنها 88 نفر ایرانی هستند در حالی که این عدد باید 600 نفر باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم بنابراین یک درصد تولیدات علمی نیز باید توسط دانشمندان ما انجام شود که خوشبختانه این مقدار 1.5 درصد است.

کد خبر 293490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha