همایش ملی کار به مناسبت هفته کارگر برگزار شد. در این همایش معاون اول رئیس‌جمهوری به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سخنرانی پرداختند.

اقتصاد -اسحاق جهانگیری

معاون اول رئيس‌جمهور در اين همايش با تأكيد بر گفت‌وگوي سه‌جانبه كارگر و كارفرما و دولت همچنين اشتغال، بهبود فضاي كسب و كار گفت: اين روز براي گفتن دشواري‌ها و سختي‌هاي طبقه كارگر نيست، بلكه براي تقدير از نوآوري، ابتكار و سازندگي است.

اسحاق جهانگيري با تأكيد بر مورد توجه قرار دادن ضرورت چابك بودن دولت و واگذاري بنگاه‌ها به بخش خصوصي اظهار كرد: ‌بخش خصوصي بايد ميدان‌دار اقتصاد باشد و در اين‌باره نمي‌خواهيم با شعار و تعارف حرف بزنيم. ما بايد يك ميليون شغل در سال ايجاد كنيم و بدانيم بيكاران امروز با بيكاران گذشته متفاوتند. امروز بيكاران، تحصيلكرده‌هاي دانشگاهي هستند كه درس مي‌خوانند به اين اميد كه كار و رفاه بيشتري داشته باشند و مطالبه‌شان از مجموعه نظام اين است كه شرايطي ايجاد شود تا كار مناسبي داشته باشند.
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينكه كشور ما اقتصاد بزرگي دارد و جزء 25اقتصاد مطرح دنيا قرار دارد، گفت: در اين راستا توجه به بخش خصوصي و امنيت اين بخش و همچنين تعامل با دنيا از الزامات ضروري قلمداد مي‌شود.

چنين اقتصادي نمي‌تواند خودش را حبس كند و بايد صادرات و واردات داشته باشد.جهانگيري جذب سرمايه خارجي را يك ضرورت خواند و خاطرنشان كرد: تشكل‌هاي خصوصي بايد احساس كنند كه مي‌توانند از حقوق و منافع خود دفاع كنند. همچنين بهبود فضاي كسب و كار بايد به‌صورت مستمر اتفاق بيفتد و ما در اين راستا از سال گذشته گروهي را در وزارت امور اقتصادي و دارايي مأمور كرديم كه به رصد و پايش موضوع بهبود فضاي كسب و كار بپردازند. معاون اول رئيس‌جمهور مبارزه جدي با فساد را نيز حائز اهميت دانست و اظهار كرد: بخش خصوصي بايد مطمئن شود كه راه درآوردن ثروت، كار و تلاش و فعاليت اقتصادي سالم است و قرار نيست عده‌اي با زد و بند با دستگاه‌ها يك شبه راه صد ساله را طي كنند.

  • وزير بيكاران هم هستم

وزير كار در ششمين همايش ملي كار، با اشاره به حدود 22ميليون نفر شاغل در كشور اعلام كرد: تا افق 1400اين تعداد بايد به 35ميليون نفر افزايش يابد. علي ربيعي گفت: براي مقابله با بحران بيكاري بايد سالي 800هزار شغل در كشور ايجاد شود و تحقق اين امر نيازمند رشد اقتصادي 7درصدي است.

اقتصاد دولتي توانمندي چنين معجزه‌اي را ندارد. از اين‌رو نيازمند گسترش تعاوني‌هاي توليد و توزيع و جمع‌آوري سرمايه‌هاي خرد مردم و هدايت منابع مردمي هستيم و در سايه ثبات اقتصادي است كه مي‌توان به آن دست يافت.وي افزود: طي سال‌هاي گذشته در سياست‌هاي رشد نگاه به اشتغال كمرنگ بوده است و با 56درصد كسري رشد مواجه بوديم. وزير كار گفت: براي سال‌جاري بخشي از اعتبارات هدفمندي يارانه‌ها به سمت اشتغال هدايت خواهد شد و از طريق سازمان فني و حر‌فه‌اي آموزش‌هاي مهارتي به فارغ‌التحصيلان را دنبال خواهيم كرد.

ربيعي گفت: در حال حاضر 22ميليون شاغل در كشور داريم كه 15ميليون نفر داراي دفترچه بيمه و 7ميليون نفر در مشاغل غيررسمي مشغول كارند و با 600هزار دفترچه بيمه اجباري كه سال 93صادر شده است مي‌توانيم ادعا كنيم كه در سال گذشته 600هزار شغل خالص ايجاد كرده‌ايم. وي با بيان اينكه من وزير بيكاران هم هستم و جامعه از وزير بيكاران انتظاراتي دارد گفت: يكي از اصلي‌ترين سياستگذاري‌هاي ما در سال 1394مقوله اشتغال است. سياستگذاري اشتغال در دولت تدبير و اميد حائز اهميت است.

ربيعي در پايان گفت: در جريان نظرخواهي دستمزد سال 1394، كارفرمايان و كارگران برگه‌هاي سفيد به وزارت كار داده‌اند كه نشان‌دهنده اعتماد به تصميم وزارت كار بود درصورتي كه در سال‌هاي گذشته بعد از هر تصميم‌گيري‌اي شكايت‌هاي مختلفي در دادگاه‌ها مطرح مي‌شد.

کد خبر 293516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha