سازمان ملل در حال حاضر در قالب ۲ طرح مشترک شامل طرح کاهش خطرپذیری زلزله تهران و برنامه تاب‌آوری شهری با شهرداری تهران همکاری دارد و آمادگی دارد این طرح‌های مطالعاتی و اجرایی را توسعه دهد.

نماينده مقيم سازمان ملل متحد در ايران در بازديد از مركز مديريت بحران شهر ضمن تقدير از شهرداري تهران به‌دليل ايجاد مركزي مستقل و مجهز در تهران براي پرداختن به موضوعات متنوع مديريت بحران شامل پيشگيري، آمادگي و آموزش مردم در قالب سازمان مديريت بحران تهران گفت: مشاهده اقدامات و برنامه‌هاي شهرداري تهران در اين حوزه نشان مي‌دهد كه تهران و جمهوري اسلامي ايران از يك برنامه منسجم براي پاسخ به بحران‌هاي طبيعي و حوادث به‌ويژه در پايتخت برخوردار است كه البته اين طرح‌ها و آمادگي‌ها بايد روزبه‌روز گسترش يافته و مورد حمايت قرار گيرد.

وي همچنين از برپايي مركز تاب‌آوري در تهران براساس توصيه‌هاي اخير كنفرانس جهاني سندايي در ژاپن ابراز خشنودي كرد.
گري لوئيس با اشاره به زلزله اخير نپال اظهار داشت: با وجود آنكه نپال از 80سال سابقه برنامه‌ريزي در زمينه آمادگي در برابر زلزله برخوردار بود باز هم با تلفات و خسارات قابل توجهي مواجه شده همين امر نشان مي‌دهد بايد به‌صورت مداوم و مستمر چندين دهه تلاش كرد تا ميزان مخاطره و ريسك در زلزله را كاهش داد.

رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران نيز در اين بازديد از تهيه نقشه‌هاي تخليه امن اضطراري محلات شهر تهران خبر داد كه به‌زودي در اختيار شهروندان قرار خواهد گرفت. به گفته وي در اين نقشه‌ها نقاط امن مشخص و نحوه تخليه امن اضطراري آموزش و در مقاطع مختلف به مانور گذاشته خواهد شد.

احمد صادقي اظهار داشت: بهره‌برداري از تجربيات جهاني و تبادل اين تجربيات در مديريت بحران يك امر ضروري است و تهران از گسترش همكاري‌هاي جهاني در اين حوزه استقبال مي‌كند.صادقي با اظهار تأسف درخصوص وقوع زلزله در نپال گفت: مراتب همدردي شهرداري تهران را از وقوع اين حادثه ناگوار ابراز مي‌دارم و آمادگي شهرداري تهران براي كمك‌رساني به آسيب‌ديدگان از طريق هلال احمر جمهوري اسلامي ايران را اعلام مي‌كنم.

صادقي همچنين با اشاره به موقعيت لرزه‌خيزي شهر تهران افزود: شهر تهران به واسطه قرار‌گيري در دامنه جنوبي البرز و گسل‌‌هاي متعدد و فعالي كه در نزديكي و اطراف آن است از پتانسيل لرزه‌خيزي نسبتاً بالايي برخوردار است.وي گفت: با توجه به نيازهاي موجود در زمينه كاهش خطرپذيري شهر تهران و به‌منظور ساماندهي صحيح اقدامات مديريت بحران و همچنين شناخت وضعيت موجود از ديدگاه مخاطرات طبيعي و انسان ساز؛ سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران چشم‌انداز خود را به‌گونه‌اي ترسيم كرده، تا شهر تهران به جايگاه يك الگو در ميان كلانشهرهاي كشورهاي در حال توسعه تبديل شود.

رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با بيان اينكه رسالت سازمان براساس استمرار توسعه پايدار شهر تهران، حذف يا كاهش مخاطرات شهر تهران و كاهش خطرپذيري كلانشهر تهران در برابر مخاطرات است، افزود: يكي از مهم‌ترين راه‌حل‌هاي موجود ظرفيت‌سازي‌ در مردم و دستگاه‌هاي اجرايي و ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب براي پاسخگويي و مقابله است.

صادقي با بيان اينكه ارتقاي فرهنگ ايمني و آموزش شهروندان شهر تهران را بيش از پيش در دستور كار خود داريم، به برنامه‌هاي آتي سازمان اشاره كرد و افزود: نقشه‌هاي تخليه امن اضطراري محلات شهر تهران در اختيار شهروندان قرار خواهد گرفت كه در اين نقشه‌ها نقاط امن مشخص و نحوه تخليه امن اضطراري آموزش و در مقاطع مختلف به مانور گذاشته خواهد شد.

کد خبر 293518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha