سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۹
۰ نفر

عملیات اجرای طرح کمربند سبز حفاظتی اراضی ملی برای نخستین بار در کشور در روستای تلاجیم شهرستان مهدیشهر در استان سمنان آغاز شد.

جنگل

معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها و مراتع با اعلام اين خبر به ايرنا گفت: اين طرح به ميزان 2كيلومتر و در 3 رديف با كاشت گونه‌هاي سازگار با منطقه در روستاي تلاجيم شهرستان مهديشهر در استان سمنان اجرا شده است.

به گفته مسعود منصور، طرح كمربند سبز حفاظتي نوعي كمربند حفاظت از اراضي ملي با استفاده از عوامل طبيعي مانند درختان و گونه‌هاي گياهي سازگار با شرايط آب و هوايي منطقه‌اي است كه با بهره‌گيري از مشاركت مردمي اجرا مي‌شود.

آنطور كه معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌هاي كشور مي‌گويد كمربند حفاظتي به‌منظور حفاظت از اراضي ملي از مستثنيات كه اراضي كشاورزي و داراي مالكيت مردمي است به اجرا درمي‌آيد.

مسعود منصور با اشاره به اجراي كمربند حفاظتي براي 18ميليون هكتار از اراضي كشور در طول برنامه پنجم توسعه، بيان كرد: كمربند حفاظتي تاكنون با استفاده از بنچ مارك بتني، فنس و خاكريز اجرا مي‌شده است.

وي ادامه داد: در اجراي طرح كمربند سبز حفاظتي از درختاني مانند فندق، بلوط و گونه‌هاي گياهي مانند زرشك به‌عنوان مرز بين اراضي ملي و مستثنيات استفاده مي‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌هاي كشور با اشاره به استفاده از مشاركت مردمي در اجراي طرح كمربند سبز حفاظتي، ادامه داد: در اين طرح مردم با مراقبت از اين‌گونه‌هاي گياهي مثمر از محصول آن نيز براي خود بهره‌برداري مي‌كنند و بازده اقتصادي نيز براي آنها دارد.

به گفته معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها، طرح‌هاي صيانت از جنگل‌ها در كشور در قالب 9پروژه مختلف اجرا مي‌شود.

کد خبر 293529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha