سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

سرانجام و پس از کش‌وقوس‌های فراوان بین مخالفان و موافقان، میزان افزایش تعرفه‌های درمان سال۹۴ ابلاغ شد.

تعرفه پزشکی

  معاون درمان وزير بهداشت در گفت‌وگو با ايسنا از تصويب تعرفه‌هاي درمان94 در هيأت وزيران خبر داد و ميانگين افزايش نرخ تعرفه‌ها را 9درصد و كمتر از نرخ تورم اعلام كرد.

دكتر محمد آقاجاني با بيان اينكه براساس مصوبه هيأت محترم وزيران نرخ ويزيت پزشكان اعم از پزشكان عمومي، متخصص و فوق‌تخصص در بخش دولتي و خصوصي در سال‌جاري 15درصد افزايش يافت، از تأمين مابه‌التفاوت افزايش نرخ ويزيت‌ها در بخش دولتي توسط بيمه‌ها خبر داد و افرود: با توجه به رشد 14درصدي منابع بيمه‌اي و افزايش ميانگين 9درصدي تعرفه‌ها، مي‌توان گفت هيچ‌گونه افزايش پرداختي از سوي بيماران در بخش دولتي صورت نمي‌گيرد و پرداختي بيماران همانند سال گذشته است.

وي همچنين با بيان اينكه در قالب مصوبه جديد هيأت محترم دولت، ميانگين رشد كل تعرفه خدمات پزشكي تنها 9درصد خواهد بود، گفت: اين در حالي است كه هموطنان واجد بيمه پايه سلامت در هنگام بستري تنها 6درصد از مبلغ صورت‌حساب تنظيمي را براساس تعرفه و قيمت مصوب پرداخت مي‌كنند. از سوي ديگر روستائيان، عشاير و ساكنين شهرهاي زير 20هزار نفر (داراي دفترچه بيمه روستايي) ، 3درصد از هزينه خدمات را پرداخت مي‌كنند. به گفته معاون درمان وزير بهداشت‌، رقم ريالي ضريب حق‌الزحمه خدمات پزشكي در سال94 در بخش دولتي و خصوصي تغييري پيدا نخواهد كرد. نرخ خدمات پاراكلينيك در بخش دولتي نيز بدون تغيير خواهد بود. همچنين براساس اين مصوبه تعرفه نرخ اقامت در بيمارستان‌هاي دولتي (هتلينگ) 20درصد افزايش يافته است.

  • مخالفان و موافقان

اعلام تصويب افزايش تعرفه‌ها در هيأت وزيران در حالي است كه مخالفان اين تصميم باتوجه به وضعيت مالي مردم و 2بار افزايش اين تعرفه‌ها در سال‌گذشته توقع داشتند در سال‌جاري در اين زمينه افزايشي نداشته باشيم. اما موافقان بالا رفتن تعرفه‌ها، عدم‌افزايش آن را به‌ معناي كاهش انگيزه‌هاي جامعه پزشكي، افزايش زيرميزي و مصداقي از بدعدالتي مي‌دانند.البته بخش‌هاي ديگر مرتبط با نظام سلامت نيز به برخي تعرفه‌ها معترض هستند. در يك نمونه رئيس انجمن راديولوژي ايران اعلام كرد تعرفه‌هاي مصوب، مراكز جامع راديولوژي را به تعطيلي مي‌كشاند. جلال شكوهي به خبرگزاري فارس گفت: اينك به‌دليل هزينه‌هاي بالا و تعرفه‌هاي كم و غيرواقعي، بسياري از مراكز راديولوژي كه در آن تنها راديولوژي و سونوگرافي انجام مي‌شود، تعطيل شده‌اند كه پيش‌بيني مي‌شود با ادامه اين روند، طي سال‌هاي آينده شاهد تعطيلي مراكز جامع راديولوژي در كشور باشيم.

تعرفه‌هاي پزشكي در سال 94 (قيمت‌ها به ريال)

نوع ويزيت دولتي خصوصي مدت معاينه
پزشك عمومي 92000 190000 15
پزشك متخصص 115000 300000 20
پزشكي فوق تخصص 138000 380000 25
کد خبر 293532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha