سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

حسین رحمانی: اخبار پیرامون اینترنت نسل سوم موبایل یا همان اینترنت ۳G دیگر خبر داغی محسوب نمی‌شود.

اینترنت-موبایل

حتما هم مي‌دانيد اينترنتي كه تحت اين نسل ارائه مي‌شود، اينترنت پرسرعتي است كه مي‌توان سرعت آن را با ADSL مقايسه كرد. چند سال پيش رايتل ارائه آزمايشي اين سرويس را آغاز كرد و از سال گذشته ايرانسل و همراه اول هم سوار قطار 3G شدند و ارائه آن را به‌صورت گسترده آغاز كردند. ايرانسل حتي پا را فراتر گذاشت و سرويس نسل چهارم يا 4G را هم معرفي كرد. نوع ديگر اينترنت همراه، اينترنت وايمكس است كه اپراتورهاي مبين‌نت و ايرانسل آن را ارائه مي‌كنند و مودم‌هاي همراه هم ارائه مي‌دهند. به اين ترتيب در يكي‌دو سال اخير ميليون‌ها نفر به اينترنت همراه دسترسي پيدا كرده‌اند و هر روز بر تعداد اين كاربران افزوده مي‌شود؛ دقيقش مي‌شود افزايش كاربران اينترنت همراه از 2به 8ميليون نفر طي يك سال گذشته. در اين شرايط سؤال مهم اين است كه براي خريد و استفاده مناسب از اينترنت همراه چكار بايد بكنيم؟ واقعيت اين است كه فروشنده‌هاي بازار به اندازه مشتري‌ها زياد نشده‌اند؛ نه از نظر تعداد و نه از نظر كيفيت خدماتشان!

  • وايمكس

براي استفاده عمومي
در حال حاضر اپراتورهاي وايمكس (مبين‌نت و ايرانسل) 4مدل مودم (CPE) در اختيار كاربران مي‌گذارند كه هر كدام براي دسته خاصي درنظر گرفته شده اند. اگر در منطقه‌اي هستيد كه به‌علت تراكم ساختمان‌ها و يا دوري از دكل، امواج را ضعيف دريافت مي‌كنيد، بايد از مودم‌هاي فضاي باز استفاده كنيد. هزينه‌ اين نوع مودم‌ها چيزي حدود 200هزار تومان است اما اگر امواج منطقه شما قوي است، مي‌توانيد از مودم داخلي استفاده كنيد كه قيمت پايين‌تري دارد (حدود 120هزار تومان). مدل سوم، مودم جيبي است. اين مودم‌ها همانند يك گوشي موبايل شارژ مي‌شوند و مانند مودم‌هاي قبلي نياز به اتصال مستقيم به برق ندارند. قيمت اين نوع مودم كمي بيشتر و حدود 300هزار تومان است. نوع چهارم، مودم USB است كه قابليت پخش امواج به‌صورت واي‌فاي را ندارد و تنها با يك كامپيوتر مي‌توان از آن استفاده كرد. اين نوع مودم، حجمي در اندازه يك فلش دارد و مانند يك فلش هم به كامپيوتر وصل مي‌شود. همراه اين مودم يك تقويت‌كننده هم عرضه مي‌شود كه مي‌تواند آنتن‌دهي آن را در برخي مناطق بهتر كند. قيمت مودم‌هاي USB حدود 120هزار تومان است. هزينه راه‌اندازي (اينكه يك كارشناس بيايد، مودم را سالم تحويل دهد و اينترنت وايمكس شما را راه بيندازد) در هر دو اپراتور حدود 12تا 15هزار تومان تعيين شده است.

تعرفه‌
در حال حاضر ايرانسل و مبين‌نت سرويس‌هاي مختلفي با سرعت‌هاي ۱۲۸ كيلوبيت تا ۲ مگابيت بر ثانيه ارائه مي‌دهند كه بسته به نياز خود مي‌توانيد يكي از اين بسته‌ها را بخريد.

كاربران مبين‌نت از ساعت 3تا 7صبح ترافيك رايگان دارند ولي كاربران ايرانسل چنين امكاني ندارند. مبين‌نت در حال حاضر بين بسته‌هاي خود هيچ سرويس نامحدودي ندارد ولي ايرانسل سرويس‌هاي نامحدود مختلفي را بين بسته‌هاي خود درنظر گرفته است. براي انتخاب سرويس مناسب بايد قبل از هر چيز به اين موضوع دقت كنيد كه حجم مورد نيازتان در‌ماه چقدر است و متناسب با آن يكي از سرويس‌هاي اپراتور مورد نظرتان را انتخاب كنيد.

  • اينترنت تلفن همراه

براي استفاده خصوصي
در حال حاضر اگر سيم‌كارت داريد و يكي از مشتركان ايرانسل، همراه اول يا رايتل هستيد، براي راه‌اندازي سرويس 3G روي موبايل‌تان، نيازي به پرداخت هزينه‌ اضافي نيست. فرقي نمي‌كند از كدام اپراتور استفاده مي‌كنيد، هر جا كه پوشش 3G وجود داشته باشد و گوشي موبايل‌تان با اين سرويس سازگار باشد، مي‌توانيد از اين سرويس استفاده كنيد. بيشتر اوقات خود اپراتور، نوع گوشي شما را تشخيص مي‌دهد و تنظيمات مربوط به اتصال 3G را براي گوشي‌تان مي‌فرستد و در عمل نيازي نيست كار خاصي بكنيد. اگر هم احيانا در تنظيم دسترسي گوشي‌تان به 3G دچار مشكل شديد، مي‌توانيد به سايت اپراتورتان مراجعه كنيد و نحوه تنظيم دستي را آنجا ببينيد. اما براي استفاده از اينترنت 4G ايرانسل، نياز به سيم‌كارت‌هاي جديدي داريد كه ايرانسل ارائه مي‌كند. اين سيم‌كارت‌ها در اصطلاح USIM ناميده مي‌شوند. علاوه بر اين، گوشي هوشمندتان هم بايد از اتصال 4G پشتيباني كند. برخلاف 3G كه تقريبا همه گوشي‌هاي هوشمند از آن پشتيباني مي‌كنند، در حال حاضر تنها مدل‌هاي خاصي از گوشي‌ها با 4G سازگارند. پس اگر مشتري 4G هستيد، بعد از آنكه مطمئن شديد منطقه‌ شما تحت پوشش 4G است، مطمئن شويد مدل گوشي شما هم با اين سرويس سازگار است. قيمت اين نوع سيم‌كارت‌ها در حال حاضر 10 هزار تومان با 2هزار تومان اعتبار اوليه است. اگر هم‌ سيم‌كارت ايرانسل داريد، مي‌توانيد سيم‌كارت فعلي‌تان را به اين دفترها ببريد و به USiM تبديل كنيد.

تعرفه
در حال حاضر تعرفه‌ اينترنت آزاد ايرانسل براي مشتركان سيم‌كارت دائمي نيم ريال به ازاي هر كيلوبايت و براي مشتركان اعتباري 0/75ريال به ازاي هر كيلوبايت است. قيمت اينترنت آزاد همراه اول هم همين قدر است اما رايتل اينترنت آزادش را كمي ارزان‌تر و با قيمت 0/35ريال به ازاي هر كيلوبايت ارائه مي‌كند. نكته مهم اينكه درهرحال استفاده‌ دائمي از اينترنت آزاد اپراتورها مقرون به صرفه نيست و ممكن است سر‌ماه حسابي خرج روي دست‌تان بگذارد. اگر مي‌خواهيد از اينترنت موبايل استفاده كنيد، بهتر است از طرح‌ها و بسته‌هاي اينترنت همراه اپراتورها استفاده كنيد. اگر مشتري ايرانسل و همراه اول هستيد، براي فعال كردن اين بسته‌ها بايد از كدهاي دستوري راه‌اندازي بسته‌ها استفاده كنيد.

براي فعال كردن بسته‌هاي اينترنت رايتل نمي‌توانيد از كدهاي دستوري استفاده كنيد و بايد از طريق بخش مديريت حساب كاربري اقدام كنيد. در اين حساب كاربري مي‌توانيد بسته مورد نيازتان را انتخاب و با پرداخت آنلاين از طريق كارت‌هاي شتاب، بسته‌ مورد نظر را فعال كنيد.

  • پيش از خريد بدانيم

1- كيفيت وايمكس در تمامي استان‌ها و حتي مناطق يك شهر يكسان نيست و تنها با آزمايش خود كاربر يا تجربه ساير افرادي كه در منطقه مورد نظر وايمكس داشته‌اند، مي‌توان در رابطه با آنتن‌دهي سرويس وايمكس اپراتور مورد نظر تصميم درست و دقيقي گرفت. ممكن است در منطقه‌اي از يك شهر تحت پوشش، وايمكس ايرانسل بهتر آنتن بدهد و در منطقه‌اي ديگر، وايمكس مبين‌نت. به هر حال بهتر است قبل از آنكه مودم وايمكس بخريد، با استفاده از مودم يكي از دوستان، نحوه آنتن‌دهي وايمكس را در منطقه خودتان بررسي و بعد اقدام به خريد كنيد. اگر هم كسي را نداريد كه مودم را از او قرض بگيريد، مي‌توانيد درخواست وايمكس بدهيد، آنها برايتان نصب مي‌كنند و اگر از كيفيت راضي نبوديد، تا ۷۲ ساعت مي‌توانيد سرويس خود را مرجوع كنيد. اگر در منطقه‌اي هستيد كه وايمكس پوشش خوبي ندارد، ممكن است سرويس‌هايي مثل ADSL انتخاب بهتري برايتان باشد.

2- بسياري از كساني كه تجربه‌ استفاده از مودم‌هاي جيبي وايمكس دارند، مي‌گويند تنها در مناطقي محدود امكان استفاده از اينترنت با مودم جيبي وجود دارد. كارشناسان اپراتورها هم در جواب به اين مشكل اعلام كرده‌اند، افرادي كه از اين مودم استفاده مي‌كنند بايد نزديك دكل‌هاي وايمكس باشند تا بتوانند سرعت مناسبي داشته باشند. بنابراين اگر مي‌خواهيد از مودم‌هاي قابل حمل يا جيبي وايمكس استفاده كنيد، به اين نكته توجه داشته باشيد.

3- مودم‌هاي وايمكس براي استفاده‌ چند نفر همزمان در خانه بسيار مناسب هستند، درحالي‌كه اينترنت همراه روي موبايل، تنها براي استفاده يك نفر مناسب است. هر چند اينترنت موبايل را هم مي‌توانيد با اعضاي ديگر خانواده به اشتراك بگذاريد اما اگر مي‌خواهيد در خانه اينترنت داشته باشيد و همه اعضاي خانواده بتوانند با استفاده از لپ‌تاپ، گوشي، تبلت و كامپيوترشان به اينترنت وصل شوند، بهتر است سراغ اينترنت وايمكس برويد. بعد اگر احساس كرديد نياز داريد در خارج از خانه هم روي موبايل‌تان اينترنت داشته باشيد، يكي از بسته‌هاي كم‌حجمِ اپراتورتان را كه مناسب استفاده شماست، روي موبايل فعال كنيد.

4- اگر از مشتري اينترنت همراه اپراتورهاي موبايل هستيد هرگز سراغ اينترنت آزاد نرويد و حتما از بسته‌هاي اينترنت اين اپراتورها استفاده كنيد. براي نمونه در همراه اول با پرداخت مبلغ ۱۰هزار تومان در‌ماه مي‌توانيد از 2/5گيگابايت اينترنت همراه استفاده كنيد اما اگر بخواهيد همين مقدار را به‌صورت آزاد مصرف كنيد، بايد مبلغ 192هزارتومان بپردازيد!

کد خبر 293544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha